Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axeln hoppat urled!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 januari, 2006 at 02:29 #95103Anonym anvandareMember9 januari, 2006 at 02:29 #1043147Anonym anvandareMember
Jo som sagt axeln hoppade ur led:( , nar jag korde am fotboll.. Detta var Lordagen 7 januari.. jag undrar nu saklart om ni har liknande erfarenheter & vet hur lange det tar innan jag kan kora tungt igen?? Och om jag nansin kan kora marklyft tungt igen?? Tacksam for alla svar och erfarenheter! ska forresten till en doktor pa tis 10 januari.. han ska kolla sa att musklerna ar ok.. vilket jag tror for annars hade jag nog haft mer smarta.. kommer sjalvklart fraga han dom har fragorna ocksa men ar radd for att han svarar att jag skulle inte rekomendera tunga lyft speciellt inte mark!!:evil:
tacksam for svar!
9 januari, 2006 at 21:18 #1043148Anonym anvandareMemberHar varit med om samma sak, axeln hoppade ur led när jag körde axelpress. Det tog väl 5 – 6 veckar innan jag började träna igen. Jag började att köra med mycket lätta vikter i början. Mycket axelövningar för att stärka musklerna kring axeln. Efter nån månad var jag tillbaka som vanligt. Har inte haft några som helst problem efteråt. Naturligtvis är detta individuellt och det är svårt att säga hur lång tid det kommer att ta för dig. Risken för att axeln hoppar ur igen är större om den gjort det en gång, men som sagt jag har klarat mig, å andra sidan är jag nog lite mer försiktig numer. Jag har inte kört axelpress med hantlar igen. Numer håller jag mig till militärpressar i smithen. Blir en mer fördelad belastning på axlarna där.
Hoppas att det gav nåt och lycka till med rehaben.
10 januari, 2006 at 01:35 #1043149Anonym anvandareMemberTack jag uppskattar det verkligen.. jo imorgon ska jag till doktorn far se vad han sager.. kanns sa himla tungt att vila i 5-6 veckor.. men antar att det ar det basta.. ..
Tack
10 januari, 2006 at 09:15 #1043150Anonym anvandareMemberskulle tippa att det tar minst 1 månad för axeln att läka igen , min axel gick ur led när jag fick en tackling snett bakifrån. Jag fick en stoooooooor muskelbristning på köpet då min bicep svullnades upp och sedan sprack typ. =p .. Det e bara å ta det lugnt och inte anstränga axeln ^^
10 januari, 2006 at 09:41 #1043151Anonym anvandareMemberDet absolut viktigaste du måste göra är att skynda långsamt. Lyssna på läkaren och be/kräv att få sjukgymnastik. Sätt en-två månaders rehab i proportion mot resten av livet. Se till att göra det rätt från början istället för att gå på för ambitiöst och kanske pajja för resten av livet. Det finns säkert de här på forumet som kan vittna om vad tjurskallighet kan ställa till med.
Lycka till.10 januari, 2006 at 19:49 #1043152Anonym anvandareMemberTacksam for alla svar!! Var och pratade med doktorn idag.. han sa inge styrketraning pa typ 2-3 manader.. .. japp jag ska fa rehab.. ska traffa honom om 3 veckor igen gora lite ovningar.. Funderar pa vad jag ska gora for att fa proccesen att ga fortare.. funderar pa att bulka med glutamin.. gor vad som helst.. men jag har bestammt mej for att ta det lungt, aven fast jag vet att jag kommer stressa..
tacksam for alla tips..10 januari, 2006 at 19:54 #1043153Anonym anvandareMemberpopeye wrote:Tacksam for alla svar!! Var och pratade med doktorn idag.. han sa inge styrketraning pa typ 2-3 manader.. .. japp jag ska fa rehab.. ska traffa honom om 3 veckor igen gora lite ovningar.. Funderar pa vad jag ska gora for att fa proccesen att ga fortare.. funderar pa att bulka med glutamin.. gor vad som helst.. men jag har bestammt mej for att ta det lungt, aven fast jag vet att jag kommer stressa..
tacksam for alla tips..Jag har en nackskada, sedan 1990. Vad man ska se upp med, då man går till doktor är medicineringen. Jag valde att inte gå på piller och valde andra möjligheter som massage och kiropraktik. Strykan är helt okey..skynda långsamt bara.
11 januari, 2006 at 02:17 #1043154Anonym anvandareMemberric69 wrote:Jag har en nackskada, sedan 1990. Vad man ska se upp med, då man går till doktor är medicineringen. Jag valde att inte gå på piller och valde andra möjligheter som massage och kiropraktik. Strykan är helt okey..skynda långsamt bara.Jo de har gett mej massor av painkillers.. men jag inte.. For jag befinner mej namligen i usa och dar ska man passa sag for sant, for mkt av det av beroende framkallande.. :nono:.. men ater igen TACK..
skynda langsamt ar Viktigt ska verkligen forsoka gora det..:worship:
11 januari, 2006 at 06:17 #1043155Anonym anvandareMemberVad är det för painkillers du har fått?
18 januari, 2006 at 02:28 #1043156Anonym anvandareMemberJa nu har det gatt 10 dar… och axeln ar SA mkt battre!! men maste forfarande ha talamod antar jag.. var faktiskt pa gymmet igar, och jag korde ett set hantel lyft at sidan med 2 kg hantlar!! jag vet inte om detta ar bra lr daligt?? jag vet att jag ska det lungt men det kanns verkligen mkt battre absolut inte 100 % .. men jag tankte rehab traningen kommer ju vara latta axel ovningar sa varfor inte paskynda processen?? kanske gor helt fel.. men man vill ju sa garna tillbaka till att lyfta skrot igen!!! och sa lange det inte gor ont nar jag lyft borde det val vara okey..
31 januari, 2006 at 23:19 #1043157Anonym anvandareMemberJag slarvade med rehaben d
2 februari, 2006 at 17:26 #1043158Anonym anvandareMembertacksam for alla svar..:worship:
var hos lakaren i tisdag.. 30 jan.. han sa att det hade lakt bra och att jag kunde borja kora latt styrketraning.. men killen hade ju fan ingen koll.. sa nu kor jag latt traning i nagra veckor, och sa far vi se hur det kanns..tack..
5 februari, 2006 at 13:19 #1043159Anonym anvandareMemberJag har råkat ut för exakt samma sak som du. En säsong drog jag min högra axel ur led och nästa säsong drog jag min vänstra ur led. Just nu sitter jag hemma efter en snowboardolycka den 7e jan.
Jag har alltså haft sönder mina axlar ett par ggr…
Det som hjälpt för mig är tid, det är ungefär som att stuka foten, det tar ett tag innan det blir bra oavsett vad man gör. När jag var hos sjukgymnast efter am. fotbollen så fick jag elchocker i axeln. Ungefär samma sak som dom säljer på tv-shop fast mycket kraftigare. Problemet är ofta att man sabbar någon lite pluttmuskel som sitter under de stora axelmusklerna och dessa är väldigt känsliga när man skadat sig. Sjukgymnastik som jag själv tyckt hjälpt är rotatorcuff-träning med extremt lätta hantlar, typ 0.5kg-1kg. Det ska inte vara någon belastning utan enbart vara till för att cirkulationen ska hållas igång.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.