Axelproblem

Home Forums Skador och rehabilitering Axelproblem

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej.

Jag har haft problem med vänster axel i 4-5 veckor nu. Jag var hos läkare i början som sade att det bara var en sträckning, sen hos en kiropraktor för typ 3 veckor sen som sade att någon led/ligament eller nåt liknande låg fel pga. överträning. Det har sakta blivit lite, lite bättre senaste veckan men det är långt ifrån bra. Jag kan absolut inte träna bröst (allra värst är bänkpress och hantelpress…det som gör ondast är nämligen när jag skjuter ifrån med armarna), har stora svårigheter med axlar och klarar inte ens av att göra armhävningar utan smärta. Börjar bli lite galen på att inte kunna köra detta nu…

Det känns som att huvuddelen av smärtan sitter under själva ”knölen” där nyckelbenet slutar och ofta, när jag har råkat belasta axeln fel (kan räcka med att ligga på axeln i soffan några minuter) så gör det grymt ont när man trycker ovanifrån på knölen. Axeln har också en tendens att knaka och knastra ibland.

Någon som vet vad detta kan vara? Någon som har idéer på vad jag ska göra? Någon som har tips bra bröstövningar som belastar axeln så lite som möjligt så att jag kan sätta igång med dem när det blivit bättre…

Tacksam för hjälp! :emo-thumb

Hej.
    En vanlig skada hos vikttränande individer är något som kallas PostTraumatisk Ostemyelitis of the distal Clavicula (PTOC).
    Kan komma efter akut trauma över AC-leden eller oftare, efter repetetiv belastning, då ofta av just bänkpress.
    Diagnosen innebär att du har en benuppluckring(osteomyelit) av distala clavicula, dvs. längs ut på nyckelbenet som ledar mot acromion (knölen du säger) är i inflammation.
    Du bör vila leden så den inte belastas i smärtriktning, kan ev gå att hitta någon pressvinkel som känns smärtfri.
    Om inte leden (acromioclaviclar jt) får vila kommer inflammation bli kronisk.
    Diagnosen har tyvär relativt lång läkningstid även vid rätt rehabilitering.
    Om du söker på diagnosen kommer du säkert hitta olika typer av behandlingsförslag.
    T.ex. Corticosteroider används, men erfarenhetsmässigt avråder jag för detta. Operation är också ett alternativ. Då avlägsnas den yttre delen av nyckelbenet. Även den har mycket varierande resultat.
    Börja med att få hjälp av någon kunnig person med att få axelns och skulderbladet biomekanik att fungera optimalt, då först kommer AC-leden att kunna få möjlighet att läka.
    Träningsråd är svårt då den här leden är en av två leder i hela kroppen som inte har någon stabiliserande muskel över sig.
    Försök att träna i smärtfria lägen och gör specifika övningar för rotatorer och nedre trapetzius.
    Den som behandlar dig kan säkert ge dig ett bra rehab program.
    En behandlig kommer inte att räcka, utan du måste säkert behöva en hel behandlingsserie då all biologisk vävnad anpassas till omständigheterna.
    Om besvären kvarstår längre tid, bör en röntgen tas (AC-spot view), men även med hjälp av röntgen missas ofta denna diagnos. Det bör tas bilder på bägga sidor för att jämföra ledspelen mot varandra, bäst resultat med vikter i händerna.

Detta kan vara en möjlig diagnos, men med stor reservation för att det inte alls behöver vara just denna.

Lycka till i framtiden.
    Med bästa hälsningar/
    Kiropraktor Per Juhl

Tack för svaret!

Hmm, detta låter ju inte särskilt bra måste jag säga. Jag som hoppades att jag snart skulle kunna börja träna bröst och axlar igen. Jag får försöka få tag på någon bra läkare eller naprapat eller liknande som tar det på större allvar än vad de tidigare gjorde…och samtidigt hålla tummarna för att det är något annat…

Jag har själv fått denna skada som du beskriver och undrar hur det har gått, vet ej själv hur jag ska gå till väga för att bli av med min skada?
    Har du vilat, tränat, rehab, osv………?

Jag skall operera AC-leden om en månad men är nojig som fan. Någon som har genomgått operation och rehab som kan beskriva resultatet? Jag har i dagsläget inte speciellt ont til lvardags men kan inte köra några pressövningar överhuvudtaget. Allt annat går fint att träna utan större besvär eller smärta.

jag har precis samma skada nu låter det som.. sjukgymnasten jag gick till visste inte ens va det va för fel. jag har tränat på lätta vikter och kört rotatorcuffövningar i ca 1 månad nu men det verkar inte vilja ge sig riktit. ska ge det några veckor till annars får man gå till nån annan som kan nåt

calan wrote:
    Jag skall operera AC-leden om en månad men är nojig som fan. Någon som har genomgått operation och rehab som kan beskriva resultatet? Jag har i dagsläget inte speciellt ont til lvardags men kan inte köra några pressövningar överhuvudtaget. Allt annat går fint att träna utan större besvär eller smärta.

Är det värt att genomgå en operation med efterföljande rehab där slutresultatet ändå är osäkert bara för att kunna köra pressövningar?

Personligen skulle jag nöjt mig med att kunna köra allt annat utom just pressövningar och att inte ha ont till vardags.

Krögarn wrote:
    Är det värt att genomgå en operation med efterföljande rehab där slutresultatet ändå är osäkert bara för att kunna köra pressövningar?

Personligen skulle jag nöjt mig med att kunna köra allt annat utom just pressövningar och att inte ha ont till vardags.

varför inte bli helt återställd när man KAN bli det?

Andrzon wrote:
    varför inte bli helt återställd när man KAN bli det?

Ja är det garanterat att man blir helt återställd så är det väl bara att köra. Men vem kan garantera det?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.