Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel , varit hos läkare
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 augusti, 2009 at 23:39 #62346Anonym anvandareMember2 augusti, 2009 at 23:39 #406612Anonym anvandareMember
Har haft uppehåll i träningen i snart 5 månader, började så smått för 1 månad igen tränar allt som inte gör att axlen gör ont.
Var hos läkaren som trodde jag haft en inflamation i rotarocuffen men den skulle va borta efter så lång tid, rekomenderade mig en sjukgymnast.
Jag undrar hur det kommer sig man kan ha ont fortfarande efter så långt uppehåll, skadade mig i bänkpress. Kan göra allt men så fort ja lyfte över axlarna gör det superont, högra axlen bara.
Hon ville inte ge mig kortison på grund av min ”unga” ålder 33 år, iom det gör musklerna svagare. Jag har kör rotarocuff på 1.5kg under 1 månad ca 3 ggr i veckan, känns inte nämnvärt bättre, gör ont att bara lyfta armen rakt upp.
Vad kan det vara tror ni om det fortfarande gör ont, och inte är inflamation längre.
2 augusti, 2009 at 23:55 #406613Anonym anvandareMemberLåter märkligt att hon fortfarande hävdar inflammation utan att ta saken vidare när hon ändå säger att det ”borde” ha gått över vid det här laget. Du kunde ju fått en remiss och inte bara en rekommnedation om sjukgymnast. Självklart skall du ta det vidare till någon mer kunnig på området som en sjukgymnast t ex. Du kan ju ha en skada av något slag och inte bara en inflammation eller t om en avsliten rotatorcuff eller kass ac-led eller något liknande (fast rotatorcuffen skulle ju blivit omöjlig att träna som du säger att du gjort).
Och bänkpress ska du vara försiktig med i fortsättningen om du alls kommer kunna köra den på ett bra tag. Det finns andra övningar. Rätt teknik är oerhört viktigt.
Lite tips:
[http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/shoulder_savers_part_i%3bjsessionid=46985D5B440099EF9042B08C77909471.hydra Shoulder savers]
[http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/bench_press_600_pounds_a_12_step_program%3bjsessionid=A375E7A64C5FAC41461AE7F512071B2F.hydra Benchpress 600 pounds]
[http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/yo_how_much_ya_bench Yo, how much ya bench?]
3 augusti, 2009 at 00:48 #406614Anonym anvandareMemberDet blir sjukgymnast tills de blir bra eller han rekomendera kirurgi.
Hur kan man få sådana här skador vid bänkpress egentligen ? Jag fattar inte hur vissa kan tänka 200kg eller mer, är de genetisk freak ? Jag har trots allt var periodare under 4-5 år, kört 80kg bänk under säker 2 år, och så får man en skada när man ökat upp till 100kg efter lång träning.
Brukar det vara fellyft eller är det bara veka leder som säger stopp ? Var också stark i axlar körde 60kg stående militär.
3 augusti, 2009 at 09:19 #406615Anonym anvandareMemberientity wrote:Det blir sjukgymnast tills de blir bra eller han rekomendera kirurgi.Hur kan man få sådana här skador vid bänkpress egentligen ? Jag fattar inte hur vissa kan tänka 200kg eller mer, är de genetisk freak ? Jag har trots allt var periodare under 4-5 år, kört 80kg bänk under säker 2 år, och så får man en skada när man ökat upp till 100kg efter lång träning.
Brukar det vara fellyft eller är det bara veka leder som säger stopp ? Var också stark i axlar körde 60kg stående militär.
Vanligtvis beror det på snabba ökningar eller att man inte har balans i kroppen. Stela muskler eller ojämn styrka ger lätt skador runt axelleden. Har själv haft problem med flertalet muskler och leder runt skuldran. Stretcha mer och rätt är mitt bästa tips
3 augusti, 2009 at 09:45 #406616Anonym anvandareMemberientity wrote:Det blir sjukgymnast tills de blir bra eller han rekomendera kirurgi.Hur kan man få sådana här skador vid bänkpress egentligen ? Jag fattar inte hur vissa kan tänka 200kg eller mer, är de genetisk freak ? Jag har trots allt var periodare under 4-5 år, kört 80kg bänk under säker 2 år, och så får man en skada när man ökat upp till 100kg efter lång träning.
Om du läser länkarna jag gav dig så har du en del svar på dina frågor där. De flesta kör med felaktig eller suboptimal teknik för tunga lyft och många med för omfattande volym i kombination med för mycket till failure.
Bra video:
[youtube=DP3g-I9Sf9s]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.