Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axel(/bröst?) smärta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 april, 2010 at 22:13 #57879Anonym anvandareMember2 april, 2010 at 22:13 #324580Anonym anvandareMember
Hej!
För ungefär en vecka sedan fick jag ont när jag höll på och bänkpressade. Det började med att jag under uppvärmning med endast stången kände mig lite ’ansträngd’ i vänster bröst/axel, kände mig alltså en aning svag där. Jag ignorerade den känslan och ökade vikterna. Efter att ha fortsätt uppvärmningen med en 10x40kg, 3x60kg, 2×80 gick jag direkt till 100kg och klarade en rep. Därefter körde jag två set uppåtlutande bänkpress med 70-80kg. Under de sista settet fick jag ordentligt ont axeln/bröstet. Avbröt passet, gick hem och på kvällen kändes vänster axel/bröst-parti nedsatt och jag kände smärta speciellt om jag la handen på rumpan (handflatan riktad bort från kroppen) och tryckte ihop axeln mot bröstet så att armbågen pekade snett framåt.
Idag, en vecka senare, klarar jag inte ens av att bänkpressa med endast stången. Kan inte ens göra armhävningar utan att få skitont. Försöker jag göra en armhävning dyker smärtan upp när jag är nära bottenläget. Känner också smärta om jag står helt avslappnad och så att säga ”rullar med axeln” ungefär som när man kör shrugs. Har prövat att trycka och typ massera lite här och var på axeln men detta kan inte framkalla smärtan, har heller inga rodnader eller ngt sådant. Har prövat voltaren och har svårt och säga om det hjälper något.
Kan tillägga att jag ökat från 90 till 100kg på dessa 2 månader, att jag har maxxat i varje pass och att jag aldrig stretchar bröstet. Tränar bröst var 6: e dag. Mina axlar är därtill förmodligen min sämsta muskelgrupp..
Vad tror ni det kan vara och vart ska jag söka hjälp? Funderar på att gå till en naprapat, men skall man uppsöka någon med speciell kompetens för axelskador då eller vad är det som gäller?
Tack på förhand
/en frustrerad jävel
5 april, 2010 at 21:58 #324581Anonym anvandareMemberMitt råd skulle vara att omgående boka en tid hos läkaren på vårdcentralen. Det låter som att du dragit på dig en skada i muskelfästet och bäst att gå till en läkare och be dem kontrollera detta och nämn hur du misstänker att skadan uppkommit och vad du gjorde när den uppkom.
6 april, 2010 at 19:38 #324582Anonym anvandareMemberTack Senko. Var hos en sjukgymnast idag. Har inget vidare bra erfarenhet av läkare och sådant så jag hade inga direkta förhoppningar och den bilden blev heller inte bättre.. så här gick konversationen:
– Har en spricka i benet som förhindar mig från att springa och en knäskada som förhindrar mig från att cykla, men jag är här idag för min axelskada
Sjukgymnast: hur uppkom axelskadan?
– bänkpress, förstår du vad jag menar?
Sjg flaxxar med armarna ovanför huvudet som för att förevisa bänkpress och svarar: ja det gör jag (!).. styrketräning är inte bra(!).. (suckar och skakar på huvudet) äter du proteinpulver och sådant där då också eller?
– … ja protein..
Sjg: värmde du upp ordentligt innan du tränade så axeln började göra ont?
– nej men det ångrar jag nu
Sjg: (skratt) mm det är jääätteviktigt! Jag föreslår att du värmer genom att springa(!) lite på löpbandet!
– det kan jag ju inte..
Sjg: nej juste.. men då kan du ju cykla(!) istället!
– nej, alltså jag har ju ooonnt i knääääänaaa ooocksåå
Sjg: ja juste.. ja men du kan ju ro(!) lite då!
– ……….det går ju inte……. axeln vet du………Senare sätter sjg i en akupunkturnål på fel ställe och ordinerar vila..
6 april, 2010 at 20:49 #324583Anonym anvandareMemberDom på vårdcentralen är ju totalt idioter.. har varit hos dom med…
Hade lite strul med axlarna. det sjg säger du får sluta träna överkroppen 6-8mån.. jaba va?
Ja du får köra med dessa gummiband.. jag tänkte asså var har denna person utbildat sej…Snubben säger att han har styrketränat själv och haft denna skada..plus ja får ta i och han håller i mina armar och trycker dom nedåt och jag har redan så ont att jag håller på och bryter ihop….. och det han gör hjälper ju inte mej att direkt få mindre ont…
Och jag tror givetvis att han ska ge mej akupunktur lr nåt imot smärtan.. men icke jag går därifrån med 50% mera ont och är fundersam över vad i helvete jag gick dit för…Jag körde lite rotatorkuffs övningar på gym’et några veckor senare hade det gått över….
Så prova det istället… med mycket lätta vikter ta det lugnt…Deras utbildning dom har på VC dom såkallade SJG måste dom ha hittat i på internet för 5spänn lr nåt… tycker att varje gång man går dit så blir man bara sur och man märker deras motstånd imot styrketräning…..
Och den ständiga frågan TAR DU ANABOLA … sist sa jag gör du? då skrattar snubben på VC och frågar nej det gör jag inte varför frågar du mej svarar jag tillbaka…Så nästa gång ta kontakt med en idrottsläkare eller rådfråga en naprapat….
6 april, 2010 at 22:19 #324584Anonym anvandareMemberHaha.. ”tar du anabola”-frågan och gummibandhistorian alltså..! Glömde inkludera dem i konversationsdialogen!
Glädjer mig att ratatorcuffsövningarna hjälpt dig Farsan. Tack för tipset. Mardröm att inte kunna träna överroppen på ett ½år.. Ska pröva dem och se om de hjälper ngt. Ja.. var på jakt efter en idrottsläkare imorse men de har fruktansvärda väntetider så när jag fick tid hos den här sjg blev man ju glad. Nu så här i efterhand inser man ju varför de hade så korta väntetider dock…
Gummiband alltså.. haha
7 april, 2010 at 20:04 #324585Anonym anvandareMemberInatt kom jag underfund med att det är den främra deltamuskeln, vars huvud ligger närmast bröstmuskeln som är källan till problemet.
Nu undrar jag ifall voltaren kan hjälpa och om man ska utsätta den skadade muskeln för lätt arbete eller bara låta den vila. Kan man konstatera ifall det är en bristning eller muskelknut eller vad det nu kan vara på ngt sätt? Magnetröntgen kanske, hur bär man sig i sådana fall åt för att övertyga läkare att få en remiss till sådant? Ryktas om att de bara finns drygt tolv magnetröntgenapparater i Sv..
Har även beställt en TENS/EMS, kan man sätta eletroden rakt på problemområdet eller ska man sätta den runtikring det smärtande muskelhuvudet?
7 april, 2010 at 20:42 #324586Anonym anvandareMemberUtifrån egna erfarenheter så kan det som du dras med möjligtvis vara ett inflammerat fäste till biceps sena eller dylikt.
Det bästa tips jag kan ge dig är att först och främst gå till en duktig naprapat eller sjukgymnast för att få en korrekt diagnos. Utifrån tidigare erfarenheter kan jag varmt rekommendera exempelvis Martin Löwgren, Naprapat i Stockholm på idrottsskadecentrum.
Ta det även lugnt med överkropps-träningen nu, iallfall tills du fått komma till en bra yrkeskunnig som kan bekräfta vad du bör och inte bör göra.
En korrekt diagnos är det först och främst bör satsa på att få. Sedan kan du i samråd med naprapaten tala om vad som kan / bör göras.Ha tålamod det blir bättre, tro mig. :nod
Lycka till!7 april, 2010 at 21:24 #324587Anonym anvandareMemberLåter klokt. Har faktiskt funderat på just Löwgren dessvärre bor jag nere i Lund så det blir för nog för omständigt.
Kikade lite i din tråd om axelövningar, hur pass bra är din axel idag?7 april, 2010 at 22:00 #324588Anonym anvandareMemberOkej. Jag är säker på att du kan hitta någon duktig runtom där du bor. Om inte så är en dags trip någonstans värt tycker jag. I nuläget var det cirka 2 månader sedan jag skadade mig och väl sökte hjälp för besvären. Jag gick i cirka 2 veckor med besvären i hopp om jag kunde vila bort det..
Två kortisonsprutor och en del rehab senare så känns min arm mycket bättre både sett till smärta och rörlighet. Dock väntar troligen flera veckors rehab framöver. 3-6 månaders rehab tillämpas vanligtvis vid sådana här fall har jag uppfattat det som.
Jag kan dock fortfarande träna Ben, Mage och korsryggen (Har jag hittills provat) Alla rörelser som inte framkallar smärta eller obehag (varken under, före eller efter) är okej att köra.
Säkrast är ändå om naprapaten du går till får avgöra detta.Lycka till nu!
Mvh7 april, 2010 at 23:18 #324589Anonym anvandareMemberJa, i Malmö torde det väl finnas ngn kompetent om inte annat! Letar för fullt, dessvärre verkar de riktigt vassa sitta på privatmottagningar och det blir för dyrt i längden. I och för sig, som du skrev så vore det kanske en idé ändå med tanke på att en sådan kanske kan diagnosticera vad för skada det är på ett förstabesök..! Glädjande att du ser det positiva i det hela och satsar på friska muskler medan axeln läker, med den inställningen kommer man bedömt långt! Jag gör detsamma men det är tungt så här i den inledande fasen även om total vila inte är ett val – då skulle jag flippa totalt!
Uppskattar hjälpen. Lycka till själv!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.