Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel problem
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 februari, 2010 at 20:00 #58590Anonym anvandareMember18 februari, 2010 at 20:00 #332275Anonym anvandareMember
Tjenare, blev precis medlem här och hoppas att jag kan få någon hjälp här angående mitt problem..
Det började med att jag bröt mitt vänstra nyckelben när jag var ungefär 12-13, sen när jag fyllde 17 började jag styrketräna, och efter ett tag när jag körde hantel press så hoppade min vänstra axel ur led.
Sen dess har jag haft problem med axeln, det gör ont när jag gör vissa övningar osv. Detta har gjort så att jag är mycket klenare i vänster och inte kan ta lika mycket, vilket har lett till att omkretsen skiljer ungefär 3-4 cm nästan, på höger och vänster.Nu till min fråga:
Hur ska jag göra med min axel? Ska jag besöka läkare eller ska jag träna upp min axel på något sätt? Hur gör jag då?Fråga frågor om det är något ni inte förstår.. Är tacksam för all hjälp
/ Christian
18 februari, 2010 at 20:33 #332276Anonym anvandareMemberJag skulle rekommendera att du kollar med en läkare så att du vet att det inte är nått allvarligt, och om det är lugnt så hade jag tränat med lätta vikter så länge det inte gör ont
18 februari, 2010 at 20:42 #332277Anonym anvandareMemberGå till en sjukgymnast för en ordentlig diagnos.
Du kan ha en muskulär obalans eller bara uttöjda ligament kring ledhålan till följd utav din tidigare subluxation och behöver stärka rotatorcuffsmuskulaturen runt axelleden.
Finns massvis med övningar för rotatorcuff.
Några:
[youtube=AW4qBsP1CFU&feature=player_embedded]
18 februari, 2010 at 22:00 #332278Anonym anvandareMemberJag har också haft problem med axlar som gått ur led. Jag har haft vänster ur led 10 ggr och höger axel 2 ggr. Uppsök läkare omgående för utvärdering! Finns inga som helst ursäkter att inte göra det. Din axel måste röntgas och utvärderas. Får du den ur led för många gånger har du en instabilitet att dras med som kan bli ett rent helvete. Antingen får du en operation eller så hänvisas du till sjukgymnast för ett träningsprogramm. Undvik pressar över huvudet, flyes och tunga bröstpressar! Din axel kan mycket väl gå ur led vid dessa övningar om du inte passar dig.
Stabiliteten måste tränas upp. Sakta men säkert. Det tar sin tid men väl investerad tid om du frågar mig! Träna rotatorcuffarna genom att göra inåt- och utåt rotationer med gummiband eller i kabelmaskin. Lätta vikter, många reps!
19 februari, 2010 at 15:45 #332279Anonym anvandareMemberProva att rehabiliteringsträna enl uppläggen ovan. Ta hjälp av sjukgymnast el Naprapat om du behöver stod i rehabiliteringen.
Får du inte önskvärda resultat av detta kan du gå vidare till läkaren för att få remiss till ortopedläkare.
När man luxerat en axel kan man få permanenta skador på ledkapsel och ligament. Den vanligaste skadan kallas Bankart (tear) men det skulle även kunna vara någon form av SLAP-skada.
MEN, hursomhelst måste du genomgå en specifik axelrehab innan något annat alternativ kan värderas.
Lycka till. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.