Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel ur led, lång tråd…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 februari, 2010 at 15:37 #58591Anonym anvandareMember18 februari, 2010 at 15:37 #332280Anonym anvandareMember
Ska börja träna på måndag:)
Min axel hoppade ur led för nästan precis ett år sen. Har fortfarande ont med vissa rörelser t.e.x ta på sig en jacka. Gick hos en sjukgymnast ett tag men hon sa att om det inte gick över efter 8mån så var det kört, stämmer? Ska jag tänka på något när jag tränar, kan axeln hoppa ur igen vid någon övning? Ska träna på 24/7 gym så jag tror inte dom har någon där som kan ge tipps.18 februari, 2010 at 16:07 #332281Anonym anvandareMemberhar själv haft samma problem. för mig hjälpte att styrka rotatorkuffen genom isolationsövningar till viss del, men framförallt genom att stärka muskulaturen i axeln generellt med basövningar för axlar.
kunde för två år sedan vakna på natten av att axeln var ur led, eller så trillade den ur led när jag tog på mig en tröja. detta var ett av mina incitament till att börja träna styrketräning. idag märker jag så gott som aldrig av axeln.
så min erfarenhet är att stärkt muskulatur i axeln förhindrar axeln att hoppa ur led.18 februari, 2010 at 16:29 #332282Anonym anvandareMemberKul att det löste sig för dig:) Men är lite rädd för att träna axeln, bara att bitaihop så är det lugnt? Smärtan när den hoppade ur led var ju inte nådig. Fick vandra 2km, innan jag fick en taxi:)
18 februari, 2010 at 16:33 #332283Anonym anvandareMemberjo det gör ont när den går ur led. jag rekommenderar dig inte att träna övningar som gör riktigt ont, utan talar bara av egen erfarenhet. för mig fungerade det att först styrka axeln med lätta isolationsövningar för att sedan så snart jag kunde gå över till tunga basövningar.
18 februari, 2010 at 16:52 #332284Anonym anvandareMemberJag har väldigt mycket erfarenhet av axlar som hoppar ur led. Jag har haft både höger och vänster axel ur led. Den vänstra var ur ca. 10 ggr innan jag fick den opererad. Den högra har bara varit ur två gånger. Det hände när jag åkte skidor.
Övningar för rotatorcuffen är jättebra att göra. Lätt belastning och många repetitioner. Gummiband kan vara bra att börja med några veckor. Vilka övningar gav sjukgymnasten dig?
Övningar att undvika är; Flyes och pressar över huvudet.
18 februari, 2010 at 16:54 #332285Anonym anvandareMemberLitar på dig, min sjukgymnast som är gruvligt söt. Borde skriva var, skit samma. Men finns det gym övningar som den kan hoppa ur igen?
18 februari, 2010 at 17:00 #332286Anonym anvandareMemberBorje80 wrote:Men finns det gym övningar som den kan hoppa ur igen?Absolut! Bänkpress, axelpress över huvudet och flyes! Jag har haft ur axeln i alla dessa övningar. En frisk axel tål att göra dessa övningar. Men har leden varit ur sin ledpanna så har du fått en instabilitet i leden som gör att den lättare kan hoppa ur igen. Och det var därför min hoppade ur på gymmet titt som tätt.
Eftersom du bara har haft den ur en gång så har du goda chanser att klara dig. Men jag skulle undvika dessa övningar nu början.
19 februari, 2010 at 16:00 #332287Anonym anvandareMemberExakt. Akta dej för övningar där axeln är abducerad och utåtroterad (Axelpress!). Där är axelleden i sitt instabilaste läge. Prova att värma upp enl Axons film som du hittar i liknande tråd här.
Förhoppningsvis klarar du att hålla dig från framtida luxationer genom att välja dina övningar på gymmet samt att fortsätta att underhålla med rehabträning hela tiden. Funkar inte detta kan du gå vidare till läkare —> ortoped för att få axeln bedömd.
Mvh.
20 februari, 2010 at 00:19 #332288Anonym anvandareMemberFår fylla på att det visst går att bli bra
Jag har haft problem med att axeln gick helt ur led allmänt strul under en 15 års period och räknade med att få leva med det (en gång gick den ur led när jag skrapade bilrutan) .Sen började jag träna och har inte haft några problem de senaste 10 åren, så rätt träning hjälper som redan har sagts.
20 februari, 2010 at 15:29 #332289Anonym anvandareMemberConnyK wrote:Får fylla på att det visst går att bli bra
Jag har haft problem med att axeln gick helt ur led allmänt strul under en 15 års period och räknade med att få leva med det (en gång gick den ur led när jag skrapade bilrutan) .Sen började jag träna och har inte haft några problem de senaste 10 åren, så rätt träning hjälper som redan har sagts.
Absolut! :up: Det går att fixa med rätt träning! Sen får man nog lära sig att leva med det till viss del också. Dvs att undvika moment där axeln är i ett utsatt läge.
Jag halkade på badrumsgolvet för många år sedan och landade på vänster axel så att den gick ur led första gången. Fick i den själv med några skrik och lite jävlar anamma. Sen var den som förbytt! Gick ur led när jag gjorde flyes och pressar över huvudet. När jag skulle lyfta av en dörr, när jag skrapade bilrutan (precis som för dig ConnyK), när jag sträckte mig efter en väska i baksätet på bilen, när jag stretchade osv, osv… Efter en operation och lite rehab var den ok. Jag har fortfarande nedsatt rörlighet i den men inget som påverkar mig i det dagliga livet.
I vintras drog jag dit i skidbackan och fick den högra ur led. De gick i av sig själv men när jag skulle resa mig gick den ur igen. Nu har jag tränat stabiliserande övningar för axlarna i ett år och inte haft några problem alls.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.