Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel/bröst Skada
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 juli, 2007 at 17:27 #81306Anonym anvandareMember15 juli, 2007 at 17:27 #741151Anonym anvandareMember
Tjena!
På ett styrke pass för ungefär en vecka sedan tränade jag bröst och råkade då träna lite för tungt så jag vet inte om det var en led eller en muskel som inte orkade hålla emot så jag sträckte iaf något vid axlen/bröstet på vänstra sidan. Det gjorde iaf jäkligt ont och jag fick avbryta. Jag gick med smärtan i ett par dar sen köpte jag tiger balsam för att lindra det lite.
Min fråga är nu, kan man göra något för att minska skade tiden lite? typ börja träna lätt även om det gör lite ont? eller ska man vänta till man inte känner nånting? just nu, om jag försöker typ lyfta sängkläder som jag gjorde idag känns de precis som att jag inte har nån kraft alls i vänster axelpati samtigt som det gör ont.
Tacksam för svar
15 juli, 2007 at 21:52 #741152Anonym anvandareMemberokej! men jag kan inte köra biceps heller. Sen tänkte jag på om det är bra å smeta på linement? eller de hjälper ingeting? sen om det är bra att försöka komma igång så snabbt som möjligt med lätta vikter eller nått’?
ha de16 juli, 2007 at 15:30 #741153Anonym anvandareMemberOkejokej! jao dom pengarna har ju inte jag tyvär:/ Men det ända är väl då att vila å smörja in sig med linement och försöka stretcha lite lätt?
17 juli, 2007 at 20:08 #741154Anonym anvandareMemberHej! Kontakta en sjukgymnast. Alltid bäst att få det undersökt på ”riktigt”.
20 juli, 2007 at 11:33 #741155Anonym anvandareMemberOkej! Men hur får man kontakt med en sån? genom läkare eller? kostar det pengar?
20 juli, 2007 at 12:48 #741156Anonym anvandareMemberDu hittar sjukgymnaster både offentliga och privata i telefonkatalogen, eller på nätet. Du behöver ingen remiss fr läkare. Ett besök kostar 100 kronor i dom flesta landstingen. Vid kontakt så försök beskriva dina problem så noga du kan för sjukgymnasten. Lycka till:emo-thumb
23 juli, 2007 at 22:14 #741157Anonym anvandareMemberAxlar ska du vara väldigt försiktig med. Du använder axlarna i praktiskt taget allt, både i träningen som i vardagen. Man är lätt otålig med att komma igång men här gäller det att ha is i magen. Om inte vila 10 dagar hjälper och du fortsatt har stora problem bör du söka sjukgymnast eller kanske kontakta naprapat.
Liniment hjälper inte så mycket om du är skadad i ligamenten eller har en ordentlig bristning. Det ökat blodcirkulationen lite, vilket är bra, och lindrar smärtan något men är inget undermedel. Du kan möjligen prova Voltarenkräm du kan köpa på Apoteket då den innhehåller lite kraftfullare verksamma ämnen.
Övningsutförandet är dessutom mycket viktigt för att undvika axelproblem. Kör du tex bänkpress/hantelpress måste du hålla tillbaka axlarna ordentligt och undvika att översträcka när du pressar upp vikten. Armarna lätt böjda och ihop med skulderbladen för att hålla tillbaka axlarna.
Lycka till!2 augusti, 2007 at 13:40 #741158Anonym anvandareMemberOkej! tack för svaren! Det har nu gått ca 3.5 veckor sen jag skadade mig. har tränat lite, ben, triceps magen å nu har jag kunnat köra biceps med utan problem. men igår efter jag har kört lite armhävningr började de komma nån slags värk i axlen, det gör inte direkt ont, men de e nån smärta som värker där, nån som vet vad de kan vara för nått? : /
2 augusti, 2007 at 19:36 #741159Anonym anvandareMemberJ.k wrote:Okej! tack för svaren! Det har nu gått ca 3.5 veckor sen jag skadade mig. har tränat lite, ben, triceps magen å nu har jag kunnat köra biceps med utan problem. men igår efter jag har kört lite armhävningr började de komma nån slags värk i axlen, det gör inte direkt ont, men de e nån smärta som värker där, nån som vet vad de kan vara för nått? : /Gå till en sjukgymnast. Klassiskt problem och vila är egentligen det enda som hjälper och korrigerad teknik/träningsupplägg.
10 augusti, 2007 at 18:21 #741160Anonym anvandareMemberHej
Jag tränade hårt igår och körde axlar, (drar ner stång bakom huvudet) då började de kännas lite i axeln, men dum som man är tänkte man inte mer på det, utan började köra bänkpress sen….sen på 8:e repset, kändes det ordentligt, fick sedan lägga av, eftersom det gick inte, styrkan försvann och det gjorde ont
Nu har jag ont i axeln och är lindat osv, jag undrade när man kan börja träna igen, är de direkt när man blir bra, eller man ska vänta i nån dag?
Hur länge kan man vänta innan man börjar tappa prestanda i musklerna, och muskelmassa? Vad kan ha hänt, rör man på armen och har handen på axeln så sparkar de och knakar
tacksam för svar
mvh
robin -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.