Axeln fortsätter krångla!

Home Forums Skador och rehabilitering Axeln fortsätter krångla!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej för att göra en lång historia hyffsat kort har jag alltid haft lite ”känningar” under perioder i mina axlar, främst den högre. Tror att det uppkom i början av min träningskarriär då jag använde för tunga vikter i bristande utförande.
    Men det var först för ungefär tre månader sedan då jag körde dips och provade ett nytt utförande som skadan uppkom. Jag har alltid lutat mig ganska mycket framåtstupa när jag kör dips, men provade att låta kroppen sjunka rakt ner istället av någon anledning. Då kände jag en liten konstig smärta som blev mycket värre under dagen. Jag uppsökte läkare och fick lite inflammationsdämpande piller samt att läkaren bad mig vila cirka 10 dagar. Doktorn sa att det var någon typ av inflammation. Det blev naturligtvis inte bättre utan det tog två månader innan jag bestlutade mig för att börja träna igen, då det kändes nästintill bra igen. Började med några kilo lättare än vad jag hanterade när skadan uppkom, det funkade i 3 veckor och nu känns det som det är inprincip lika illa igen som när jag bestämde mig för att gå till doktorn.

Det konstiga är att jag kan köra diverse axelövningar (ink. hantelpress för axlarna och militärpress) utan större problem, men så fort det kommer till någon pressövning som går rakt ut från kroppen, tex. hantelpress eller bänkpress uppkommer genast problemet igen. Min presskapacitet försämras kraftigt i dessa moment. Jag beskriver smärtan som ganska direkt när jag sätter armen bakom ryggen om pressar fram axelpartiet, speciellt efter ett bröstpass. Ibland när jag inte tränat på flera dagar känns det fortfarande som det är något som hoppar till inne i axeln när jag utför rörelns i tex. bänkpress. Det knäcker ofta till när ja roterar och stretchar axeln. Jag är även grymt stel och orörlig i hela partiet runt axeln, från nacken ner till trapsen osv. Smärtan är värst på framsidan, ovanpå själva axeln. Då jag känner på ett litet ben ungefär där min trapezius fäster. Det är där smärtan så att säga är värst men den fortsätter ner längs den främre deltoidmusklen, det känns nästan som nerverna ligger i kläm. Min tanke är att jag började träna på allt för höga vikter direkt och skulle ha tagit det väldigt lätt till en början. Är det en god ide att vänta tills den känns ”bra” igen och som sagt börja väldigt lätt en period? Jag skall oavsett vad uppsöka läkaren igen och be om ordentlig vård för att komma till rätta med problemet. Infogar en bild där jag ringat in var på axeln det känns mest! Jag vill alltså veta vad detta är för typ av skada och hur jag ska göra för att komma igång igen, Tack på förhand.

[http://img208.imageshack.us/i/shoulderanatomymuscles0.jpg/ [img=http://img208.imageshack.us/img208/6730/shoulderanatomymuscles0.th.jpg]]

Hallå! När jag läser ditt inlägg kommer jag och tänka på det axelproblem som jag hade ett tag. Jag fick min skada efter att ha discotränat, körde i princip endast bröst, kanske en ryggövning, det var inte tal om att träna rombiedeus och bakre axlar, nedre traps och så vidare. Mina axlar blev frammåtroterade (är dina dina det?) och sener och nerver fick för lite utrymme. Då gick jag till sjukgymnast, vilket jag för övrigt verkligen tycker att du också ska göra! Det visade sig att det var supraspinatus som blivit överbelastad. Kanske är det så för dig med, jag kunde nämligen genomföra en mängd pull övningar, men inga push. Hantelpress gick bra men inte någon typ av bröstträning. Eventuellt kan du prova att börja med övningar för att öka blodgenomströmningen för rotatorcuffen, finns en mängd övningar att hitta, utåtroration är den som jag tycker är bäst. Efter att ha börjat köra roratorcufff övningar, ta ett uppehåll från bänkandet och träna bakreaxlar i omvänd peckdeck har mina axlar blivit mycket bättre, det är inte säkert att det funkar för dig men eventuellt. Lycka till i vilket vall, förjävligt att skada sig, verkligen. Lider med dig.

Jag känner igen denna skadan, där du inringat där bröstmuskel går till benfäste i armbenet, alltså en bit nedan.

Ursäkta mej, när jag undersökte närmare latinska namnet så visar det vara under skulderbladet.
    Det tillhör inte bröstmuskel….

Gå till någon rehabkunnig! (naprapat/sjukgymnast etc.)

Det du beskriver kan vara en senskada på långa bicepssenan. Fäster där du beskriver och är ofta med och retas när man tränat mycket guns och tuttar.. MEN det kan också vara en hel del andra saker så det är bäst att nån klämmer lite på dej.

Avstå smärtande övningar men träna på med övriga.

Lycka till.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.