Home › Forums › Skador och rehabilitering › Avslitet främre korsband och trasig minisk.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 juni, 2006 at 11:50 #91970Anonym anvandareMember20 juni, 2006 at 10:20 #1002683Anonym anvandareMember
Ja varför inte.
21 juni, 2006 at 12:09 #1002684Anonym anvandareMemberHej, i min mening kommer det inte försvåra situationen i någon större utsträckning. Vore jag i din sits skulle jag dock försöka träna benmuskulaturen i ett smärtfritt rörelseomfång. Jag skulle t.o.m. låta det göra lite ont just under träningen såvida jag inte hade mer ont flera timmar efteråt, morgonen efteråt, och framför allt att knät inte svullnar upp efter träningen. Det är nämligen ett tecken på att man har gått på för hårt.
Själva träningen för att hålla uppe rörelseomfånget i knät, skulle jag utföra utan vikt.
Jag skulle träna på lite lättare vikter till en början (allt beror givetvis på hur knät ser ut i dagsläget, och vilken muskelfunktion och kontakt du har nu) och träna med lättare vikter, och flera repetioner.
Är det så att du inte kan spänna quadriceps muskeln alls skulle jag råda dig att bara börja med att sitta och spänna den tills du hittar den och får kontakt, innan du går på vikter.
Skulle även träna mycket balans, enbens knäböj utan vikt, benpress, prova bensparksövningar, vader, och även hamstringscurl. Jag skulle undvika djupa knäböj till en början då det utgör en ganska stor påfrestning på både främre korsbandet plus att det även gör att man klämmer ihop menisken, vilket kan göra ganska ont samt i värsta fall åsamka mer skada.
Du kommer förlora en hel del styrka efter operationen, dels pga att man tagit en del av antingen knäskålssenan, eller (jag har för mig att det är) semitendinousessenan för att göra ett nytt korsband åt dig, men även pga smärthämning. Därför är det positivt att vara så vältränad, som möjligt innan. Även balansen är viktig varför den bör tränas.
Lycka till med träningen och operationen.
Mvh Pyramus.24 juni, 2006 at 22:41 #1002685Anonym anvandareMemberBIGBOSS wrote:Skulle det vara en dum idé att försöka böja med lätt vikt så långt jag kan utan smärta för att hålla uppe rörlighet och muskulaturen runt knät? Kan det försvåra situationen märkbart?Operation någon gång under sommaren.
Har själv opererat mina knän, åtskilliga gånger och jag skulle nog låta bli knäböj och köra mycket benspark samt benpress, då det inte krävs speciellt mycket balans i dessa övningar. Detta kommer du att köra under rehabiliteringen.
Tycker att du ska köra med väldigt låga vikter och köra många reps istället.Genom att köra på efter bästa förmåga så kan du påskynda din rehabsträning, det är ingen höjdare men det gäller bara att vara tjurskallig. Sist så gick jag 7 månader i rehabträning och det kördes dels 2 pass i veckan på sjukhus samt på eget bevåg.
Lycka till.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.