Återkommande känning av en sträckning

Home Forums Skador och rehabilitering Återkommande känning av en sträckning

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

För cirka tre veckor sen sträckte jag till ryggen rejält(vid skulderbladet) smärtan högg till som om jag blev stucken av en kniv. Jag kontaktade en läkare och hans råd var att vila vilket jag gjorde i 2 veckor tills smärtorna var borta. Nu till problemet, efter ett par styrketräningspass har jag känningar i området där jag sträckte mig. Det är långt ifrån de smärtor som jag upplevde under sträckningen men jag är endå orolig för att skada mig igen. Hur ska jag gå till väga? Ska jag vila tills känningarna är borta igen?
    Ska jag träna vidare fast på väldigt lätta vikter? Ska jag kanske strunta i rygg träningen på ett tag?

De flesta läkarens kunskaper är något begränsande när det gäller sådana skador, speciellt de som jobbar inom ”allmänmedicin”.

Steg 1: Rätt Diagnos
    Steg 2: Rätt Behandling

Han kunde inte varit MER generell i hans råd. Vila ut…

Sök upp sjukgymnast/naprapat/kiropraktor.

Jag vet, blev lite irreterad på hans oklara svar. Jag kontaktade en sjukgymnast idag dock fick jag en tid om en månad. Därför undrar jag hur hade ni tränat tills besökstiden hos sjukgymnasten? Jag upplever ingen smärta men jag känner av sträckningen av något slag, sjukt abstrakt. Jag vet att det är svårt att ge konkreta svar men rent generellt, är det okej att träna så länge det inte gör ont i ryggen? Om det var en sträckning jag råkade ut för innan.

Jag hade nog tränat, men det gäller att vara ärlig med sig själv under passet!

Generellt sett så brukar jag vila tills jag inte känner smärta i vardagen, sen tränar jag lugnt med god uppvärmning och liniment. Grundregeln jag kör med (och fått bekräftad av min naprapat) är: Ingen smärta = Ingen fara. Lite känningar anser jag vara ok sålänge det inte gör ont och jag utför då rörelsen väldigt kontrollerat. Ofta kan man undvika kraftiga känningar genom att slopa vissa övningar eller utföranden

Så har jag alltid läkt mina skador, och det har gått väldigt bra. Jag säger inte att det är rätt dock!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.