- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axeln ur led igen!
Hej.
För ca två år sedan gjorde jag en ordentlig krasch på enduroträningen och axeln hoppade ur led. Tog många timmar innan den kom på plats igen och hade en lång rehabperiod. Allt blev dock bra igen o alla övningar på gymmet går bra att köra.
Idag hände det tyvärr igen under träningen, men fick axeln på plats snabbt (2-3min) och det gjorde inte alls lika ont som sist. Så nu några timmar senare känns axeln helt okej bara lite öm.
Frågan är om jag kan köra på som vanligt på gymmet så länge axeln känns okej eller ska man vila flera veckor?
Tror att snacka med en sjukgymnast eller liknende kan vara en bra ide. Kanske någon som kan klämma och dra lite i dig för att checka var din överrörlighet (kanske det kan kallas) sitter
Vad gjorde du på träningen som fick axeln ur led?
Kraschade igen och fick hojen ovanpå mej. Armen var då bakom mej o drog alltså axeln ur led bakåt (luxation?)
Idag känns det helt okej och har varit ute o gått några km med armen fritt hängande utan smärta. Är dock svag i axeln och det gör ont i vissa rörelser.
Kommer ringa sjukgymnast imorgon och ev. röntga för att se så allt står rätt till. (hoppas!) Har aldrig haft ngn känning att axeln skulle hoppa ur led på gymmet så forhoppningsvis behövs ingen operation.
Ska man köra lite statiska övningar för rotarkuffen eller är det bättre att vänta på ett utlåtande?
Jag skulle nog åka till akuten på en gång för att utesluta det värsta och möjligtvis reponera, om det är något slags av luxation. Men jag är övernojjig då jag jobbar med sånt själv :ike:
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY