Home › Forums › Skador och rehabilitering › Är jag bara otränad?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 februari, 2010 at 12:40 #58521Anonym anvandareMember22 februari, 2010 at 12:40 #330320Anonym anvandareMember
Jag har aldrig varit någon träningsmänniska, inte för jag är dålig på sportet eller dylikt utan bara för att jag varit så lat & gick in i ett förhållande som tog bort större delen av mitt liv, ”tyvärr”.
Jag har varit överviktig i princip hela livet, och jag har gått ner från 96 till 81 nu. Bytte bara matvanor, och var ute och gick.
Har nu kört gym ett tag dock med mellanrum då jag både pluggar&jobbar.
Hursomhelst har jag bestämt mig för att köra igång igen och ÅTER IGEN, får jag sådan fruktansvärd träningsvärk på över kroppen.JAG anar att det är för att jag varit så otroligt otränad nästan hela mitt liv. Just nu har jag så sjukt ont i triceps & vid brösten typ kanterna, när man typ kört bröst.
Vad EXAKT beror detta på?
– Jag tar inte för mycket vikter.
– Jag kör mest maskiner nu i början för att komma igång & för att inte göra fel i början.Så är jag bara kort&kort jävligt otränad i varje muskel? Hjälp gör ont och jag vill träna NU.
22 februari, 2010 at 13:00 #330321Anonym anvandareMemberträningsvärk får du alltid i början, jag får fortfarande träningsvärk, mer i vissa muskler.. och då har jag ändå tränat snart 7 år. Vissa får mindre träningsvärk, andra mer så är det bara.. Kontuinitet i träningen hjälper litegrann iaf.
Sedan kan det ha och göra med hur du tränar också. Själv upplever jag att jag får mer träningsvärk och jag kör medeltungt och många (läs över 15) repetitioner.
Sedan tycker jag du ska skippa maskiner så mycket som möjligt. Varför man tipsar nybörjare om att börja med maskiner förstår jag inte. Fria vikter äger maskiner, detta tänker jag inte argumentera för. Det finns ingen mening med att vänta med fria vikter, att få in rätt rörelsebanor blir omöjligt genom användande av maskiner, förr eller senare måste du ändå lära dig att balansera en hantel i var hand, varför inte från början? Skaderisken ökar inte alls, bara om du är dumdristig. Tack för ordet /Peter
22 februari, 2010 at 13:12 #330322Anonym anvandareMemberHm, okej.
Men alltså en annan sak som stoppar mig jävligt mycket är att jag inte kan så mycket hur jag tränar te.x bröst med fria vikter eller hur jag gör si & så.
Vet du te.x en hemsida som visar hur man tränar med fria vikter ?!
Jag pallar inte med folk som står och kollar snett alltså har lust och bara sätta en gaffel i ögat på dom.22 februari, 2010 at 13:50 #330323Anonym anvandareMembererdnaerdna wrote:Hm, okej.Men alltså en annan sak som stoppar mig jävligt mycket är att jag inte kan så mycket hur jag tränar te.x bröst med fria vikter eller hur jag gör si & så.
Jag pallar inte med folk som står och kollar snett alltså har lust och bara sätta en gaffel i ögat på dom.Det finns en tidning som heter Aktiv Träning. De har en bra serie där de visar övningar och kompletta träningsprogram med fria vikter för hela kroppen. Jag tycker den tidningen är väldigt bra i övrigt. Mycket intressanta artiklar om kost och konditionsträning också.
22 februari, 2010 at 14:49 #330324Anonym anvandareMemberGenom att skriva styrketräning +övningar på google hittade jag detta:
[http://www.styrkeprogrammet.se/]
23 februari, 2010 at 16:45 #330325Anonym anvandareMemberDu är eventuellt känslig för smärta.. Det är bara att härda ut så försvinner träningsverken
23 februari, 2010 at 16:50 #330326Anonym anvandareMemberkanske är dum fråga men värmer du upp ordentligt innan träningen och stretchar varje muskel du jobbat med efter passet? om inte så kan ju det vara en start
24 februari, 2010 at 09:31 #330327Anonym anvandareMemberJag gör en grym uppvärming, inget snack om det.
Men visst är jag lite slöare med strechningen, jag gör det men ingen djupare strechning, men visst det kan vara det jag måste börja göra mer seriöst..24 februari, 2010 at 16:14 #330328Anonym anvandareMembererdnaerdna wrote:Hm, okej.Men alltså en annan sak som stoppar mig jävligt mycket är att jag inte kan så mycket hur jag tränar te.x bröst med fria vikter eller hur jag gör si & så.
Jag pallar inte med folk som står och kollar snett alltså har lust och bara sätta en gaffel i ögat på dom.hehe.. brukar vara så när någon är liten eller stor … Folk skrattade åt mig när jag började. Körde med en annan taktik la ilska på vikterna.
24 februari, 2010 at 16:56 #330329Anonym anvandareMembersuck… stretching hjälper inte mot träningsvärk..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.