Axelfråga till Arne

Home Forums Skador och rehabilitering Axelfråga till Arne

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Jag har haft axelproblem i 2 år snart och har varit hos 7 läkare och 2 ortopeder, har fått diagnos alltifrån supraspinatustendinit,artros i axelled/AC led,bursit,inpinchment mm,fick råd från min första läkare att sluta träna helt men då blev det ännu värre.

Med hjälp av min naprapat och modifirad träning fick jag bort smärtan några veckor men har nu kommit tillbaks igen.

Övningar som gör ont är axelpressar(toppläget),breda latsdrag,rak bänkpress/hantelpress(topp och bottenläge),flyes mot magen i kryssdrag.
    När jag krymper övningarna känner jag inte någon smärta utan det är i topp och bottenläge det smärtar.

Smärta när jag trycker på längst ut på claviculae.

När jag har armen rakt ut framför kroppen och har handen i pronerat läge och någon trycker på handryggen och jag pressar emot så gör det väldigt ont.

Nu skall jag få tid för operation där de sågar bort en bit av claviculae men vill helst slippa det och försöka få bukt med det ändå har du några tips?

Tack på förhand

Mattias L wrote:
    Jag har haft axelproblem i 2 år snart och har varit hos 7 läkare och 2 ortopeder, har fått diagnos alltifrån supraspinatustendinit,artros i axelled/AC led,bursit,inpinchment mm,fick råd från min första läkare att sluta träna helt men då blev det ännu värre.

Med hjälp av min naprapat och modifirad träning fick jag bort smärtan några veckor men har nu kommit tillbaks igen.

Övningar som gör ont är axelpressar(toppläget),breda latsdrag,rak bänkpress/hantelpress(topp och bottenläge),flyes mot magen i kryssdrag.
    När jag krymper övningarna känner jag inte någon smärta utan det är i topp och bottenläge det smärtar.

Smärta när jag trycker på längst ut på claviculae.

När jag har armen rakt ut framför kroppen och har handen i pronerat läge och någon trycker på handryggen och jag pressar emot så gör det väldigt ont.

Nu skall jag få tid för operation där de sågar bort en bit av claviculae men vill helst slippa det och försöka få bukt med det ändå har du några tips?

Tack på förhand

Låter som om det är AC-leden (Art. acromioclavicularis). Kan vara ganska knepig att få bukt med. Jag skulle PERSONLIGEN ALDRIG gjort den operationen. Nyckelbenen är alldeles för viktiga för skuldergördelns funktion för att någon skulle få gå in och ev. sabba dom. Du får gärna PM:a ditt telefonnummer till dig så kan vi diskutera igenom problemet.

Arne Persson wrote:
    Låter som om det är AC-leden (Art. acromioclavicularis). Kan vara ganska knepig att få bukt med. Jag skulle PERSONLIGEN ALDRIG gjort den operationen. Nyckelbenen är alldeles för viktiga för skuldergördelns funktion för att någon skulle få gå in och ev. sabba dom. Du får gärna PM:a ditt telefonnummer till dig så kan vi diskutera igenom problemet.

Oki om någon moderator kan snabba på min pm funktion skall du få mitt nr:)

Mattias L wrote:
    Oki om någon moderator kan snabba på min pm funktion skall du få mitt nr:)

Done:)

Arne.. om du vill å orkar så får du väldigt gärna skriva lite info om bra övningar eller va de nu kan finnas för hjälp mot skadan, för jag lider typ av samma skit..

Jag ska iafall börja köra rotatorcuffsövningar mer seriöst, typ aldrig gjort det.
    Å framförallt stretcha mkt!

Laesk wrote:
    Å framförallt stretcha mkt!

Åh, det kommer att göra Arne överlycklig… :|

vetefan.. känns som jag har samma problem. får väl börja med rotatorcuffsövningar och stretcha ordentligt jag med. är det båda axlarna du känner av det i eller bara den ena?

Laesk wrote:
    Arne.. om du vill å orkar så får du väldigt gärna skriva lite info om bra övningar…..

Alltid kul att bli ignorerad.

Laesk wrote:

Det är alltid super kul!;) Jag har faktiskt tänkt spela in en liten snutt på en mycket lämplig ävning.

Körde en rotatorcuff övning Arne rekommenderade mig och den kändes kanonbra:emo-thumb

Mattias L wrote:
    Körde en rotatorcuff övning Arne rekommenderade mig och den kändes kanonbra:emo-thumb

Skall filma just den övningen.:)

Laesk wrote:

Easy tiger. Arne får inte betalt för att hjälpa folk – det är lätt hänt att missa ett inlägg. Man ska va tacksam att han tar av sin fritid för att hjälpa folk utan egen vinning, ett inte helt vanligt fenomen idag.

Andreas Guiance wrote:
    Easy tiger. Arne får inte betalt för att hjälpa folk – det är lätt hänt att missa ett inlägg. Man ska va tacksam att han tar av sin fritid för att hjälpa folk utan egen vinning, ett inte helt vanligt fenomen idag.

Ha ha! Du har säkert rätt! Ove påpekade ett och annat på min senaste kurs på Delta om det där med att ta vettigt betalt. Ha ha!

He he! Varsågod!:D

[http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk]

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.