Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axelskada
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 november, 2010 at 12:08 #54737Anonym anvandareMember15 november, 2010 at 12:08 #138650Anonym anvandareMember
Skadade min axel för cirka 4 veckor sedan nu. Jag vilade 2 veckor, kändes bra i axeln så jag testade att köra ett bröstpass men då gick det åt skogen igen. Jag kan träna axlar utan smärta och problem, dock inte bröst. Skadan hände i lutande bänkpress i smith.
Jag kan utföra ”vanliga” rotatorcuffar när du har armbågen efter sidan, men när jag lyfter upp armbågen i 90 grader (se bifogad bild) så gör det fruktansvärt ont i toppläget.
Någon som har någon idé för att bota skadan?
Mvh
15 november, 2010 at 12:51 #138651Anonym anvandareMemberDet räknas väl knappast som en idé… men det ända som hjälpte mig var vila ifrån pressövningar. Särskilt bröstpressar orsakade smärta. Mitt gick över efter 2-3 veckors vila. Sedan har jag varit väldigt noga med rotorcuff övningar och att värma upp ordentligt innan pressövningar
15 november, 2010 at 13:03 #138652Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Det räknas väl knappast som en idé… men det ända som hjälpte mig var vila ifrån pressövningar. Särskilt bröstpressar orsakade smärta. Mitt gick över efter 2-3 veckors vila. Sedan har jag varit väldigt noga med rotorcuff övningar och att värma upp ordentligt innan pressövningarNu är du alltså helt okej med pressar osv? Har alltid varit noga med uppvärmning, dock fuskat rejält med cuffträningen..
15 november, 2010 at 13:08 #138653Anonym anvandareMemberInga problem för tillfället, men hade exakt samma symptom som dig för ett år sedan. Är ganska övertygad om att tunga hantelpressar var bakomliggande orsak. Var sjukt svag i alla rotorcuffövningar när jag började kör med dessa. Trodde knappt det var sant när jag satte sprinten på 15 kg i hissmaskinen och inte orkade vrida upp den med RC, nu är det annorlunda. Är definitivt den muskelgrupp jag ökat procentuellt mest i senaste året.
17 november, 2010 at 22:53 #138654Anonym anvandareMemberBeskriv smärtan?
21 november, 2010 at 17:45 #138655Anonym anvandareMemberDet strålar inte. Det känns som något klämmer inuti axeln. Det är när jag i toppläget i övningen på bilden ovan.
22 november, 2010 at 19:11 #138656Anonym anvandareMemberVad hände egentligen i smithmaskinen? Kan du lyfta armen åt sidan och upp hela vägen till taket utan smärta?
”Vanliga utåtrotationer” är väldigt lätta att kompensera med deltoideus (om man kör lite disko och för tungt). Den övning du visar att den smärtar är är i själva verket ett test för att diagnostisera supraspinatus/impingement-problematik. Jag tycker det låter som något åt det hållet men det är verkligen svårt att säga utan att undersöka. Kosta på att få axeln undersökt hos lämplig sjukgymanst/naprapat.
MVH Larsa24 november, 2010 at 21:38 #138657Anonym anvandareMemberJa, jag kan lyfta armen och jag kan röra den helt normalt i alla lägen utan smärta nu. Körde ett väldigt lätt bröstpass igår med urpumpning med 5kg hantlar och ingen smärta varken under passet eller idag. Så fortsätter med detta och höjer allt eftersom.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.