Armhävningar på push-up-bars

Home Forums Skador och rehabilitering Armhävningar på push-up-bars

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Tränar en del hemma och kör mycket armhävningar.

Vill träna så mycket jag kan men vill samtidigt skona mina handleder, är halv-proffessionell gitarrist och det hade varit tråkigt att pajja handlederna.

Kör just nu en hel del armhävningar på sådana där push-up-handles

Det är ju sagt att dem ska skona handlederna något vid armhävningar men handlederna blir ju ändå lite böjda bakåt när man lastar på med kroppsvikten.

Är det någon fara tror ni?

Man har ju inte handlederna i maxböj som vid vanliga armhävningar men de blir ju lite dorsalflexade bakåt och sedan kommer ju hela kroppstyngden på.

Lite tankar om detta hade varit skönt

En tanke som slog mig direkt.. Har du testat att köra på knogarna? Då är ju handlederna så gott som raka. Har du tillgång till hantlar och en bänk eller liknande så skulle du ju kunna träna upp handlederna/underarmarna i förebyggande syfte, ev. knyta fast en hantel i ett rep och en lodrät pinne i andra änden och ”veva upp” hanteln.

Hoppas det var till någon hjälp.

Tack för ditt svar Fredrik!

Jo jag har faktiskt funderat lite på knogarna eftersom lederna då är helt raka. Men jag tycker det känns rätt så bra i fingrarna ändå även om jag satte händerna på varsin kudde.

Även om underlaget är mjukt blir det ju ändå ett jäkla tryck på knogarna.

Vad säger ni?

Push up bars är ju klart ett bättre alternativ än vanliga armhävningar men jag vill ändå hitta ett sätt som inte skadar/degraderar handlederna

Någon mer som vet? känner mig fortfarande lite orolig över armhävningar.

På handflatorna är ju uteslutet, konogarna tycker jag är obekvämt, känner mig stel i fingrarna efteråt.

Pushup-handles sägs ju skona handlederna mest men vad säger ni? Det är ju inte helt raka utan blir lite dorsalflexade när man lägger på kroppstyngden

Frågan är ju mest varför du är rädd för att dorsalflexering skulle förstöra dina handleder? Var har du fått den missuppfattningen ifrån?

Att använda handtag för armhävningar är bra för komforten och för att få en längre rörelsebana, men har inget med skoning av handlederna att göra.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.