Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axelont i hantelpress
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 juli, 2011 at 23:23 #52106Anonym anvandareMember12 juli, 2011 at 23:23 #127086Anonym anvandareMember
Hej,
Jag har tränat mer eller mindre regelbundet i några år och lyckades igår med något jag ej gjort tidigare. I sittande hantelpress (axlar) lyckades ena hanteln i toppläget komma något för långt bakåt, fick dock tillbaks balansen relativt fort och kunde ta ner hanteln.
Axeln ”knastrade” till något inuti då armen roterades bakåt på ett onaturligt sätt och jag insåg direkt att det var läga att avsluta träningspasset. Jag känner lite ömhet i axeln när jag tar upp armen ovanför axelhöjd, dock inget som gör något vidare ont.
Vad bör jag tänkte på de närmsta dagarna, bara vila från allt som har med träning att göra och undvik att anstränga axeln/armen? Kan något farligt hänt eller borde det vara lugnt?
Tacksam för lite vägledning!
10 augusti, 2011 at 11:14 #127087Anonym anvandareMemberIngen som har någon åsikt på en månads tid?
10 augusti, 2011 at 21:35 #127088Anonym anvandareMemberHej!
Låter som om du kan ha subluxerat axeln. Alltså att den var påväg ur, men hoppade tillbaka. Inget farligt i sig, men ett tecken på att du behöver träna upp stabiliteten en aning. När något liknande händer. Se till att jobba med rörligheten så stelheten försvinner först innan du går på och belastar axeln för hårt. Försvinner ej symptomen så bör du kontakta sjukgymnast.14 augusti, 2011 at 14:24 #127089Anonym anvandareMemberTack för svar. Jag läste lite om subluxerad axel och det låter rimligt, speciellt då jag är medveten om att jag generellt sett har en dålig rörlighet.
Jag har nu haft symptomen i en dryg månad. Första 2 veckorna höll jag mig helt borta från styrketräning och de senare två har jag tränat med lätta vikter och undvikit en hel del övningar som involverat armrörelse över axelhöjd.
Jag har enbart ont vid speciella rörelser. En av dessa är tex när jag lägger ovansidan av handen på nedre delen av ryggen och för den uppåt utmed ryggraden.
Bör jag kontakta någon nu, fortsätta träna med lätta vikter och avvakta eller helt hålla mig borta från träning helt och hållet?
30 augusti, 2011 at 10:42 #127090Anonym anvandareMemberKontakta en sjukgymnast för diagnos och förslag på träningsupplägg!
I väntan på tid hos sjukgymnast, undvik alla pressar över huvudet och lägg mycket fokus på rotatorcuffarna! Träna högrep med låg vikt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.