Axelfråga till Arne

Home Forums Skador och rehabilitering Axelfråga till Arne

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • Author

Lite kasst ljus, he he, medvetet kanske?:|

Strålande! :up:
    Har kört övningen endel, dock utan stöd… :
    Du sa nått om att de är viktigt att slappna av i axeln, just därför man ska ha stöd förstår jag. Men skriv gärna va du säger, för ljudet är inte de bästa i filmen :)

Laesk wrote:
    Strålande! :up:
    Har kört övningen endel, dock utan stöd… :
    Du sa nått om att de är viktigt att slappna av i axeln, just därför man ska ha stöd förstår jag. Men skriv gärna va du säger, för ljudet är inte de bästa i filmen :)

Det är just det som är poängen med stödet, att koppla ur M. supraspinatus som statisk abductor så att den inte stasar utan kan få en fördelaktig rehabiliterande ”genomblödningsträning” eftersom den i viss mån nu kan deltaga i rotationen. Det är också viktigt att köra HELA rörelsebanan och inte en 90 graders som man tyvärr alltför ofta ser. Detta för att återställa rotatorkuffens fulla rörlighet och funktion samt skydda den mot framtida skador.

Ni som har problem med axlarna kör ni mycket hantel och skivstångspressar för axlarna. Fått veta av Jay Cutler´s hemsida att han inte kör mer än 3 set pressar per vecka, men däremot 6 set sidolyft. Har provat 2 set hantelpressar per vecka och blivit helt bra i höger axel. Kanske inte hjälper just er, men ni kan ju prova att skära ner på pressandet, Jay tränar också förhållandevis lite baksida axlar med 3 set per vecka och där kör jag 2 set.
    Framsida axlar får så mycket stryk i bröstövningarna att de inte behöver mer träning och när det gäller baksida axlar är det samma sak, fast med ryggövningarna.

YNGVE

Viewing 4 posts - 16 through 19 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.