Axelont!

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

För ca 3 veckor sen körde jag ett vanligt bröst pass: bänkpress, lutande hantelpress , hantel-pullover och cabel-flyes. Känndes som vanligt hela passet, men ca 2 tim efter passet så fick jag smärtor i vänster axel. Det hugger till framsidan av axeln. Hade ej kört bänkpress på ett halvår så jag misstänkte att det kunde vara felet..så jag har kört rotator cuff övningar men utan resultat, blir bara värre ju mer jag använder framsida axel/bröst. Har nu vilat helt i ca 1,5 vecka. Känner inget när jag vaknar på morgonen men juh mer jag rör på mig dessto värre blir det… Har nån en aning om vad det kan vara? Inflamation?

Tror de flesta som är insatta i axelskador, alternativt är sjukgymnaster/läkare osv behöver mer information för att hjälpa dig, eller ge dig råd.

Axeln är en komplex led som ofta drar på sig skador, allt från inklämningssyndrom (inpingement) till axelinstabilitet.

Om skadan är kvar > 14 dagar med vila, så är mitt råd att kontakta en sjukgymnast.

Vill du dock ändå ha råd här kan du skriva i vilka rörelse axeln smärtar.

Är du röd, svullen, varm kring smärtande strukturer?
    Hur skulle du beskriva smärtan? (molande, distinkt? huggande?)
    Kan du lyfta armen med tummen nedåt, åt sidan upp till axelnhöjd?
    Kan du lyfta armen med tummen uppåt, åt sidan, ändå upp över huvudet?
    Om någon håller emot på din hand medans du gör ovanstående rörelser, gör det ont då?
    Gör det ont vid en ”axel-flyes” rörelse utan belastning / med låg belastning ?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.