Home › Forums › Skador och rehabilitering › Axelsmärta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 augusti, 2006 at 19:30 #605555Anonym anvandareMember
Var till sjukgymnast på eftermiddagen. Fick några övningar som jag ska göra som tränar axlarna. De är på en gummiboll, så det blir att införskaffa en sån, har länge velat göra det och nu har jag ett incitament om något.:up:
Börjar diclofenakkuren idag också så nu kommer jag känna mindre på ett tag enkom av den smärtstillande effekten.
Plåstren fanns inte i lager och väntas in först onsdag f.m. Jag tror det här kommer att gå bra, verkar som att jag lyckades hitta en väldigt bra sjukgymnast på en gång;)28 augusti, 2006 at 19:34 #605556Anonym anvandareMemberMinns att jag hade några sådanna övningar också första gången men kommer inte ihåg så mycket av dem.
Lycka till
Peter:up:8 september, 2006 at 22:45 #605557Anonym anvandareMemberRehabrapport: Började som sagt att rehaba på ett annat sätt än tidigare i början på förra veckan. Övningar på boll samt sedvanliga rotationer. Jag började också i mitten på förra veckan att prova hantelpressar. Jag gick då ner så långt smärtan gjorde det möjligt. Första passet var utförandet väldigt kort. Började med Casall 11 kg hantlar och gick uppåt. 20-30 reps på varje vikt. Passet efter det gick det att gå lite längre ner. Jag kunde nu gå parallellt med golvet med överarmarna. Samma upplägg som ovan, dvs pyramid och högrep. Sen idag körde jag med full rörelseomfång, visst det kändes lite i axeln i bottenläget men inte så farligt. Började på 11 kg och körde på varje hantel upp till 31.4 kg. Kändes underbart att kunna köra igen, det var väldigt länge sedan sist.
Tänkte därefter prova att köra ett liknande system med militärpress, men smärtan blev alldeles för stor redan på stången här Brukar subscapularis säga ifrån så mkt mer i axelpress än liggande hantelpress?10 september, 2006 at 13:35 #605558Anonym anvandareMemberNuttte wrote:Brukar subscapularis säga ifrån så mkt mer i axelpress än liggande hantelpress?Inte för mig, men subscapularis fäster över ett så stort område så det är väldigt individuellt var skadan sitter och därmed hur det påverkar i olika övningar.
12 september, 2006 at 21:57 #605559Anonym anvandareMember[http://medicine.ucsd.edu/clinicalmed/Joints2.html]
Här kan du få lite hjälp att screena av vad du kan tänkas ha för fel.
12 september, 2006 at 22:33 #605560Anonym anvandareMemberPure wrote:Troligen e det väl en muskelinflammation jag dras med eller?En inflammation karakteriseras av att man har konstant smärta. En inflammation lägger sig efter några dagar så det lär du knappast ha kvar så här 7 veckor senare. Sällan är det själva muskelbuken som skadas utan istället en muskels sena eller muskelfäste. I axeln är det vanligast att det är supraspinatus som skadas. Ibland är det infraspinatus och i ett fåtal fall subscapularis. Pga senornas dåliga vaskulariseringen tar läkningen lång tid och det bildas lätt ärrvävnad som utlöser smärta när man belastar det. Dessa besvär läker sällan ut av sig själv och kräver därför behandling. Jag har haft många patienter som gått med sådana här besvär i åratal, ibland i decennier. Ibland är det bättre och ibland sämre, men det blir aldrig riktigt bra.
Pure wrote:har börjat med en Voltaren-krämkur, få se om det hjälper ngt?Jag tvivlar på att Voltaren-gel kan tränga ned till muskelfästena.
13 september, 2006 at 09:34 #605561Anonym anvandareMemberPure wrote:Ok, men jag gör ett försök där tänkte jag:) Har dragits med smärta i axeln för länge, så nu tröttnade jag på att vänta. Vad tror du läkare rekommenderar för behandling? Går man till en vanlig så blr det troligen 10 dagars oral Voltaren, dom e helt soppiga på idrotts-skador i sådana här fall. Det är iala fall mina erfarenheter, darav har jag ej sökt hjälp än.Läkaren gör nog precis som du säger och skriver ut ett gäng Diklofenak (Voltaren) till dig. Bättre att gå till en duktig sjukgymnast. Om du skickar mig ett PM om var du bor kan jag kolla upp om jag känner till några duktiga sjukgymnaster i din närhet.
13 september, 2006 at 13:23 #605562Anonym anvandareMemberPure, gå till en sjukgymnast (som har stor erfarenhet av axelproblem) om du inte har en sjö att ösa pengar ur. Kostar 80-100 kr per gång, iaf här. Du kan förmodligen gå 5 gånger utan remiss. Det som förmodligen blir aktuellt är att rehabträna (primärt). Det finns också guider i andra trådar i forumet (sök). Detta kan du även börja med i avvaktan på din första kontakt. Sök hjälp i tid är mitt tips. Jag avvaktade lite eftersom jag trodde att det skulle ge med sig med tiden. Jag har nu börjat kunna köra bröst i form av hantelpressar, ganska lätta vikter och ännu inte fullt rörelse när utförandet är strikt. Men det torde komma med tiden.
13 september, 2006 at 13:43 #605563Anonym anvandareMemberPure wrote:Sjukgymnast? vad gör dom? vad sägs om en naprapat eller kiropraktiker?
kan ej pm dig bor bålsta/uppland området går bra.Gå in på [http://www.omi-s.se/] och klicka sedan på ”Examinerade i OMI” så får du upp en lista på ffa sjukgymnaster. Till vänster i listan ser du att det står ”basic” eller ”advanced”. De som har advanced examen är de som har en längre utbildning i Ortopedisk Medicin och mer erfarenhet. Hoppas du hittar någon där i din närhet.
14 september, 2006 at 09:55 #605564Anonym anvandareMemberNu har jag haft problem och inte kunnat tränat någonting förutom ben och mage i 4 månader.
Sist jag var hos sjukgymnasten så sa han att det var biceps fästet,vilket verkar troligt.
Sen så var baksidan irreterad, det var allt han sa.
Det knakar som fan i axeln, och när man trycker på baksidan blir det ett konstigt ”gnidande” ljud.
Känner även av bröstet precis i fästet, fast bara ibland eller så är det biceps smärtan som strålar ut så det känns som det är i börstet
Jag fick beskedet vila av sjukgymnasten, men är det rimligt? Jag har fan vilat i 4 månader nu…
Någon som vet?2 oktober, 2006 at 20:26 #605565Anonym anvandareMemberKänns som att det är del här som går rakt mot det jag lärde mig senast idag
Går på GIH och har anatomi på schemat just nu, anser att vi har en relativt kunnig lärare som är legitimerad naprapat och högskoleadjunkt i humanbiologi.
Idag hade vi idrottsskador på schemat och enligt honom är det väldigt fel att säga att man bara har tendinit i 7 dagar, enligt honom kan vi snarare snacka upp till 5-6 veckor om inte mer.3 oktober, 2006 at 11:05 #605566Anonym anvandareMemberKvicket wrote:Känns som att det är del här som går rakt mot det jag lärde mig senast idag
Går på GIH och har anatomi på schemat just nu, anser att vi har en relativt kunnig lärare som är legitimerad naprapat och högskoleadjunkt i humanbiologi.
Idag hade vi idrottsskador på schemat och enligt honom är det väldigt fel att säga att man bara har tendinit i 7 dagar, enligt honom kan vi snarare snacka upp till 5-6 veckor om inte mer.Be honom om referenser. Kunskaperna inom medicin utvecklas hela tiden så det finns alltid något nytt att lära sig.
3 oktober, 2006 at 12:24 #605567Anonym anvandareMemberEn fråga (Som jag visserligen frågat i annan tråd men inte fått svar på)….Det knäpper bara i min högra axel….och jag märker att jag har en muskelknut på deltoideus, den sitter nästan precis ovanför axelleden. Har haft den väldigt länge, någon som har haft något liknande? Och hur blev ni av med den isf? Massage? Akupunktur? Sjukgymnastik? (Har varit hos en sjukgymnast efter en inflammation där, men som sagt, knuten sitter kvar ändå)
3 oktober, 2006 at 17:17 #605568Anonym anvandareMemberHaskan, kan man få be dig om referenser?
3 oktober, 2006 at 18:12 #605569Anonym anvandareMemberKvicket wrote:Haskan, kan man få be dig om referenser?Skicka mig ett PM
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.