Axel ur led

Home Forums Skador och rehabilitering Axel ur led

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Hejsan!

Joo det är så att jag körde hantelpress igår med lättare vikter (22,5kg nu efter sommaruppehållet). Balansen var inte på topp då jag inte kört den på länge men jag körde på ändå, på tredje settet fick jag en konstig känsla i höger axel och strax där efter hoppade VÄNSTRA axeln ur led. Den hoppade tillbaka direkt när jag släppte vikterna.

Detta är första gången det händer och har då frågorna:
    1. Kan detta bero på den dåliga balansen jag har efter sommaruppehållet?

2. Läkaren rekommenderade MINST 2 veckors uppehåll med all belastning för axeln för att ledband ska läka. Någon som vet något bra sätt att rehabträna axeln efteråt i form av övningar etc?

MVH

Duktig läkare som inte verkar veta vad han pratar om (tror jag)

Är väll rotatorcuffen som ska stabilisera axeln och inget ledband (?) om jag inte missminner mig

Har varit med om precis samma sak, och jag skulle inte direkt kalla det för att den hoppar ur led, men nära är det

Dock så håller ju rotatorcuffen tillbaka axeln och rotatorcuffen tar riktig mycket stryk, vore jag du skulle jag göra som doktorn sa vila, och sedan köra lätta vikter med många reps för att stärka upp rotatorcuffen igen

För mig tog det säkert 3-5 månader innan axeln blev riktig bra…

Okej tack så mycket!

Helvete också

[http://www.medarbetarna.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=33&Itemid=37 Om axel ur led]
    Har du ont i axeln efter skadan? Du bör vila den extremt mycket nu. Belasta den inte alls! Uppsök gärna en sjukgymnast och få övningar som stärker rotatorcuffen!

Varför din axel gick ur led (eller troligen [http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/axel/luxation–subluxation.aspx subluxerade]) just nu

Jag citerar mig själv från en [http://forum.body.se/showthread.php?t=98009 gammal tråd ]och berättar om min egen erfarenhet av axlar ur led.

Quote:
    Jag halkade på badrumsgolvet för många år sedan och landade på vänster axel så att den gick ur led första gången. Fick i den själv med några skrik och lite jävlar anamma. Sen var den som förbytt! Gick ur led när jag gjorde flyes och pressar över huvudet. När jag skulle lyfta av en dörr, när jag skrapade bilrutan, när jag sträckte mig efter en väska i baksätet på bilen, när jag stretchade osv, osv… Efter en operation och lite rehab var den ok. Jag har fortfarande nedsatt rörlighet i den men inget som påverkar mig i det dagliga livet.

I vintras drog jag dit i skidbackan och fick den högra ur led. De gick i av sig själv men när jag skulle resa mig gick den ur igen. Nu har jag tränat stabiliserande övningar för axlarna i ett år och inte haft några problem alls.

Okej som det är nu 2 dagar efter olyckan kan jag röra leden i ca 30% av dess bana innan det börjar göra ont.
    Som det är nu använder jag armen i vardagssysslor och igår vurpade jag med mcn i 70km/h, inte känt något värre i axeln efter det men den skakades garanterat om en bit.

Jag tänker inte röra några vikter den kommande veckan på gymmet, inte andra muskelgrupper så som rygg eller ben heller för att låta hela kroppen vila och se efter det och axeln har jag inte tänkt lyfta något med på minst några veckor..

Tycker ni jag ska stabilisera armen i något tyg t.ex. som jag hänger runt halsen och lägger armen i för att den ska vara stilla?

Tollesson wrote:
    Okej som det är nu 2 dagar efter olyckan kan jag röra leden i ca 30% av dess bana innan det börjar göra ont.
    Som det är nu använder jag armen i vardagssysslor och igår vurpade jag med mcn i 70km/h, inte känt något värre i axeln efter det men den skakades garanterat om en bit.

Jag tänker inte röra några vikter den kommande veckan på gymmet, inte andra muskelgrupper så som rygg eller ben heller för att låta hela kroppen vila och se efter det och axeln har jag inte tänkt lyfta något med på minst några veckor..

Tycker ni jag ska stabilisera armen i något tyg t.ex. som jag hänger runt halsen och lägger armen i för att den ska vara stilla?

Jag tycker nog att du ska ha armen i mitella några dygn. När jag vurpade i skidbacken fick jag en sådan på sjukhuset och ordinerades att ha den dag och natt i en vecka. Detta gjorde att jag leden läkte bra. Man får vara beredd på att rehab-träna lite efteråt för att få upp rörligheten igen.

Okej tack så mycket, får försöka med det:)

Om axeln verkligen hoppade på 22kg. Låter alarmerande. Minst 2 veckor efter det om axeln verkligen hoppade ur. Tänk på tekniken när du lyfter. Gå inte djupt och belasta inte axeln helt mycket på nedvägen så att säga. Lycka till grabben!

beciec wrote:
    Om axeln verkligen hoppade på 22kg. Låter alarmerande. Minst 2 veckor efter det om axeln verkligen hoppade ur. Tänk på tekniken när du lyfter. Gå inte djupt och belasta inte axeln helt mycket på nedvägen så att säga. Lycka till grabben!

Tack så mycket, på måndag är jag 2 veckor från skadan och ska börja träna upp vävnader igen.

Jag anar att det hade med balansen att göra, fel muskler blev inblandade och de som håller ihop axeln slappade lite

Kör med rak bänk i början. Stressar axlarna minst av alla bröst övningar enligt mig. Jag tror inte du fick sådär super skada. Men det känner du bäst själv. Minsta täcken sluta med en gång. Villa mer! Är problemet kvar så läkare med en gång!

beciec wrote:
    Kör med rak bänk i början. Stressar axlarna minst av alla bröst övningar enligt mig. Jag tror inte du fick sådär super skada. Men det känner du bäst själv. Minsta täcken sluta med en gång. Villa mer! Är problemet kvar så läkare med en gång!

Nej blev ingen större skada som tur var men det är ju större chans att den hoppar igen nu efter att det blivit ut tänjt så det är ju det som är det farliga. Men jag känner att jag börjar återhämta och har nästan hela rörelsebanan på leden nu.

Ja för varje gång axeln hoppar ur led så blir den lite försvagad.
    Det var ju inte tung belastning som tur var.
    OJ du ska nog minst vänta till du har full rörlighet och sen vänta ett tag till.
    Sluta träna med en gång om det känns minsta fel. Efter några veckor så är du tillbaka på samma vikter igen om allt går vägen.
    PS efter som du inte kollat med läkare så nog det inte heller någon större fara. Men vila extra och lätta vikter i början.

beciec wrote:
    Ja för varje gång axeln hoppar ur led så blir den lite försvagad.
    Det var ju inte tung belastning som tur var.
    OJ du ska nog minst vänta till du har full rörlighet och sen vänta ett tag till.
    Sluta träna med en gång om det känns minsta fel. Efter några veckor så är du tillbaka på samma vikter igen om allt går vägen.
    PS efter som du inte kollat med läkare så nog det inte heller någon större fara. Men vila extra och lätta vikter i början.

Jag har varit hos läkare och det var bara vila som han rekommenderat.
    Men jag ska kämpa på:)

Tollesson wrote:
    Jag har varit hos läkare och det var bara vila som han rekommenderat.
    Men jag ska kämpa på:)

Misstänkte det. Så ska det låta.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.