Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axelsmärta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 juli, 2006 at 13:25 #605495Anonym anvandareMemberArmèn wrote:Jag instämmer med mr Arne! Jag har haft supraspinatusproblem i många år, och det som slutligen hjälpte var när jag lastade på 250 i bänken o körde 5 set negativa djupa pressar med framåtroterade axlar. Supersetade med ryckiga hantelflyes på 50 kilo. Rekommenderar starkt!:up:
Skämt åsido: Övningen arne beskriver med stöd för armbågen är den som jag blivit bra av. Den i kombination med supraspinatussteching o pecsstrech har fått mig mer lr mindre återställd. Kör den övningen 2 ggr i veckan och har jobbat mig upp till 11 kiloshantlarna. Gäller o köra långsamt långsamt och utan ryck. Good luck
Faktum är att just den där Kettlebellövningen gjorde underverk. Troligen så drog den sönder hindrande smärtande bindvävsbildningar mm. Nu är dom som vanligt igen.
23 juli, 2006 at 16:35 #605496Anonym anvandareMemberKettlebellövningen får du gärna skriva mer utförligt om Arne, utförande, reps, set etc. :ike:
23 juli, 2006 at 16:42 #605497Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Kettlebellövningen får du gärna skriva mer utförligt om Arne, utförande, reps, set etc. :ike:Skall försöka filma den!
23 juli, 2006 at 16:42 #605498Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Kettlebellövningen får du gärna skriva mer utförligt om Arne, utförande, reps, set etc. :ike:Skall försöka filma den!
23 juli, 2006 at 16:43 #605499Anonym anvandareMemberArmèn wrote:jag hade hoppats att du blivit lite laid back a la Arre o skaffat lite humor. Nu måste jag curla sönder dig när vi ses. Passa dig! :ike:Ha ha! Vågar inte vara för utflippad när det handlar om skador… en liten pricipsak…
23 juli, 2006 at 17:04 #605500Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Ha ha! Vågar inte vara för utflippad när det handlar om skador… en liten pricipsak…tror du är rätt person att fråga, vad anser du om det här?
[http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=6997]
en annan sak som jag kan lägga in här i diskutionen, jag hade ont i axlarna vid alla pressar förut, efter ett antal luxationer, men hur som helst läste jag ju hur inne det var att värma upp rotorcuffarna, så jag började leka den där med en hantel som arne postat tidigare, fast utan stöd vad det nu gör för skillnad, efter 1 vecka har jag aldrig mer känt något.
23 juli, 2006 at 17:40 #605501Anonym anvandareMemberErik__ wrote:tror du är rätt person att fråga, vad anser du om det här?[http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=6997]
en annan sak som jag kan lägga in här i diskutionen, jag hade ont i axlarna vid alla pressar förut, efter ett antal luxationer, men hur som helst läste jag ju hur inne det var att värma upp rotorcuffarna, så jag började leka den där med en hantel som arne postat tidigare, fast utan stöd vad det nu gör för skillnad, efter 1 vecka har jag aldrig mer känt något.
Jag tror att den har förvärrat för mig i alla fall. Vågar mig inte på den nu när jag har ondare än jag hade förut.
24 juli, 2006 at 22:04 #605502Anonym anvandareMemberProvade att slakta med lite PBN i smith idag, gjorde ont på alla set, började på 15 och gick upp till 25. Får se hur det blir i morgon. Hur ofta gjorde du det Arne, varje dag?
24 juli, 2006 at 22:10 #605503Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Provade att slakta med lite PBN i smith idag, gjorde ont på alla set, började på 15 och gick upp till 25. Får se hur det blir i morgon. Hur ofta gjorde du det Arne, varje dag?Innan varje pass
25 juli, 2006 at 10:46 #605504Anonym anvandareMemberJag förmodar att det är nästan dagligen. Siktar på att rehabträna varje dag men med variation då förstås.
27 juli, 2006 at 10:30 #605505Anonym anvandareMemberOk nu har det gått några dagar sedan jag på allvar började att rehabträna. Efter diverse testande hit och dit har jag kommit fram till vad som ska vara basen i mitt fortsatta rehabprogram. Övningen som Arne videolänkade till ovan känns bra för rehabträningen. Press bakom nacken däremot kändes inte något vidare, smärtan ville helt enkelt inte släppa trots upprepade set. Det sunda förnuftet i mig sa då att jag måste byta ut denna övning. Jag tänkte då att ge övningen från intensemuscle en ny chans, för de problem jag hade i axeln hölls i shack när jag körde den sporadiskt tidigare i juni/början av juli. Jag tror att ju mer flexibel jag blir desto mindre kommer det att kännas. Smärtan tenderar att krypa längre och längre in om jag så säger. Med det menar jag att jag måste hålla tätare och tätare för varje gång om jag ska känna av smärta. Detta torde vara ett gått tecken. Direkt efter att ha kört den känns det mer i axeln än innan, men det verkar bli bättre senare när irritationen har lagt sig. Denna tillsammans med övningen som redan nämnts ovan och lite gummiband ska nog få axeln hel igen.:nerd:
6 augusti, 2006 at 21:57 #605506Anonym anvandareMemberHawkins supraspinatus tendinittest ger ett försumbart utslag numer. Men Neers impingement test ger utslag, inte smärta så jag hoppar ut genom fönstret men det smärtar. Börjar fundera på om jag ska gå till en idrottsläkare och bli remitterad till sjukgymnast för akupunktur etc som ska ha effekt. Har samtidigt som jag rehabtränat försökt köra bänk (smal fattning)osv, men flertalet tillfällen har smärtan sagt stopp, det kanske har påverkat läkningen i fel riktning. Jag har dock blivit bra mycket bättre efter att ha börjat rehabträna, men det känns som att jag står och stampar nu. Nån med erfarenhet som har lust att dela med sig?
6 augusti, 2006 at 23:06 #605507Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Ok nu har det gått några dagar sedan jag på allvar började att rehabträna. Efter diverse testande hit och dit har jag kommit fram till vad som ska vara basen i mitt fortsatta rehabprogram. Övningen som Arne videolänkade till ovan känns bra för rehabträningen. Press bakom nacken däremot kändes inte något vidare, smärtan ville helt enkelt inte släppa trots upprepade set. Det sunda förnuftet i mig sa då att jag måste byta ut denna övning. Jag tänkte då att ge övningen från intensemuscle en ny chans, för de problem jag hade i axeln hölls i shack när jag körde den sporadiskt tidigare i juni/början av juli. Jag tror att ju mer flexibel jag blir desto mindre kommer det att kännas. Smärtan tenderar att krypa längre och längre in om jag så säger. Med det menar jag att jag måste hålla tätare och tätare för varje gång om jag ska känna av smärta. Detta torde vara ett gått tecken. Direkt efter att ha kört den känns det mer i axeln än innan, men det verkar bli bättre senare när irritationen har lagt sig. Denna tillsammans med övningen som redan nämnts ovan och lite gummiband ska nog få axeln hel igen.:nerd:Press bakon nacken skall du inte köra! Den tar för mycket på M. supraspinatus. Den skall endast köra med lätta vikter, i en smithmaskin och utan ryggstöd, om man kör den i rehabsyfte. Det är också viktig att gå enda ner till åtminstone prominenskotan (den 7:e nackkotan).
7 augusti, 2006 at 09:23 #605508Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Press bakon nacken skall du inte köra! Den tar för mycket på M. supraspinatus. Den skall endast köra med lätta vikter, i en smithmaskin och utan ryggstöd, om man kör den i rehabsyfte. Det är också viktig att gå enda ner till åtminstone prominenskotan (den 7:e nackkotan).Det är med lätta vikter jag kört, 15-25 kg på det sätt du skriver. Ska försöka köra tuff rehab nu och inte någon rörelse över horinsontalplanet i höjd med axeln. Har nämligen blandat med övningar i rehabträningen och jag tror att det kan bero på detta. Men bättre än innan jag började har jag blivit, bra mkt bättre, men ändå långt ifrån bra, ex när jag provat att köra bänk och håller normalbrett (överarmarna parallellt med golvet och 90 graders vinkel i armbågsleden) då gör det ont som fan och omöjligt att köra ens på lätta vikter. Riktigt smalt känns det mkt mindre. Börjar fundera om det inte är något annat än bara supraspinatus+impingement eller är jag ute och cyklar?
7 augusti, 2006 at 22:44 #605509Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Det är med lätta vikter jag kört, 15-25 kg på det sätt du skriver. Ska försöka köra tuff rehab nu och inte någon rörelse över horinsontalplanet i höjd med axeln. Har nämligen blandat med övningar i rehabträningen och jag tror att det kan bero på detta. Men bättre än innan jag började har jag blivit, bra mkt bättre, men ändå långt ifrån bra, ex när jag provat att köra bänk och håller normalbrett (överarmarna parallellt med golvet och 90 graders vinkel i armbågsleden) då gör det ont som fan och omöjligt att köra ens på lätta vikter. Riktigt smalt känns det mkt mindre. Börjar fundera om det inte är något annat än bara supraspinatus+impingement eller är jag ute och cyklar?Hmmm! Skulle gärna vilja testa din axel med en del rörelser och tester.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.