axel ur led samt ev bicepsena av?

Home Forums Skador och rehabilitering axel ur led samt ev bicepsena av?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Under ett bänkpass, då det dumt nog maxades så hände något i vänster axel. Ett ljud som jag uppfattade som om den hoppade ur led samt all styrka försvann. Tur nog hade jag passning som hjälpte mig med stången på bröstet…:o Direkt efteråt kändes det som jag fått en rejäl smäll över framsida axel biceps. Jag vet dock inte exakt vad som hände, har varit på sjukgymanst som tyvärr inte kunde se något då allt var väldigt svullet. Frågan är om axeln verkligen åkte ur led eller om det ”bara” var bicepssenan som gick av. Ljudet enligt han som passade var inte roligt.
    Nu en vecka senare är det inga problem att göra curlrörelser men däremot smärtar det rejält när jag sträcker armen bakåt eller uppåt, smärtan är då koncentrerad till övre bicepsfästet. Dessutom är färgen på armen inte så rolig.
    Någon som har en teori om vad som hänt samt hur lämplig rehab bör ske?

Bifogar en bild på armen
    [img=http://i188.photobucket.com/albums/z230/polluxbora/arm.jpg]Mvh Daniel

så ær det alltid bra med en diagnos. Ta en MR før att se om långa bicepssenan ær av eller om du fått en partiell skada i pectoralis fæstet.

Efter det beroende på resultatet kan man disskutera vilken behandlng som ær bæst.

Lycka till

Peter

Har du fått en diagnos nu? hur har det gått för dig?

Vill inte måla fn på väggen… Men, bröstmuskeln fäster längst uppe i armen, på humerus benet. Och jag misstänker hel eller partiell ruptur av pectoralis major. Se upp i den svenska vården där det är mycket vanligt att man feldiagnostiserar pectoralis rupturer och förväxlar med bicepruptur eftersom blödningen blir vid biceps. Jag har själv råkat ut för detta. Att du skulle slitit sönder biceps vid maxning på bänkpress är osannolikt.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.