Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axelskada
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 december, 2008 at 09:59 #66572Anonym anvandareMember19 december, 2008 at 09:59 #471107Anonym anvandareMember
Hallå, är det nån som kan ge mej tips på hur jag ska kunna ”reparera” skadan i min axel!!?:o
Har sen tidigare haft en skada i höger axel som läkt ganska bra med åren, har tränat ganska bra o nu ÄNTLIGEN har axlarna börjat svara på tyngre vikter och sen hände det som inte fick hända, lyfte fel på jobbet i tisdags denna veckan, fick ont i hela axeln, skulderbaldet, o efter det lyftet kunde jag knappt växla när jag körde bil. Tränade axlar på gymmet i går (torsdag) jag tänkte att om jag koncentrerar mej riktigt noga på att utföra övningen rätt så kanske jag inte känner så smärtan så mycket, trodde jag,klart det gjorde ont :(men…efter det träningspasset kändes det som att jag hade en protes hängande vid sidan istället för min arm.
Jag har icepower o reparil hemma som jag funderat på o prova, har tidigare varit i väg hos sjukgymnast med min axel men jag tycker inte att nåt av deras metoder har varit helt ok..laserbehandling, massage..med tiden har axeln blivit lite bättre.
Nån som har nåt bra tips på ”reparation”…??19 december, 2008 at 22:42 #471108Anonym anvandareMemberVad har du fått för diagnos utav sjukgymnasten ?
20 december, 2008 at 18:33 #471109Anonym anvandareMemberDet var så länge sen nu men vill minnas att det handlade om nån sorts inflammation pga monoton rörelse.:o
21 december, 2008 at 11:40 #471110Anonym anvandareMemberVågar inte ge dig tips, axeln är ett känsligt område. Du bör fixa en diagnos på axeln så blir det lättare för dig att söka på nätet efter skadan.
MVH
22 december, 2008 at 13:16 #471111Anonym anvandareMemberJa, jag var rädd för det:o det e ju inte bara en muskel..
5 januari, 2009 at 17:51 #471112Anonym anvandareMemberhej
allmänt sett är axeln en led som är utsatt för hög belastning och ett mycket vanligt säte för överbelastningsskador. min erfarenhet är att de flesta som söker hjälp för axelproblem har besvär från muskulaturen. man kan lite förenklat säga att axeln har 2 lager av muskulatur, ytlig o djup, den ytliga muskulaturen består ffa av deltoideus samt trapezius. den djupa muskulaturen utgörs av rotatorcuffen, dvs supra o infraspinatus, teres minor och major, subscapularis.dessutom löper biceps långa sena framtill på ledhuvudet,pectoralis major , minor, coracobrachialis, samt triceps har också betydelse. Alltnog, den allt övervägande vanligaste skadan består i bristningar i djupa axelmuskulaturen med påföljd av adherensbildning, granulationsvävnad och sensitisering av nerver i ledkapsel o muskelfästen, ev kan inlagring av kalk ske i rotatorcuff.
Detta brukar benämnas impingement eller inklämning.
Dessa problem är sällan isolerade till en enskild muskel utan kan drabba flera muskelfästen, ledkapsel, bursa etc. Differentialdiagnos kan vara frozen shoulder, inklämning av nervus axillaris, suprascapularis,thoracicus longus eller plexus brachialis, cervikalt diskbråck mm. Generellt sett bör man ställa en diagnos genom klinisk undersökning av OMT 3 sjukgymnast, man tittar då bla på ev rörelseinskränkning, svaghet, instabilitet, svullnad, och smärta , man tittar också på provocerande rörelser, känslan i ytterläget i leden sk endfeel. Magnetröntgen ev ultraljudundersökning eller artroskopi kan vara aktuellt.
Behandling med vetenskapligt stöd består av akupunktur , ev stötvåg,tvära friktioner kan hjälpa bra
samt viktigast, individuellt anpassad och stegrad träning.Räkna med 6-12 månaders rehab för ett utvecklat impingementsyndrom.lycka till
anders m5 januari, 2009 at 17:57 #471113Anonym anvandareMemberps
pinsamt att en sjukgymnast använder laser.
finns inget som helst stöd för det i litteraturen.
anders m5 januari, 2009 at 19:15 #471114Anonym anvandareMemberAndersM wrote:ps
pinsamt att en sjukgymnast använder laser.
finns inget som helst stöd för det i litteraturen.
anders mMåste bara passa på att hålla med där. Lika effektivt som ”sauna belt” från tv-shop:)
7 januari, 2009 at 19:09 #471115Anonym anvandareMembernär jag fick min axelskada så märke sjukgymnasten att jag hade problem från nacken o ner mot axeln så jag började massera där o köra jättelätta övningar för axlar med kanske 2-3kg bara, visst det ser fjolligt ut men det är ju skitsamma. Glöm inte att träna upp rotatorcuffeln [http://en.wikipedia.org/wiki/Rotator_cuff]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.