Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel,biceps, armbågsproblem
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 mars, 2010 at 00:23 #58212Anonym anvandareMember9 mars, 2010 at 00:23 #325911Anonym anvandareMember
Hej
Har tränat styrka i snart två år nu och har det senaste året dragits med en mängd problem.
1. Axlarna: Detta är mitt största problem, Varje gång jag kör bänkpress eller hantelpress så gör det riktigt ont i framsida axel. Det började för lite mer än ett år sedan och försvann tillfälligt i en period men kom sedan ganska snabbt tillbaka, har frekvent smörjt axlarna med både tigerbalsam och Zon men detta har inte gett något resultat. Detta är väldigt frustrerande då jag mer eller mindre har stått still på samma vikter i bänkpress under en väldigt lång tid. Är det nån som har nån aning om vad det kan vara och hur jag ska lösa detta?
2. Biceps: Sena några månader tillbaka får jag ont i biceps (framförallt vänster armen) varje gång jag kör flyes. Blir ofta som ett hugg i armen när man pressar upp hantlarna.
3. Armbågarna: Har till och fått ont i armbågarna (framförallt höger) när jag kör pushdowns och liggande tricepspress.
Hoppas verkligen att det finns nån som har nån aning om vad det är som är fel och hur jag ska lösa det.
Kan det vara bristfällig teknik när jag utför övningarna som har skapat problemen?
Eller kan det vara så att kroppen helt enkelt är för klen för den relativt höga belastningen som sker ? Jag är ganska smal och var väldigt tanig innan jag börja träna men träningen har verkligen givit resultat och nu har jag en relativt stor överkropp.
Är väldigt tacksam för svar
9 mars, 2010 at 18:24 #325912Anonym anvandareMemberMycket av dina problem i biceps kommer i från din skada i axeln…
Det du ska göra är att sluta köra det som gör för ont och börja med att köra rotatorkuffs övningar… det är super för att rehablitera en skadad axel…. vet själv av egen erfarenhet….
9 mars, 2010 at 22:37 #325913Anonym anvandareMemberOk tack för svaret. Har du några bra tips på sådana övningar?
9 mars, 2010 at 22:47 #325914Anonym anvandareMemberLåter precis som en inklämning (impingement) utav M.Biceps brachi caput longum. Dvs biceps långa sena.
Denna löper upp längs utsidan av överarmen och svänger in på framsidan av axeln!Undvik övningar som smärtar och gå till en sjukgymnast/naprapat för en korrekt diagnos samt rehabiliteringsupplägg!
Smärtorna i armbågen kan urspringa från inklämda strukturer eller nervpåverkan (C6). Svårt att ge en internetdiagnos.
Vi kan ju invänta mer kvalificerade svar men hade jag varit du hade jag kollat upp sakerna ordentligt.
10 mars, 2010 at 12:05 #325915Anonym anvandareMemberUngefär det jag skrev med
Armbågar är drygt kan vara en slemsäck som är inflamerad lr nåt som sitter ikläm som tommy skrev…
11 mars, 2010 at 21:45 #325916Anonym anvandareMembertack för svaren. Verkligen kul att se att folk engagerar sig i andras problem.
A det är nog bäst att gå och kolla upp det här ordentligt innan det blir värre.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.