- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel: Ilande smärtor vid avslappning
Hej!
Jag klättrar och gymmar men har lite problem med axlarna. Båda mina axlar kan vi olika tillfällen ila till efter en ansträngning. Dvs När jag slappnar av sticker det till och gör jätteont. Detta sker exempelvis när jag ställer ner tunga hantlar på golvet eller när jag klättrar och släpper greppen som kräver axelansträngning.
Det känns som att det är fästet på baksidan axeln men kan även vara mitt på axeln om jag minns rätt.
Vad beror detta på och vad borde jag göra?
Tack på förhand till den som kan upplysa mig om vad som pågår!
Ilningar eller rejäl smärta i musklerna beror ofta på en inflammation och det är troligen en sådan du åkt på! Om du pressar med fingrarna på axelns alla (tre) sidor, smärtar det då någonstans?
Vila en vecka från träningen (tills det känns helt bra i axeln), smörj med antiinflammatorisk gel om du känner för det och börja sedan sakta återgå till träning genom att gradvis öka belastningen.
Vill det inte försvinna så är mitt råd att kontakta en läkare alt. sjukgymnast för råd!
En inflamation är det inte om jag förstått det rätt. Gör inte ont när jag trycker. Det har dessutom varit så ganska länge. När jag spänner muskeln och sedan snabbt slappnar av ilar det till och gör jätteont. Går att undvika om jag långsamt släpper ner hantlarna men det är lite svårare när man klättrar.
Tack ändå för ditt svar!
Men jag tror ditt råd om att träna låga vikter och träna upp det är bästa lösningen. Kan hända att övriga kroppen är starkare i förhållande till mina axlar och därmed överbelastas dom lite?
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY