Att återhämta sig från förkylning, och ta igen förlorad tid.

Home Forums Skador och rehabilitering Att återhämta sig från förkylning, och ta igen förlorad tid.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Har nu vart förkyld med halsont, frossa, feberyra, sen i lördags.
    Idag så mår jag helt bra, förutom halsont, så det blir ingen träning idag heller.

Det jag funderar på är detta, nu har jag hoppat 4-5 träningsdagar, och kanske tappat lite utöver det i styrka. Mitt träningsschema är att träna 5 dagar i veckan, för jag känner att det blir lagom.

Men jag har inga problem med att träna 3 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Det är mest mina träningsvänner som tröttnar fort om vi kör på det sättet, vilket leder till att jag tränar mer i deras tempo, vilket inte alls gör något.

Nu dock, när jag är frisk, planerar jag att köra stenhårt för att ta igen tappad tid, men funderar då på detta – det kanske inte är bra att göra det direkt efter sjukdomen, utan vänta en månad tills jag garanterat är helt återhämtad?

Någon som har några synpunkter på något alls jag kanske missat i planeringen, (jag är fortfarande rätt att jag yrar och att allt det här är helidiotiskt), någon som haft några liknande funderingar vid sjukdom, osv osv, kommentarer överhuvudtaget uppskattas kring mitt resonemang.

Det är väl inte så avancerat. Börja med ett lugnt pass och kärnefter hur det det känns. Sen tar du det lite lugnare under första veckan och går sedan upp som vanligt.

Sen låter det lite snurrigt om din träning om 4-5 dagar i veckan men du kan träna 3 timmar 7 dagar i veckan….

Gör så att du tränar varannan dag ett tag nu, så får du varannan dag återhämtning.

Krya på dig.

Låter vettigt förstås, tack :) Jo, jag kan träna 21 timmar i veckan, gjorde det ett tag, men då får jag vara själv väldigt mycket för svårt att hitta folk som vill lägga ner så mycket tid

RikardJansson wrote:
    Låter vettigt förstås, tack :) Jo, jag kan träna 21 timmar i veckan, gjorde det ett tag, men då får jag vara själv väldigt mycket för svårt att hitta folk som vill lägga ner så mycket tid

Hur var det att träna så mkt? Gav det bättre resultat än att träna 60min 3-4 gånger i veckan?

Är lite sugen på o prova träna två pass om dagen alá 90h.. Är mellan två jobb nu så jag har tid så det räcker och blir över :)

Planerar man det noga, har förberett sig bra, och sköter kosten perfekt så är det grymt! Dock så kommer det väl någon nisse snart och säger emot mig, och det hjälper väl inte att säga att det funkade skitbra för mig iaf …:)

Edit: med planeringen menar jag att det funkar inte att köra marklyft 8 timmar i veckan. Man är tvungen att lägga mycket tid på väldigt små muskler, och samtidigt vara försiktig. T.ex. 3 timmar i veckan går till vader, ytterligare 3 till mage, 3 timmar till nacke, osv osv, sen att man lägger upp ett träningsschema för att verkligen se till att musklerna man tränar ena dagen faktiskt får vila i 48 timmar, eller mer om man verkligen bränner ut dem!

RikardJansson wrote:
    Planerar man det noga, har förberett sig bra, och sköter kosten perfekt så är det grymt! Dock så kommer det väl någon nisse snart och säger emot mig, och det hjälper väl inte att säga att det funkade skitbra för mig iaf …:)

Edit: med planeringen menar jag att det funkar inte att köra marklyft 8 timmar i veckan. Man är tvungen att lägga mycket tid på väldigt små muskler, och samtidigt vara försiktig. T.ex. 3 timmar i veckan går till vader, ytterligare 3 till mage, 3 timmar till nacke, osv osv, sen att man lägger upp ett träningsschema för att verkligen se till att musklerna man tränar ena dagen faktiskt får vila i 48 timmar, eller mer om man verkligen bränner ut dem!

Grymt bra att du klarar hålla ut så länge ! :up: Jag själv blir övertränad på 5 träningspass i veckan :P

Sen är en ganska viktig fråga hur länge vilar du mellan setten ? Kanske värt att köra STENhårt i 50 min och bara ösa på med övningar efter övningar droppsets osv för att få extrem pump ?

Men hursom imponerande ! :up:

Jag känner igen det där resonemanget med att ”träna ikapp” förlorad tid. Prövade den taktiken en gång som en långsiktig förberedelse inför en större tävling, resultatet blev solklart totalt värdelöst för min del. Detta handlade dock inte om styrketräning, utan om simning. Jag tog igen den förlorade simtiden med att jogga och annat jag inte var riktigt van att göra, tex jogga 1,5mil och sedan göra massor av situps och därefter ta mig till simtränigen och ösa på. Kroppen blev mer nedbruten än uppbyggd, så i mitt tycke är det ingen god ide. Att vara sjuk tär säkert endel på kroppen, ska du träna mer måste du fylla på energiförrådet mer plus att du måste återhämta dig mer än vanligt.

otursmannen wrote:
    Grymt bra att du klarar hålla ut så länge ! :up: Jag själv blir övertränad på 5 träningspass i veckan :P

Sen är en ganska viktig fråga hur länge vilar du mellan setten ? Kanske värt att köra STENhårt i 50 min och bara ösa på med övningar efter övningar droppsets osv för att få extrem pump ?

Men hursom imponerande ! :up:

Lång tid vid högviktsövningar (basövningar), typ 5-10 minuter, sen 30-45 sekunder mellan lågviktsövningarna, dock så blir det ganska mycket fokus på kontakt och noggranhet över intensitet, så det är inte så slitande som det låter :)

waco3000 wrote:
    Jag känner igen det där resonemanget med att ”träna ikapp” förlorad tid. Prövade den taktiken en gång som en långsiktig förberedelse inför en större tävling, resultatet blev solklart totalt värdelöst för min del. Detta handlade dock inte om styrketräning, utan om simning. Jag tog igen den förlorade simtiden med att jogga och annat jag inte var riktigt van att göra, tex jogga 1,5mil och sedan göra massor av situps och därefter ta mig till simtränigen och ösa på. Kroppen blev mer nedbruten än uppbyggd, så i mitt tycke är det ingen god ide. Att vara sjuk tär säkert endel på kroppen, ska du träna mer måste du fylla på energiförrådet mer plus att du måste återhämta dig mer än vanligt.

Tror det skiljer lite mellan kondition/uthållighet och maxstyrka, och idén för mig vore ju då inte att öka pressen alltför mycket på de muskler jag tränar, utan lägga väldigt mycket mer tid på varenda liten muskel man kan hitta :)

Det ordnade sig dock! Kom tillbaka efter en veckas förkylning och slog PB i bänkpress, och dagen efter i marklyft … :)

Grattis till PB:na. Den som känner sin egen kropp bäst är ju trots allt du, och finns det utrymme att kräma på några minuter extra så gör det. Jag missförstod nog din fråga en en aning från början. Det jag menade är att man ska inte stirra sig blind på: mycket träningstid = framgång (Vilket jag gjorde). Kvalitet på träningen tror jag är tusen gånger bättre än kvantitet. Balansen mellan energiintag och energiuttag liksom nedbrytning och återhämtning. Tror att du egentligen har samma åsikt här, det var förmodligen rubriken som jag hakade upp mig på.

waco3000 wrote:
    Grattis till PB:na. Den som känner sin egen kropp bäst är ju trots allt du, och finns det utrymme att kräma på några minuter extra så gör det. Jag missförstod nog din fråga en en aning från början. Det jag menade är att man ska inte stirra sig blind på: mycket träningstid = framgång (Vilket jag gjorde). Kvalitet på träningen tror jag är tusen gånger bättre än kvantitet. Balansen mellan energiintag och energiuttag liksom nedbrytning och återhämtning. Tror att du egentligen har samma åsikt här, det var förmodligen rubriken som jag hakade upp mig på.

Nej det jag menade var väl – mer träningstid = mer tid spenderat i gymmet, vilket betyder samma sak :) Svårt att förklara varför jag vill ”slösa” tid på att träna extrasaker som jag inte kommer följa upp så bra när jag fått igen mina missade timmar men … Det kanske är någorlunda förståeligt iaf? :D

Hade du också lite små ångest under dina sjukdagar? jag har vart borta från gymmet nu i en vecka pga förkylning + en operation i käken som gör att jag inte kan lyfta tunga saker! O ångesten över att inte kunna göra ngt o bara känna hur man tynar bort är fan hemsk!

Men samtidigt vill man ju bli 100% frisk så man inte förvärrar förkylningen. Atm har jag lite hosta kvar men det borde inte vara så farligt att åka o köra igång lite lätt igen?

ABSTINENS!”!”)=”(”)”()”)”)””)(

Halsen måste kännas bra, sen så kan du börja träna igen, dock ej som en dåre ;) Och jo, ”ångest” (vet dock inte vad det är man ångrar just i träningssyfte, hehe) hade jag väldigt mycket.

Edit: dvs halsen som i förkylningen, hur det är med käken har jag ingen aning om ^^

RikardJansson wrote:
    Det ordnade sig dock! Kom tillbaka efter en veckas förkylning och slog PB i bänkpress, och dagen efter i marklyft … :)

Detta är kanske ett sätt för kroppen att säga att du skulle tjäna mer på att vila lite oftare med tanke på att det gick såpass bra efter en veckas vila från träningen?

Kan ju vara massor av annat som spelar in också, men det var bara en tanke som slog mig.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.