Axelskada

Home Forums Skador och rehabilitering Axelskada

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

igår var jag på gymmet och körde biceps+triceps. Körde igenom mina vanliga övningar, biceps först sen triceps.

När jag kör triceps har jag kört tre set liggande tricepspress med en sån här curlstång som man sänker bakom huvudet när man ligger på rygg, 5-7 reps, sen två set med pushdowns i kabelmaskin, 5-7 reps och sist två set med kickbacks tror jag det heter 5-7 reps.

I vilket fall som helst så blev jag klar före min polare så jag stretchade lite men det räckte inte för att polaren skulle bli klar. Samtidigt tyckte jag att jag hade mer att ge på tricepssidan så jag bestämde mig för att köra ett set till med curlstången för att säkerställa att jag fick samma träningsverk som jag brukar få.

Jag körde sex reps sen var det stopp, fast jag gav mig f-n på att göra en sjunde ändå så jag sänkte ner stången och tog i så det svartnade framför ögonen, då plötsligt knastrade det till som sjutton i vänster axel. Ont gjorde det också, men inte så farligt.

På kvällen började det dock göra mer och mer ont och jag har problem att lyfta armen, igår gjorde det så ont så jag var tvungen att ta värktabletter, idag är det marginellt bättre

Jag gissar att det bara är vila som gäller och jag antar att jag råkat ut för någon typ av sträckning i muskelfästet eller liknande, jag har noll koll på skador och sånt, men jag tänkte mest om någon har några tips på vad som kan ha hänt och kanske någon huskur så att jag överlever helgen. Jag ska till min sjukgymnast på måndag så jag ska kolla med honom om det inte har blivit bättre.

Jag tycker det låter som en muskelbristning.. Det är bara att vila, i nån vecka sen skulle jag rekommendera lätt träning, väldigt lätt i början och sedan trappa upp det långsamt! men om det bara är helgen du vill veta så är det bara att vila!! använd liniment, det hade varit bra om du använt det direkt när skadan hände.. det är försent nu, men tänk på det nästa gång.. om det blir en nästa gång!

Gå till läkare!

vänta ett tag blir det inte bättre så kolla upp det. Ingen mening att springa till en läkare direkt och betala pengar, släpper det inte på 1 vecka så kolla upp det. gå då inte till en läkare för dom vet inte ett skit, gå till en kiropraktor eller liknande

Kotten wrote:
    vänta ett tag blir det inte bättre så kolla upp det. Ingen mening att springa till en läkare direkt och betala pengar, släpper det inte på 1 vecka så kolla upp det. gå då inte till en läkare för dom vet inte ett skit, gå till en kiropraktor eller liknande

Inte kul att få problem med axlarna det kan ta väldigt lång tid att läka, hällre betala 1 gång för mycket än för lite.

När jag var liten och klättrade i träd så hände det ofta liknande saker i axlarna, men aldrig så det gjorde lika ont som nu, men känslan var densamma i alla fall, det brukade bara vara att ta det lugnt ett par veckor.

Linement har jag aldrig varit någon vän av, men jag får väl lov att köpa en burk nu då. :)

jag ska tala med sjukgymnasten på måndag och i och med det får jag frikort också så då kan jag gå till läkaren hur mycket jag vill. :)

Men tack för alla svar i alla fall.

Om man har en akut sträckning eller liknande så blir det ofta ett inflammationsliknande tillstånd ….som man inte ska tillföra värme……..utan hellre då is/kyla föratt får ner inflammationen först….sedan efter ca 2-3 dagar så kan man tillföra linement om problemet fortfarande kvarstår delvis…

vila e bra ….om det inte har avtagit på 3-4 dagar skulle ja beställa tid hos naprapat eller kiropraktor…..

antiinflammatoriskt gel kan oxå vara bra att smörja på under vilotiden…..

och så ska man INTE stretcha ett sådan tilstånd …

Åse Columbus wrote:
    Om man har en akut sträckning eller liknande så blir det ofta ett inflammationsliknande tillstånd ….som man inte ska tillföra värme……..utan hellre då is/kyla föratt får ner inflammationen först….sedan efter ca 2-3 dagar så kan man tillföra linement om problemet fortfarande kvarstår delvis…

vila e bra ….om det inte har avtagit på 3-4 dagar skulle ja beställa tid hos naprapat eller kiropraktor…..

antiinflammatoriskt gel kan oxå vara bra att smörja på under vilotiden…..

och så ska man INTE stretcha ett sådan tilstånd …

Is och kyla verkar bara smärtstillande inget annat.

Cichlidae wrote:
    På kvällen började det dock göra mer och mer ont och jag har problem att lyfta armen, igår gjorde det så ont så jag var tvungen att ta värktabletter, idag är det marginellt bättre

Det fungerar så om man fått en bristning, då får du en blödning i muskeln men så länge du är varm så stelnar inte blodet till. Så fort du slappnar av och kallnar så kommer smärtan. Gör det rejält ont så är det bra för då är det förmodligen en bristning i muskeln, dessa gör ont men läker snabbt.
    Hade du fått en bristning i någon sena så hade du kanske knappt känt det, möjligen hade du kunnat träna med viss smärta om en vecka igen. Så fort du värmt upp så känns skadan mindre. Problemet är senor läker låååångsamt och låter man dem inte läka så kan det bli ärrbildning (kallas säkert något), det kan bli kroniskt om man inte låter skadan läka ut. Du får alltså en axel som kommer värka permanent.

Det är mycket viktigt och tänka igenom hur axlar påfrestas eftersom dessa i princip deltar i nästan varenda muskelgrupp. Att du skadade axeln när du körde triceps kan bero på att triceps började bli för trött och då kopplar du in andra muskler för att kompensera.

gosh wrote:
    Det fungerar så om man fått en bristning, då får du en blödning i muskeln men så länge du är varm så stelnar inte blodet till. Så fort du slappnar av och kallnar så kommer smärtan. Gör det rejält ont så är det bra för då är det förmodligen en bristning i muskeln, dessa gör ont men läker snabbt.
    Hade du fått en bristning i någon sena så hade du kanske knappt känt det, möjligen hade du kunnat träna med viss smärta om en vecka igen. Så fort du värmt upp så känns skadan mindre. Problemet är senor läker låååångsamt och låter man dem inte läka så kan det bli ärrbildning (kallas säkert något), det kan bli kroniskt om man inte låter skadan läka ut. Du får alltså en axel som kommer värka permanent.

Usch, det vill man ju inte. Epicentrum sitter liksom i ”gropen” mellan nedanför baksidan av benet i axeln och där armmuskulaturen börjar så att säga och fortfarande gör det djäkligt ont även om det har blivit lite bättre för varje dag. Jag har börjat smörja mig med voltaren, men jag vet inte om det hjälper. Ska skaffa nåt vettigt liniment istället.

Quote:
    Det är mycket viktigt och tänka igenom hur axlar påfrestas eftersom dessa i princip deltar i nästan varenda muskelgrupp. Att du skadade axeln när du körde triceps kan bero på att triceps började bli för trött och då kopplar du in andra muskler för att kompensera.

Mm, jag är övertygad om att det var så. Jag har märkt att jag gör det ganska ofta i just den övningen också. Kanske därför jag gillar den, för att oavsett om man är slut så går det att göra en repetition till om man hjälper till med andra muskler. Såhär i efterhand känns det inte riktigt rätt dock. :)

Lite surt, för nu finns det i princip ingenting jag kan träna, möjligen underarmarna. Lagom till julmaten också. Usch. :)

gosh wrote:

Usch, det vill man ju inte. Epicentrum sitter liksom i ”gropen” mellan nedanför baksidan av benet i axeln och där armmuskulaturen börjar så att säga och fortfarande gör det djäkligt ont även om det har blivit lite bättre för varje dag. Jag har börjat smörja mig med voltaren, men jag vet inte om det hjälper. Ska skaffa nåt vettigt liniment istället.

Quote:

Mm, jag är övertygad om att det var så. Jag har märkt att jag gör det ganska ofta i just den övningen också. Kanske därför jag gillar den, för att oavsett om man är slut så går det att göra en repetition till om man hjälper till med andra muskler. Såhär i efterhand känns det inte riktigt rätt dock. :)

Lite surt, för nu finns det i princip ingenting jag kan träna, möjligen underarmarna. Lagom till julmaten också. Usch. :)

Cichlidae wrote:

Vänd det till din fördel. Om man snabbt lär sig vilka allvarliga konsekvenser en skada innebär och anpassar träningen efter det så har du fått ut väldigt mycket positivt av skadan om du ser långsiktigt.
    Förstår man inte att tänka på skaderisken så kan det annars bli väldigt dyrköpt dumhet om det blir allvarligare problem, skador är ju det absolut värsta biverkning alla kategorier när det gäller idrott.

Triceps långa huvud fäster uppe på skulderbladet precis vid axelleden. Så det kan mycket väl vara att du sträckte den delen av muskeln och att det känns som att du har gjort illa axeln. Vila! :)

NoID wrote:
    Triceps långa huvud fäster uppe på skulderbladet precis vid axelleden. Så det kan mycket väl vara att du sträckte den delen av muskeln och att det känns som att du har gjort illa axeln. Vila! :)

Jo, jag har börjat misstänka precis det jag med. Det var en rejäl sträckning, lät riktigt illa, ungefär som när man river isär tjockt tyg. ri-ri-ri-ritch liksom. :)

Ska ta och förse kroppen med rikligt med protein nu över jul i form av skinka, rödbetssallad, sill, köttbullar och så vidare så läker det nog snabbare. :D

Men det blir i alla fall lite bättre för varje dag inbillar jag mig. Fast jag har svårt att sova när jag inte kan ligga på den sidan, och om jag ligger på andra sidan domnar den armen bort. Har alltid gjort det.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.