Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axelsmärta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 juli, 2006 at 13:28 #75916Anonym anvandareMember12 juli, 2006 at 13:28 #605481Anonym anvandareMember
När jag utåtroterar axeln (först vid maxläge) eller abducerar den smärtar det. Det gör även lite ont vid inåtrotation, men då måste motståndet vara större. Trodde först det var främre deltamuskelns ursprung som krånglade, men då borde väl inte rotationerna medföra smärta? Har ingen lust att vila, utan har tänkt att träna bort det. Det ska gå, men det skulle underlätta att veta lite mer exakt vad det kan vara, nån måste ju ha erfarenhet av detta. Tror det uppkom efter att ha testat en militärpressmaskin som var lite ”annorlunda” (läs konstigt märke)
12 juli, 2006 at 14:49 #605482Anonym anvandareMemberjag har exakt samma problem. bara i vänstra axeln dock. skulle va sjukt jävla tacksam för en lösning på problemet.
12 juli, 2006 at 17:23 #605483Anonym anvandareMemberHmm, svårt att säga så här utan att undersöka axeln! Men smärta vid abd beror ofta på inklämning av supraspinatussenan och bursan (slemsäcken) mellan acromion (benet/utskottet från skulderbladet som man känner längst ut på axeln) och supraspinatus. Om det nu skulle vara detta så kan du mkt riktigt träna bort det (så länge det inte är inflammerat), men det är ganska viktigt att ta reda på om så är fallet, eftersom det då finns vissa övningar som är särskilt lämpliga och vissa som inte är lämpliga alls!
Så mitt råd blir nog ändå att ta kontakt med en läkare eller sjukgymnast som kan kolla på axeln!
Lycka till!
12 juli, 2006 at 22:54 #605484Anonym anvandareMemberSmärtan vid abduktion i axelleden uppkommer vid ”inflammation” av supraspinatussenansfäste på humerus (Tuberculum majus humeri). Det kan enkelt testas genom att en person ställer sig bakom dig och pressar emot armen när den är abducerad mellan ca 80-105 grader. Smärtar det då så är det stor sannolikhet för att det är M. supraspinatus sena. Slemsäcken Bursa subacromialis smärtar först och främst när man abducerar och når slutläget.
13 juli, 2006 at 10:27 #605485Anonym anvandareMemberDet gör helt klart mest ont när jag pressar över huvudet som vid ex militärpress. Det behövs ingen vikt alls för att frambringa smärta.
13 juli, 2006 at 15:36 #605486Anonym anvandareMember#5 så långt hare inte gått för mig än. det e bara i sidolyft med hanltar som jag känner av de som fan.. så jag dizzar den övningen tills vidare
13 juli, 2006 at 19:28 #605487Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Det gör helt klart mest ont när jag pressar över huvudet som vid ex militärpress. Det behövs ingen vikt alls för att frambringa smärta.Blir mer och mer övertygad om att det är supraspinatustendinit.
14 juli, 2006 at 22:36 #605488Anonym anvandareMemberhej hopp!
Håller med Arne men tendinit betyder pågående inflammation, en inflammation pågår max sju dagar efter det börjar muskeln brytas ner och termen blir då istället supraspinatustendinos. Så har du haft smärta längre en sju dagar SKA rehabträning påbörjas. Görs inte detta kan det gå så långt att senan/muskel går av.
Det du ska undvika är alla övningar över axelhöjd. Som arne nämnde åker överarmsbenet upp och nöter på senan när du gör detta. Det som behövs göras är att stärka de muskler som håller Caput(toppen på överarmsbenet) på plats. Dessa muskler är de som ingår i rotatorcuffen, övningar du ska göra är in-och utåtrotation av arm(dragapparat), rodd(brett och smalt grepp), shouldershrug(hantlar). Minska vikterna och kör 12-15 rep ggr3set. Personligen tycker jag att du ska strunta i att träna deltoideus(stora axelmuskeln), men känner du att du måste kör då inga övningar över axelhöjd.
Rehabträning vid tendinos i axeln är ca tre månader. Lycka till nu/sjukgymnasten15 juli, 2006 at 01:05 #605489Anonym anvandareMemberDen absolut bästa övningen för rehabilitering av M. supraspinatus är enl. min erfarenhet denna övning. Rotatorkuffträning enl. följande: Placera överarmen, som skall vara abducerad i ca 90 grader dvs parallell med golvet, mot ett stöd och slappna av i axeln. Detta innebär att M. supraspinatus slappnar av som abduktor och kan mer aktivt deltaga i rotationen och på så sätt få en kraftigt förbättrad genomblödning. Övningen startar med underarmen i lodrät position uppåt med en lämplig hantel i handen. Rotera med överarmen 180 grader så underarmen pekar rakt nedåt. Återgå till startposition. Denna långa rörelsebana är nödvändig för att full rörlighet skall erhållas för utåtroterarna.
15 juli, 2006 at 11:23 #605490Anonym anvandareMemberBörjade rehabträna igår, var och köpte gummiband för att kunna köra ofta. Kör flera gånger per dag och jag tycker att det redan känns bättre. Har inte kunnat köra axlar pga smärta sedan i mitten/början av juni. Det gick att köra pressar för bröst, incline och vanlig fram tills för ett par veckor sedan, då började jag känna av smärtan i axeln under uppvärmning, men det gick bra att köra då jag blivit varm. Det gick inte som jag trodde att träna runt skadan på det sätt jag trodde skulle vara möjligt och jag har därför nu bestämt mig för att köra ben, biceps, triceps (finns inte så många mer än pushdowns jag kan köra, ge tips på bra övningar som inte förlänger läkningen!), rygg, mage och ben. Endast axlar och bröst som får vila, jobbigt men thats life. Siktar på att bli hel så fort som möjligt, lätt träning, is och massage ska nog kunna halvera de tre månader du nämner Hanna:nerd: Antiinflammatoriskt är jag negativ till, det jag däremot är positivt inställd till är medel som gör att det blir en ökad blodgenomströmning, men det går väl förmodligen inte att få tag på receptfritt?
22 juli, 2006 at 23:26 #605491Anonym anvandareMemberArne, läste detta när jag googlade, [http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-22630.html]
Nu så här i backspegeln, vad blev slutresultatet? Är det fortfarande något du rekommenderar för supraspinatusrehab?23 juli, 2006 at 10:54 #605492Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Arne, läste detta när jag googlade, [http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-22630.html]
Nu så här i backspegeln, vad blev slutresultatet? Är det fortfarande något du rekommenderar för supraspinatusrehab?Mina axlar är helt återställda. Så det gör jag onekligen! Denna övning gör också underverk!
[http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk]
23 juli, 2006 at 11:55 #605493Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Mina axlar är helt återställda. Så det gör jag onekligen! Denna övning gör också underverk![http://www.youtube.com/watch?v=Whc9diYAhpk]
Det som definitiv radikalt återställde axlarna var när jag tog min 32 kgs kettlebell och frivände den och skruvpressade upp den på rak arm. blev bra på direkten.
23 juli, 2006 at 12:25 #605494Anonym anvandareMemberJag kör den där övningen för fullt (videolänken), försöker öka vikten successivt, kör nu på 7 kilo, 3×25-30, kör inte slut på mig helt, ju starkare jag blir desto bättre torde jag bli, eller bör man vara försiktig med vikterna även om det inte smärtar när jag kör? Ska prova med PBN i smith också. En vanlig frivändning med hantel med följande press över huvudet går lika bra att ersätta Kettlebellen med?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.