Home › Forums › Skador och rehabilitering › Avsliten bröstmuskel
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 januari, 2010 at 21:50 #64388Anonym anvandareMember21 januari, 2010 at 21:50 #445487Anonym anvandareMember
Vad som tidigare diagnostiserats som ev. avsliten bicepsena har visat sig vara en helt avsliten bröstmuskel (Pectoralis major).
Läkare och ortopeder säger till mig att man i Sverige inte vill åtgärda denna typ av skada. Kan det verkligen stämma? Jag kan för närvarande, ca 7 veckor efter skadan, inte ens göra en (1 st) vanlig push-up. Har tidigare gjort ca 100 st. Att bänkpressa e.dyl. är förstås helt otänkbart. Jag tycker det låter helt vansinnigt att bara låta detta vara.
Är det någon på forumet som har haft samma skada och hur, och av vem, har den i sådana fall behandlats. Jag är mycket tacksam för alla typer av svar.
21 januari, 2010 at 22:41 #445488Anonym anvandareMemberJag har pratat med två olika ortopeder med ungefär samma resultat. Har legat på så hårt jag någonsin kan, påpekat att jag tränar och lever mycket aktivt mm.
Som sagt har någon konkret erfarenhet av denna typ av skada så är jag tacksam för alla typer av svar, eller PM om ni vill vara lite anonyma och inte skylta med era skador/erfarenheter öppet på forumet.
PS. Givetvis har jag varit hos en sjukgymnast samt kör rehab träning parallellt.
22 maj, 2010 at 21:16 #445489Anonym anvandareMemberNärmare 6 månader har nu gått sedan skadan. Det ser ut som följer:
Jag har brottat mig fram i den svenska sjukvården: Med remisser hit och dit och fått lite olika besked. Först av 2 allmänläkare (osäkra och direkt felaktiga diagnoser görs) efter lite mer tramsande skrivs, till slut, en remiss till en ortoped. Jag får nu prata med 3 olika ortopeder över ca 2,5 månaders tid. Men när slutligen operation skulle göras, efter ytterligare 1,5-2 månaders väntande så gör den 4:e ortopeden, alltså den ortopediske kirurgen, inte operationen. Detta med hänvisning till att det troligen är en sk. typ 2 ruptur som ”skall behandlas konservativt”. Till saken tycker jag hör att denne kirurg inte träffat mig personligen utan ”bara” tittat på bilder från magnetröntgen…Jag har fortfarande mycket svårt att ta i det minsta lilla med pectorais major och misstänker att diagnosen typ 2, alltså partiell ruptur, är felaktig. Jag har tränat hela livet och jag betraktar mina försök till rehab som oerhört intensiva. Jag har kört 4-7 pass i veckan, i stort sett undantagslöst. Förbättringarna är mycket marginella och det som istället händer är att kroppen börjar kompensera med andra muskler med snedbelastning som följd.
Jag ber nu alla som läser detta och som känner till ortopediska kirurger i Sverige som lagar rupturer av något slag att ge mig tips på till vem jag skall vända mig. Antingen genom svar här eller genom att PM:a mig. Jag måste på något sätt försöka få en second opinion på detta. Var går våra svenska idrottare med sina rupturer? Någon som vet?
23 maj, 2010 at 10:18 #445490Anonym anvandareMembergymmaren wrote:[http://www.pectear.com/pectears/pectear.htm]Tack jag har givetvis läst allt på den siten, och förstått innehållet. Om du läser allt på siten och även läser de vetenskapliga artiklarna som refereras så ser man att även typ 2 skador kan opereras, jag tvivlar dock inte på sammanfattningen som du klistrar in. Jag letar efter en lösning som kan ge mig bättre resultat än den rehab jag jobbar på just nu. De kirurger som refereras till arbetar alla utomlands.
28 september, 2010 at 23:37 #445491Anonym anvandareMemberhej jag slet av mej hela bröst muskeln i juni blev opererad i juli o fortfarande jätte ont i hela axeln, jag har tränat regelbundet på gym i 27år är instruktör så fan jobbigt nu utan att få träna,
Jag har fortfarande ingen bra rörelse i överarmen läkarna tror d tar ca 1år innan man kör lätta övningar på gymet igen pust, musklerna kommer fort tillbaka o då e det risk man drar av senan igen om man inte tar det lugt med träningen efter som muskeln blir starkare än senan dom skruvat fast-skynda långsamt- d e tungt o komma tillbaka men jag ser det som en utmaning, mkt rehab d tar tyvär tid28 september, 2010 at 23:44 #445492Anonym anvandareMemberdin operation kostar ca 35000kr på privat-sjukhus
klart du måste operera dej om du inte är det redan men risken är att det läker fel o då blir d jobbigare operation för dej. ligg på o tjata fan klart dom måste operera dej
Jag hade turen att jag kände en läkare o kom in snabbt men det skall ju inte behövas
det är ganska ovanligt närjust bröstmuskeln går av fan d gjorde ganska ont o hela överarmen blev helt blå efter som d blev en kraftig smäll när fästet som sitter högt uppe på bicepsen gick av oki lycka till o stå på dej28 september, 2010 at 23:54 #445493Anonym anvandareMemberett råd hör av dej till privat-sjukhus dom gör ett ultraljud på dej o ser hur d ser ut du får en prognos av dom o boka en tid hos dom o gå sedan tillbaka till din läkare o kräv en remiss så du blir opererad privat läkaren kan inte säga nej till en operation.gör d omgående. du kommer aldrig att kunda träna utan operation d läker ju fel
jag har kort på mej innan operation o efter som du skulle sett då fattar du att d e viktigt med operation för dej- ok lyck till nu o stå på dej29 september, 2010 at 19:40 #445494Anonym anvandareMemberHej efter en enorm cirkus med inte mindre än 6 olika läkare konsulterade gjorde den siste till slut rätt diagnos, och jag opererade skadan i slutet av Juni. 6 veckor i axellås (dygnet runt), rehab i 5-6 månader innan man ens kan börja med tyngre vikter. Och då skulle jag tro att jag aldrig mer kör bänkpress eller hantelpress. Att det dröjde 6 månader innan jag fick skadan opererad försvårade troligen operationen och helt säkert läkprocessen.
Det är oerhört viktigt att tala med rätt läkare. Mer info finns här: [http://www.pectear.com]
29 september, 2010 at 21:06 #445495Anonym anvandareMemberPangCake wrote:Hej efter en enorm cirkus med inte mindre än 6 olika läkare konsulterade gjorde den siste till slut rätt diagnos, och jag opererade skadan i slutet av Juni. 6 veckor i axellås (dygnet runt), rehab i 5-6 månader innan man ens kan börja med tyngre vikter. Och då skulle jag tro att jag aldrig mer kör bänkpress eller hantelpress. Att det dröjde 6 månader innan jag fick skadan opererad försvårade troligen operationen och helt säkert läkprocessen.Det är oerhört viktigt att tala med rätt läkare. Mer info finns här: [http://www.pectear.com]
Vilket helvete. Skönt att höra att du slutligen fick din operation. Avsliten bröstmuskel är inte att leka med, usch.
30 september, 2010 at 20:09 #445496Anonym anvandareMemberHoppas rehabiliteringen går bra!
Måste bara fråga hur skadan uppstod? Kan vara bra för oss andra att ta lärdom av!
30 september, 2010 at 20:54 #445497Anonym anvandareMemberMin skada uppstod när jag skulle bryta arm och slant mot bordskanten… Jävligt onödigt. Andra som har samma skada har vanligen lyft tung bänkpress eller sned hantelpress.
Och det var alltså INTE någon typ 2 ruptur utan typ 1. Senan som fäster pectoralis major i humerus (övre delen av armen) hade lossnat. Vid denna typ av skada är rehab mer eller mindre utsiktslös eftersom muskeln inte kan aktiveras överhuvudtaget och det skall givetvis opereras.
2 oktober, 2010 at 11:12 #445498Anonym anvandareMemberHar varit med om exakt samma som dig, med läkare som påstår inget kan göras, blev tillslut opererad, men på fel sätt. är nu i norge har numret till bästa kirurken på ullevål, blir att ringa
svensk sjukvård tummen fett ner
2 oktober, 2010 at 18:00 #445499Anonym anvandareMemberVad menar du med ”fel sätt”. Om det är en Typ 1 ruptur så verkar det som det vedertagna tillvägagångssättet är att använda sk superankare och fästa senan vid benet så att den kan växa fast igen. Detta sätt används vad jag förstår vid olika typer av skador där muskelfästet släpper från benet.
Jag har plöjt i princip all dokumentation och alla forum som finns angående denna typ av skada. Den som anses vara bäst i världen är en Dr. Anthony Schepsis i Boston. Här i Sverige gjorde Dr. Anders Ekelund på Capio St. Göran i Stockholm min operation. Det slutgiltiga resultatet torde jag veta om 5-6 månader från nu.
4 oktober, 2010 at 15:22 #445500Anonym anvandareMemberPangCake wrote:Vad menar du med ”fel sätt”. Om det är en Typ 1 ruptur så verkar det som det vedertagna tillvägagångssättet är att använda sk superankare och fästa senan vid benet så att den kan växa fast igen. Detta sätt används vad jag förstår vid olika typer av skador där muskelfästet släpper från benet.Jag har plöjt i princip all dokumentation och alla forum som finns angående denna typ av skada. Den som anses vara bäst i världen är en Dr. Anthony Schepsis i Boston. Här i Sverige gjorde Dr. Anders Ekelund på Capio St. Göran i Stockholm min operation. Det slutgiltiga resultatet torde jag veta om 5-6 månader från nu.
Är väl typ samma, typ en krok som fäst in i skelettet. fästet sitte rinte där det ska utan närmar in mot bröstet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.