Är den här övningen skadlig?

Home Forums Skador och rehabilitering Är den här övningen skadlig?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jag har en fråga angående en övning vi har kört på thaiboxningen för nacken. Den ser ut som så att man är ett par, den ena har hakan ner mot bröstkorgen och den andra har händerna runt huvudet. Man ska sedan resa huvudet medan den andra håller motstånd.

Det känns verkligen inte som att det är nyttigt för nacken och det gör lite ont, fast inte i själva ryggraden utan i nackmusklerna, vad dom nu än heter på latin, på sidan.

Så, är det en onyttig övning eller inte? :nerd:

Kommer ihåg det första och sista muay-thaipasset jag var på. Fick köra detta med någon som inte direkt tog hänsyn till att jag var nybörjare. Då skulle man passa på att knäa mot revbenen också. Kunde inte sitta upp när jag kom hem för nacken var så tung. Gick inte till skolan på två dagar.

Kan omöjligt vara hälsosamt :D

Kommer ihåg första gången jag körde den övningen.
    Dagen efter var rejält smärtsam!
    Jag har också funderat på om den är skadlig eller inte, ska bli kul att se vad de kunniga här på forumet säger…

Den är knappast med skadlig än någon annan övning! Dina nackextensormuskler kommer bli tränade vilket absolut aldrig är fel.

Gör övningen ont så be andra killen som håller emot ta det lite lugnare annars ser jag inget fel på den övningen!

Ingen mer än TomTom som kan svara? :nerd:

Håller med Tommy. Har själv kört övningen på MMA-pass och den är bra för att stärka musklerna, dock endast om den andra personen inte gör för hårt motstånd samt att man är uppvärmd. Det senare brukar dock sällan vara ett problem på thaipass;)

Förtydligande: Om personen inte låter nacken alls komma upp utan pressar den ner i ditt bröst då tar han/hon i för hårt. Tanken är att man ska få upp huvudet, men att man använder så mycket styrka som möjligt. Det bör maximalt ta ca 4 sek att få upp huvudet om tanken är att göra övningen under ett par minuter, men beror på vad tränaren är ute efter.

Lycka till på nästa pass

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.