- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Att öka och minska i vikt så ofta?
Hejsan!
Jag har en fråga angående alla som ”bulkar” och ”deffar”, därmed ökar man och går ner i vikt som en jojo. Är det hälsosamt? Finns ju många som har vikt vid bulk tex 100kg, sedan vid deff några månader efter runt 80kg. Och så pågår det i alla år, kan detta vara bra? Är det att jämföra med så kallad ”jojo bantining” eller är det en helt annan sak?
Själv så varken bulkar jag eller deffar, utan bara kör på som vanligt och är rätt så nöjd, men man lär nog aldrig bli nöjd dock men men, någon vänlig själ som kan fixa ett fint svar på min fråga
Mvh Joakim!
Det kan nog knappast vara nyttigt att gå upp och ner i vikt så fort. Det sliter ju på kroppen att anpassa sig till nya kroppsvolymer hela tiden. Men å andra sidan så är ju den sortens extrema kroppsbyggning knappast nyttigt på något sätt med tanke på allehanda tvivelaktiga kosttillskott och dopningspreparat som används.
Jag som sjuksköterska skulle inte rekommendera en viktökning eller minskning på mer än 1-2 kg i veckan.
Om man tävlar i en sport där man behöver se bra ut en dag om året är jojo-bantning motiverat. Det är snarare mer ohälsosamt att hålla nästintill tävlingsform året om.
Tack för alla svaren!
Nej iofs, men måste man hålla på Bulka och Deffa året om, jag kan förstå bodybuilders till en viss del…måste vara väldigt jobbigt o hålla samma form året om. Men så länge man tränar, äter och vilar så borde man inte behöva det tror jag.
men sen är det ju också skillnad på en ”svensson-bulk-deff”, talar man om de som tävlar osv så är nog bulk och deff det som ligger längst ner på listan av skade/sjukdoms risker.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY