Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel ur led
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 juli, 2007 at 23:49 #809710Anonym anvandareMember
hallo. har en axel som lite spontant hoppade ur led när jag satt framför datorn. var tvungen o åka till sjukhus o få den tillrättalagd. undrar nu om det är en träningsrelaterad skada och hur jag ska lägga upp rehab-träningen. har styrketränat till o från i drygt 10år är 24år.
4 juli, 2007 at 23:49 #83446Anonym anvandareMember5 juli, 2007 at 02:13 #809711Anonym anvandareMemberborocci wrote:hallo. har en axel som lite spontant hoppade ur led när jag satt framför datorn. var tvungen o åka till sjukhus o få den tillrättalagd. undrar nu om det är en träningsrelaterad skada och hur jag ska lägga upp rehab-träningen. har styrketränat till o från i drygt 10år är 24år.ta kontakt med sjukgymnast !
5 juli, 2007 at 12:08 #809712Anonym anvandareMemberska ner imorrn till sjukhuset, får se vad de säger… nyfiken bara, går det få axeln lika starkstarkare än tidigare eller kommer den alltid förbli svagare?
5 juli, 2007 at 12:27 #809713Anonym anvandareMemberDet är stor risk att den hoppar ur led igen när det väl har hänt en gång.
Bra att du söker sjukgymnast, fyll gärna på i tråden sen vilka övningar du gör.Du kan definitivt få axeln lika stark, men antagligen inte lika stabil.
Några generella tips:
Om du kör bänkpress/armhävningar gå inte ner djupare än 90 grader.
Stretcha inte axeln alls.
träna baksida axlar.
Utåtrotation.
Även om sjukgymnasten kan hippa dina specifika obalanser, tex stretcha upp framsisa öka sstyrka i baksida mfl.Fråga också om tips hur du kan få den i rätt läge om det händer igen, hoppas verkligen att det itne gör det.
Det gäller att slappna av, även om de tär väldigt svårt.Träna upp den hårt nu, för det blir mer och mer instabilt för varje gång.
edit: träna upp så det inte hände rigne menar ajg, du har en chans nu, se det positivt.
Lycka till
24 november, 2007 at 00:26 #809714Anonym anvandareMemberVarför ska man inte strecha axeln ?
24 november, 2007 at 11:09 #809715Anonym anvandareMembergorgi wrote:Varför ska man inte strecha axeln ?Om du har en instabil axel som hoppat ur led flertalet gånger är strukturerna som ska stabilisera axeln redan uttänjda, vilket är en förklaring till att leden hoppar ur led igen. Det man vill är att öka stabiliteten kring axeln, stretching ger precis motsatt effekt, man ”tänjer” ut strukturer vilket istället ger en mer instabil led. Sen kan man alltid diskutera hur stor effekt stretching verkligen ger, men det är en annan diskussion..
/jenny25 november, 2007 at 01:38 #809716Anonym anvandareMemberjenny_sg wrote:Om du har en instabil axel som hoppat ur led flertalet gånger är strukturerna som ska stabilisera axeln redan uttänjda, vilket är en förklaring till att leden hoppar ur led igen. Det man vill är att öka stabiliteten kring axeln, stretching ger precis motsatt effekt, man ”tänjer” ut strukturer vilket istället ger en mer instabil led. Sen kan man alltid diskutera hur stor effekt stretching verkligen ger, men det är en annan diskussion..
/jennyOk, jag misstänkte att det var nått sånt. Jag får tacka för dina svar
11 december, 2007 at 13:54 #809717Anonym anvandareMemberNu snor jag en liten bit utav tråden.
Har en fråga angående rehabträning. Hur offta ska man köra rehab träning ?
Det är min axel som är trasig. Just nu kör jag 4 pass i veckan kör allså igenom hela kroppen med inte allt för tunga vikter och alla pass inleder jag med reahbövningar för rotatorn i axeln. Är 4 pass rehab i vecken för mycket ?
Man kanske borde vila dom mer ?/Mvh
11 december, 2007 at 14:54 #809718Anonym anvandareMemberborocci wrote:ska ner imorrn till sjukhuset, får se vad de säger… nyfiken bara, går det få axeln lika starkstarkare än tidigare eller kommer den alltid förbli svagare?Du kan få axeln lika stark och nästintill lika stabil som innan m.h.a träning. Jag är själv på god väg, men du får nog viga en 3-4 år, minst, åt arbetet.
11 december, 2007 at 19:47 #809719Anonym anvandareMemberEmil Rinse wrote:Du kan få axeln lika stark och nästintill lika stabil som innan m.h.a träning. Jag är själv på god väg, men du får nog viga en 3-4 år, minst, åt arbetet.Det kan jag skriva under på, jag har fortfarande känningar, min axel har varit ur led 3 gånger, samma axel, det är svårt att lyft atungt och jag kommer aldrig att kunna pressa saker över huvudet. Kan dessa axelskador vara en bidragande orsak till att det har gått dåligt med styrkeökningar i bänk och så?
11 december, 2007 at 20:50 #809720Anonym anvandareMemberJa, det är det säkert!
Såfort det finns en obalans, vilket det finns om axeln har gått ur led, så störs ju kroppens normala funktioner; ex. nerv- och blodförsörjning.
Jag har själv lite svårare att få kontakt med musklerna kring skulderbladet och axelleden på min ”skadade sida” än på den friska. Kan kanske ha att göra med detta.
Men den blir bättre och bättre hela tiden.
En kunnig sjukgymnast borde kunna visa övningar som stärker upp inte bara axeln utan musklerna som styr skulderbladet också. Det handlar om både statisk, dynamisk och allmän balansträning för att få bästa resultat tror jag.11 december, 2007 at 21:22 #809721Anonym anvandareMemberEmil Rinse wrote:Ja, det är det säkert!
Såfort det finns en obalans, vilket det finns om axeln har gått ur led, så störs ju kroppens normala funktioner; ex. nerv- och blodförsörjning.
Jag har själv lite svårare att få kontakt med musklerna kring skulderbladet och axelleden på min ”skadade sida” än på den friska. Kan kanske ha att göra med detta.Exakt! Jag känner igen mig. Min högra bröstmuskel svarar inte lika bra som min vänstra om du förstår? Tillexempel i bänkpress, vet inte hur jag ska förklara det riktigt, men där vänstermuskeln ”tänder till” så svarar inte högra muskeln nödvändigtvis. Jag kan få ont av för tunga vikter också. Dessutom har jag haft en skada i armbågen på samma sida som axeln. Det kom efter olyckan.
Men den blir bättre och bättre hela tiden.Emil Rinse wrote:En kunnig sjukgymnast borde kunna visa övningar som stärker upp inte bara axeln utan musklerna som styr skulderbladet också. Det handlar om både statisk, dynamisk och allmän balansträning för att få bästa resultat tror jag.Du har rätt. Personligen har jag träffat på dåliga sjukgymnaster, men jag började med rehabträning och nu kör jag tung träning. Men jag har en känsla av att detta alltid kommer att vara en begränsning för mig. För det borde väl det vara? Att man kanske inte kan bli riktigt stark? En tanke bara. Annars är ju axeln bra, och ironiskt nog är jag hyfsat stark i axlarna. Bara jag inte pressar över huvudet, då kan den ryka när som helst igen.
11 december, 2007 at 22:06 #809722Anonym anvandareMemberHur har det känts när era axlar har hoppat ur led ? hade ni ont i flera dagar efter? fick ni åka till sjukan och vrida tillbaka den ?
För mig så har den hoppat ur och hoppat tillbaka lika snabbt, men det gjorde inte så farligt ont blev mest rädd, sen blev axeln varm, hade lite små ont i nån dag.11 december, 2007 at 22:27 #809723Anonym anvandareMembergorgi wrote:Hur har det känts när era axlar har hoppat ur led ? hade ni ont i flera dagar efter? fick ni åka till sjukan och vrida tillbaka den ?
För mig så har den hoppat ur och hoppat tillbaka lika snabbt, men det gjorde inte så farligt ont blev mest rädd, sen blev axeln varm, hade lite små ont i nån dag.Första gången lyckades en som var med mig trycka den på plats genom att lätt trycka på skulderbladet på ryggen. Andra gången hade jag sovit den ur led och vaknade av att den var ur led, den sidan jag låg på. Fick panik, tog tag under armhålan och tyckte till, utan att den gick in, det skavde och gjorde ont på gränsen till att jag skulle svimma, jag började svettas, och tryckte till igen. *skaaav knäck* lät det sedan satt den på plats, sedan satt jag bara och flämtade och hade snoront.
Tredje gången var jag så packad att jag inte minns hur den kom på plats. Jag TROR den var ur led då med, men jag kan inte svära!
Fjärde gången hände på gymet, körde press bakom nacken med en lite för kort stång och gick för långt ner, det lät pang, hela axelpartiet vrider på sig, jag tappar stången på foten, på tån. Biceps och triceps bytte mer eller mindre plats med varandra, ajg försöker sätta tillbaka den själv vilket resulterar i att det exploderar av smärta och jag håller på att svimma. Personalen ringer ambulansen, jag får sitta med en, jag svettas, börjar få panik, det börjar krampa i msuklerna vilket utlöser ännu mer smärta, jag var helt skev i hela kroppen och hela axeln var hur långt ner som helst. Personalen ringer igen, DÅ först säger ambulansmännen att de börjar åka, undertiden blöder jag från tån.
Sedan kommer ambulansmännen, jag får injicerat morfin och stesolid och flyger till sjunde himlen. Väl på sjukhuset får jag mer morfin, blir röntgad och får det konstaterat att axeln är ur led samt att den har rivit med sig en bit av broskskålen runt ledkapseln. får vänta jävligt länge, sedan får jag en spruta typ 5 centimeter in i axeln, för där är ju bara ett tomrum eftersom hela axeln hänger ned. sedan tar någon något som liknar ett rep, och drar åt ena hållet och två som drar i armen åt andra hållet. Jag är så drogad att jag inte kände någonting. Blev röntgad igen och då var den i.
Åkte hem, blev körd hem av en, var påtänd som ett hus av morfinet och stesoliden, gjorde köttbullar och makaroner eftersom jag kom på att jag hade tränat och inte ätit, sedan gick jag och lade mig och somnade, vaknade av helvetiska smärtor och ryckningar då och då. Tog lång jävla tid att återhämta mig. Dessutom kommer brosket som är borta aldrig växa ut igen, kan aldrig pressa över huvudet eller tänja för mycket.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.