Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axelsmärta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 augusti, 2006 at 11:46 #605510Anonym anvandareMemberArne Persson wrote:Hmmm! Skulle gärna vilja testa din axel med en del rörelser och tester.
Du är välkommen förbi Dalarna om du har semester:up: Det kan vara så att jag kört för tungt i PBN likt förbannat. En gång lyckades jag köra på 15 kg och i princip känna minimalt. Sen har jag provat den där stretchen med en pinne runt huvudet. Men nu vågar jag inte annat än köra övningen i smith som du visat samt lite andra rehabövningar (rotationer etc) under axelhöjd. Sen smörjer jag in med liniment och tigerbalsam för att lokalt öka blodflödet. Detta tillsammans med löpning och smärtfria styrketräningsövningar. Blir det ingen skillnad på ett par veckor ger jag mig in i djungeln av ”annorlunda” rehabmetoder igen.
16 augusti, 2006 at 10:42 #605511Anonym anvandareMemberÄr det någon ide att börja med NSAID preparat nu efter så här lång tid, ex. diclofenac, Pronaxen, Orudis Gel? Har allting på lager så att säga, men vill inte stoppa i mig om det inte ger någon effekt.
16 augusti, 2006 at 11:35 #605512Anonym anvandareMemberNej det är ingen idé, de´inflammatoriska processerna varar upp till sju dagar, därefter är NSAID preparat verkningslösa mot inflammationen men fungerar dock fortfarande som smärtsänkare.
16 augusti, 2006 at 12:55 #605513Anonym anvandareMemberHannaKristin wrote:Nej det är ingen idé, de´inflammatoriska processerna varar upp till sju dagar, därefter är NSAID preparat verkningslösa mot inflammationen men fungerar dock fortfarande som smärtsänkare.Exakt. Efter inflammationen övergår det till en irritation och uppbyggnad av ärrvävnad. Tendinoser i axlarna är notoriskt dåliga på att läka ut av sig själva och kräver därför behandling. Är du måhända sjukgymnast eller dylikt HannaKristin?
Tendinoser svarar bra på kortisoninjektioner/kortisoninfiltrationer och/eller tvärfriktionsmassage.
16 augusti, 2006 at 13:00 #605514Anonym anvandareMemberEn ynka termin kvar sen é jag färdig sjukgymnast…jiha!
16 augusti, 2006 at 13:02 #605515Anonym anvandareMemberÄr det på caput humeris utsida under acromion som tvärfriktionsmassage skall göras eller?
Att träna övningar över axel trots smärta för att förstöra ärrvävnad är det ett alternativ till kortison? Eller riskerar jag att slita av hela senan då, Arnes övningar han nämner ovan tänker jag främst på.
16 augusti, 2006 at 15:32 #605516Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Är det på caput humeris utsida under acromion som tvärfriktionsmassage skall göras eller?Det ska göras på exakt det ställe som lesionen är lokaliserad vilket kräver goda kunskaper i palpatorisk anatomi. Dvs inget du själv ska försöka dig på.
Nuttte wrote:Att träna övningar över axel trots smärta för att förstöra ärrvävnad är det ett alternativ till kortison?Eccentric-only training har visat sig effektivt i vissa fall (tennisarmbåge och hälsenetendinoser). Nackdelen är att det tar så förbaskat lång tid (ca 3 månader). Min erfarenhet är att kortison eller tvärfriktionsmassage är mycket mer effektivt.
Nuttte wrote:Eller riskerar jag att slita av hela senan då, Arnes övningar han nämner ovan tänker jag främst på.Den risken bör vara extremt liten om du är hyfsat ung och frisk. Jag har haft några patienter som har slitit av muskelsenor i axeln, men i alla utom i ett fall handlade det om äldre män (50+) som haft axeln utsatt för kraftigt trauma.
16 augusti, 2006 at 15:35 #605517Anonym anvandareMemberHannaKristin wrote:En ynka termin kvar sen é jag färdig sjukgymnast…jiha!Var pluggar du? Har du bestämt vad du vill jobba med när du går ut?
Var beredd på att vidareutbilda dig så snabbt och så mycket som möjligt så fort du börjar jobba (som nyutexaminerad sjukgymnast är man bara ett ”halvfabrikat” som en läkare sa en gång).
16 augusti, 2006 at 16:07 #605518Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Det ska göras på exakt det ställe som lesionen är lokaliserad vilket kräver goda kunskaper i palpatorisk anatomi. Dvs inget du själv ska försöka dig på.Eccentric-only training har visat sig effektivt i vissa fall (tennisarmbåge och hälsenetendinoser). Nackdelen är att det tar så förbaskat lång tid (ca 3 månader). Min erfarenhet är att kortison eller tvärfriktionsmassage är mycket mer effektivt.
Den risken bör vara extremt liten om du är hyfsat ung och frisk. Jag har haft några patienter som har slitit av muskelsenor i axeln, men i alla utom i ett fall handlade det om äldre män (50+) som haft axeln utsatt för kraftigt trauma.
Ska jag tolka det som att jag kan köra trots smärtan och slita upp ärrvävnaden och ”börja om” läkningen. Om så är fallet så känns smärtgränsen väldigt godtycklig. Att köra innanför smärtgränsen med diverse rotationsövningar/supraspinatusövningar är det jag har provat några dagar nu. Har kört trots smärtan förra veckan, men blev rädd att jag skulle slita sönder hela senan då den skaver mot acromion. Tycker inte att jag märkte någon märkbar skillnad heller i axeln. Både Neer och Hawkins ger smärta. Neer ger störst av de två. Gerbers Liftoff Test (Subscapularis) ger också smärta om än lite. Palpationssmärta har jag inte haft alls någonstans.
16 augusti, 2006 at 19:12 #605519Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Ska jag tolka det som att jag kan köra trots smärtan och slita upp ärrvävnaden och ”börja om” läkningen.Nej, absolut inte.
Mitt råd är att du inte ska hålla på och försöka diagnostisera eller behandla dig själv utan söka proffessionell hjälp. Jag kan ge tips om duktiga sjukgymnaster eller läkare i din närhet om du vill.
17 augusti, 2006 at 08:46 #605520Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Nej, absolut inte.Mitt råd är att du inte ska hålla på och försöka diagnostisera eller behandla dig själv utan söka proffessionell hjälp. Jag kan ge tips om duktiga sjukgymnaster eller läkare i din närhet om du vill.
Visst får du göra det, du kan ta det via PM om du har möjlighet.
17 augusti, 2006 at 11:21 #605521Anonym anvandareMemberKan tyvärr inte skicka PM
17 augusti, 2006 at 11:56 #605522Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Kan tyvärr inte skicka PMDu får skriva här då:up:
Ska till Mats Carlén (läkare) 28 aug. Måste gå där innan jag får tid hos sjukgymnast på fysiocenter. Men du känner förmodligen till flera än dem.Kan inte någon moderator aktivera Haskans PM funktion?
17 augusti, 2006 at 17:07 #605523Anonym anvandareMemberHallå,
Tror nästan att jag lider av samma problem. Kan det hänga ihop med att jag inte kan träna trapz längre pga att dagen efter så känns smärtan i vänsteraxeln mer och muskelknutar brukar uppstå?
I fredags körde jag en övning för baksida axel lite hårt som jag vanligtvis inte brukar göra i helgen hade jag träningsvärk både i ryggen och baksida axel och nu onsdags kunde jag inte köra roddövningar pga smärta i vänster baksida axel.
Känns även konstigt när jag för armen i ”arnolddpress” rörelse, men knappt någon smärta.
Enormt tacksam för svar och synpunkter.
17 augusti, 2006 at 22:33 #605524Anonym anvandareMemberPicko:
Är smärtan (inte träningsvärken) lokaliserad till skulderbladet och/eller trapezius?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.