Återfå styrkan i axel efter luxation

Home Forums Skador och rehabilitering Återfå styrkan i axel efter luxation

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej!
    Min axel hoppade ur led i början av februari och jag har nu börjat komma tillbaka ganska bra. Har fortfarande ont i vissa rörelser och så, men förhoppningsvis kommer detta försvinna med tiden. Jag har tappar ganska mycket massa just på axeln (höger) under tiden jag rehabeliterat den. Gick först 1-2 veckor utan att röra/använda axeln vilket gjorde mycket.
    Jag tänkte därmed lägga lite extra krut just på axlar så att jag får tillbaka styrkan i dem och slipper skada mig igen.

Just nu kör jag enligt detta schemat:

Dag1: Rygg, biceps, baksida axlar
    Dag2: Bröst triceps framsida, mitt axlar
    dag3: Ben och mage

Jag kör ganska lätt med axeln fortfarande, försöker ligga på ett ganska högt repetitionstal och ha bra kontroll på utförandet. Kör omvända flyes, snea hantellyft, militärpress, drag till hakan och sidolyft.

Eftersom detta schemat blir lite jobbigt, speciellt på dag 2 så hade jag tänkt att byta axlar mot mage eller bara lägga till axlar på dag 3.

Frågor:

Om jag lägger ett stort axelpass på dag 3, kan jag fortfarande träna några lätta övningar även på dag 1 och 2 utan att riskera att de blir utslitna och övertränade?
    Tänkte köra: 1,2, vila,3,vila och sen börja om ungefär.

Har ni några tips på något annat upplägg där jag kan lägga lite extra kraft på just axlar?

Är det ett rullande schema eller tränar du 3 dagar per vecka?

Oj, glömde skriva det. Det är oftast rullande schema, men kan variera beroende på hur mycket det är runt om och hur sliten jag känner mig.

Rotatorcuff, rotatorcuff och åter rotatorcuff.
    Träna upp den nu efter luxationen framför alla innan du höjer vikter på annat. Detta är en grupp av muskler som håller axelledskulan i position. Efter att du har luxerat axeln är denna skadad och förmodligen lite utsträckt vilket ibland bäddar för att den ska hoppa fler gånger.

Min axel hoppade i oktober och kom tillbaka på samma vikter för ca 2 månader sedan.

Har kört rotatorcuff fristående innåt och utåt hela tiden jag rehabeliterat. Lätt och många. Kör fortfarande det ungefär varannan träningspass, borde jag köra varje fortfarande?

tänk på också hur många rep/set du kör när du tränat roratorkuff? Den ska inte tränas i styrka, utan mer i uthållighet om du förstår vad jag menar. låg vikt med många repitioner för att det är små muskler som ska orka stabilisera din axelled under en heldag =)

Supraspinatus huvudfunktion att abduktion de första 30 graderna (rak arm) sen tar deltan över.
    Så för att träna den kan du träna om du ligger liggandes på sidan, och håller en lätt vikt och abducerar armen upp ca 30 grader. rak arm där igen.

lite svårt att förklara men fråga annars!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.