Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel som hoppar ur led!!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 april, 2006 at 19:47 #92543Anonym anvandareMember21 april, 2006 at 19:47 #1011517Anonym anvandareMember
Hej alla gymbröder och systrar, jag har ett problem som stör mig något så oerhört. Min höger högeraxel hoppar ur led ibland. Har ni något tips om rehabträning eller något jag bör tänka på? Stretching, yoga, övningar med vikter? Eller vad? Håller på att bli tokig.
Jag väger ca 83 kg och har visserligen tränat mycket tung bänkpress och mycket framsida kropp, kanske där problemet ligger, jag tränar även boxning 4 dagar i veckan varav gym fyra dagar.
Nåväl, alla tips skulle göra mig väldigt lättat!22 april, 2006 at 10:16 #1011518Anonym anvandareMemberDet som ff.a. gäller vid axlar som hoppar ur led är att träna upp stabiliserande muskulatur för skulderbladet och axeln, bl.a. rotatorkuffen. Beroende lite grann på hur lätt din axel hoppar ur led, bör du ta kontakt med din läkare för en remiss till ortopeden för bedömning till operation. På yngre aktiva människor med återkommande luxationer av axelleden är rådande konsensus att man bör operera.
Men det beror alltså på hur instabil axeln är varför du bör få den undersökt av någon kunnig.
Råd på övningar är bl.a. utåtrotationer med armbågen intill sidan av kroppen. Klarar man dumbbell rotator cuff så kan den vara bra, men nackedelen är om man inte klarar av att stabilisera axeln i ytterläget så är det det känsligaste läget för axeln om det är framåt den hoppar ur led. I övrigt träning för skulderbladsmuskulatur, serratus anterior, m.fl.
Hoppas detta hjälpte något.
Lycka till.
Mvh PB.23 april, 2006 at 12:01 #1011519Anonym anvandareMembertack för ditt svar. Just nu är inte en operation aktuell, jag har så många matcher nu i vår så det får vänta. Skulle vilja att lära mig rehabövningar och styrkeövningar för att förstärka min axel samt förebygga skada. Har du några mer tips (eller någon annan) vore det kanon. Tack ännu en gång dock!
23 april, 2006 at 20:29 #1011520Anonym anvandareMemberSom sagt var angående operation beror det helt på hur instabil axeln är vilket alltås bör bedömas. Jag skall kolla en hemsida på jobbet imorgon, har inte adressen till den hemma, så jag kan inte länka till den härifrån. Jag tror att det finns tips, och även instruktioner till övningar där (inkl. bilder). Jag skall försöka hinna med att kolla det imorgon, och då kan du få adressen dit, så kan du få exempel på fler övningar :up: . Det finns massor av bra övningar, men jag tycker det är lite svårt att beskriva dem skriftligt.
Mvh
PB.23 april, 2006 at 22:20 #1011521Anonym anvandareMemberjag förstår! tack polarn!
23 april, 2006 at 23:05 #1011522Anonym anvandareMemberHm, jag har samma problem, har haft högeraxeln sådär på gränsen ur led några gånger, den har sprättat iväg och fastnat i något underligt läge men jag har alltid fått tillbaka den själv, senast blev det dock ambulansfärd och fraktur och då fick de söva ner mig för att få tillbaka den så jag antog att det var lite värre.
Men lite frågor, rent direkt, är det då bara rotorcuffarna som håller kvar ledkulegrejset? och den där kanten av brosk på skulderbladet som ligger runt kontaktytan, skulle man märka om den var skadad? var och flaxade när vi spela frisbee på skolan och då hoppa nått till, och nu känns det som att jag efter det blev mycket rörligare och instabilare i axeln.
Vad går en sådan operation ut på, vad är det som utförs?
25 april, 2006 at 08:50 #1011523Anonym anvandareMemberFörst, Morrissey, tyvärr hade de inget program för axelluxationer på den hemsidan, försökte kolla en annan också, men gick bet där med. Jag får väl försöka beskriva några stycken. Men ff.a. är det att träna upp skulderbladsmuskulaturen – rotatorkuffen (supraspinatus, infraspinatus, subscapularis, teres minor).
Bra övningar är t.ex. inåt-utåtrotation armbågen intill sidan av kroppen, 90° vinkel i armbågen sedan utåtrotation.
En annan övninge som är bra är att träna m. serratus anterior, om du ligger på rygg, med en hantel i varje hand, armarna sträckta rakt upp mot taket alltså en vinkel på ungefär 90° mellan armen och kroppen. Sedan skall du pressa armen rakt mot taket så att skulderbladet glider framåt längs bröstkorgen, sedan låter du skulderbladet glida tillbaka igen.
Armböjningar – med fokus på att försöka hitta stabiliserande muskulatur kring skulderbladet – kan även göras så att du faller mot en vägg/högre bänk och tar emot dig, bromsar kraften genom en armböjning.
Andra övningar är t.ex. sittande rodd, enarms hantelrodd, latsdrag. En övning som är svår att förklara utan att visa: Om du tar en bänk ca 45° lutning, sätter knäna på sitsen och lutar bröst och mage mot ryggstödet, en hantel i varje arm tänk på att armarna skall vara raka hela tiden. Hänger med armarna rakt ned mot golvet. Sedan skall du utan att böja i armarna skjuta ihop skulderbladen på ryggen tänk på att inte dra upp axlarna mot öronen utan rakt bakåt. Sedan håller du kvar pressen mellan skulderbladen och för armarna rakt bakåt, med lillfingrarna först upp mot taket (fortfarande med raka armar) när du kommer parallellt med kroppen, vänder du och för armarna tillbaka tills de hänger rakt ner först där släpper du spänningen mellan skulderbladen och sedan upprepar du igen.
Detta är ett litet utplock av övningar som jag tycker är bra vid rehabilitering av instabila axlar.
Hoppas det hjälpte något.
Ett annat litet tips är att gå till t.ex. sjukgymnast/kiropraktor/naprapat, som kan instruera dig i övningar alltid lättare att visa övningarna.
Mvh PB.25 april, 2006 at 09:17 #1011524Anonym anvandareMemberNu till dina frågor Erik, skall försöka besvara de också så gott jag kan.
1. Angående om det bara är rotatorkuffen som håller kvar ledkulan, så är svaret nej. I en ”frisk”/icke skadad axel, så utgörs stabiliteten av ff.a. ledbanden och muskulaturen. Detta hjälps även till av att du har brosk kanten/läppen som gör att du får en lite djupare ledhåla, till kulan. (Axeln är ju en väldigt rörlig del vilket även gör den relativt instabil i sig själv till skillnad från t.ex. höften) Rotatorkuffen är viktig för stabiliteten i axeln, men även för koordinationen och balansen i axeln.
Jag har inte så jättemycket erfarenhet, av när labrum/broskläppen är skadad men det finns kliniska undersökningsmetoder för att ställa diagnosen, där jag har misstänkt det så är det. ff.a. vid rupturer av biceps, med samtida broskskada, då rrl har blivit begränsad och hindrad. Jag har som sagt var inte träffat så många med labrumskador varför min kunskap är lite begränsad på det området. Om du upplever knäppningar, eller smärta inne i axelleden så kan det vara skada på broskläppen. Observera att det kan, inte säkert.
Det är ju inte alls omöjligt att du har haft en skada där något har suttit fast/inkilat så att rrl har begränsats, vilket har lossnat, eller flyttat på dig när du fångat frisbeen.
Vad gäller operationen. Vid en förstagångs luxation (när axeln hoppar ur led) brukar de (ortopeder/läkare) inte rekommendera operation, om det inte är en väldigt aktiv person, med stora krav på axeln t.ex. handbollsspelare, baseballspelare m.fl. Detta beror ju givetvis på hur instabil axeln är efter första skadetillfället. Jag har träffat personer där axeln hoppar ur led bara jag undersöker den efter första tillfället. Då hänvisar jag dem till ortopeden. Är det däremot yngre personer, med återkommande luxationer rekommenderas operation i de flesta fall.
Operationsmetod beror på vilken skada det är, vid en främre instabilitet i axelleden, vilket är det vanligaste, föredrar man oftast en artroskopisk metod som heter Bankart, där man går in och syr fast ledkapseln mot benytan på främre kanten av ledhålan.
Oj det blev ett långt svar får se om du orkar läsa allting. Hoppas du fått något svar i alla fall.
Lycka till med axeln.
Mvh PB.25 april, 2006 at 16:27 #1011525Anonym anvandareMembertack så hjärtligt polarn för att du tar dig tid, mycket mycket uppskattat!
25 april, 2006 at 19:22 #1011526Anonym anvandareMemberEn av de absolut viktigaste musklerna, förutom rotatorkuffens stabilisation, som verkligen skyddar mot luxationer är det långa tricepshuvudet (caput longum M. tricipitis brachii). Så träning av denna är av ytterst vital betydelse! Läs gärna min gamla tricepsartikel som ligger här på forumet någonstans. Där skriver jag detaljerat om det.
26 april, 2006 at 23:00 #1011527Anonym anvandareMemberHej Arne.
Jag har letat lite efter din artikel, men då jag inte är så hemma på forumet, skulle jag vara glad om du kunde hänvisa på ngt sätt var jag kan hitta den. Jag skulle gärna läsa den. Är det en teori du själv har lagt fram eller finns det studier som visar på detta?
Tack på förhand
Mvh PB.26 april, 2006 at 23:10 #1011528Anonym anvandareMemberPyramus wrote:Hej Arne.
Jag har letat lite efter din artikel, men då jag inte är så hemma på forumet, skulle jag vara glad om du kunde hänvisa på ngt sätt var jag kan hitta den. Jag skulle gärna läsa den. Är det en teori du själv har lagt fram eller finns det studier som visar på detta?
Tack på förhand
Mvh PB.[http://forum.body.se/showthread.php?t=2378]
27 maj, 2006 at 01:12 #1011529Anonym anvandareMemberPyramus wrote:Nu till dina frågor Erik, skall försöka besvara de också så gott jag kan.
1. Angående om det bara är rotatorkuffen som håller kvar ledkulan, så är svaret nej. I en ”frisk”/icke skadad axel, så utgörs stabiliteten av ff.a. ledbanden och muskulaturen. Detta hjälps även till av att du har brosk kanten/läppen som gör att du får en lite djupare ledhåla, till kulan. (Axeln är ju en väldigt rörlig del vilket även gör den relativt instabil i sig själv till skillnad från t.ex. höften) Rotatorkuffen är viktig för stabiliteten i axeln, men även för koordinationen och balansen i axeln.
Jag har inte så jättemycket erfarenhet, av när labrum/broskläppen är skadad men det finns kliniska undersökningsmetoder för att ställa diagnosen, där jag har misstänkt det så är det. ff.a. vid rupturer av biceps, med samtida broskskada, då rrl har blivit begränsad och hindrad. Jag har som sagt var inte träffat så många med labrumskador varför min kunskap är lite begränsad på det området. Om du upplever knäppningar, eller smärta inne i axelleden så kan det vara skada på broskläppen. Observera att det kan, inte säkert.
Det är ju inte alls omöjligt att du har haft en skada där något har suttit fast/inkilat så att rrl har begränsats, vilket har lossnat, eller flyttat på dig när du fångat frisbeen.
Vad gäller operationen. Vid en förstagångs luxation (när axeln hoppar ur led) brukar de (ortopeder/läkare) inte rekommendera operation, om det inte är en väldigt aktiv person, med stora krav på axeln t.ex. handbollsspelare, baseballspelare m.fl. Detta beror ju givetvis på hur instabil axeln är efter första skadetillfället. Jag har träffat personer där axeln hoppar ur led bara jag undersöker den efter första tillfället. Då hänvisar jag dem till ortopeden. Är det däremot yngre personer, med återkommande luxationer rekommenderas operation i de flesta fall.
Operationsmetod beror på vilken skada det är, vid en främre instabilitet i axelleden, vilket är det vanligaste, föredrar man oftast en artroskopisk metod som heter Bankart, där man går in och syr fast ledkapseln mot benytan på främre kanten av ledhålan.
Oj det blev ett långt svar får se om du orkar läsa allting. Hoppas du fått något svar i alla fall.
Lycka till med axeln.
Mvh PB.Tack så hemskt mycket :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.