Axelsmärtan tillbaka

Home Forums Skador och rehabilitering Axelsmärtan tillbaka

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • Author

Hej!

Det är så att jag hade ett jäkla problem med mina axlar ett tag, men medträningen på lägre vikter och mycket stretching så försvann problemen. Så jag har haft några månander med underbar träning, utan nästan någon smärta.

Men idag när jag klev upp ur sängen så smärtade det någon förbaskat, måste ha uppkommit i sömnen för jag har inte tränat på flera dagar. Smärtan kommer när min arm är nära kroppen och jag försöker lyfta den utåt. (se bilderna för detaljer). Smärtan kommer alltså när armen är presic vid kroppen av lyftet.

Vad kan problemet vara? Varför uppkom det när jag sov?

förstår att det inte är lätt att svara på detta, men tack på förhand. :)

[http://img100.imageshack.us/my.php?image=imgp0471jg7.jpg [img=http://img100.imageshack.us/img100/1520/imgp0471jg7.th.jpg]]

[http://img149.imageshack.us/my.php?image=imgp0472vq0.jpg[img=http://img149.imageshack.us/img149/4006/imgp0472vq0.th.jpg]]

Den smärta du beskriver är karakteristisk för problem med m.supraspinatus (liten rackare som ingår i rotatorcuffen). Den är mest aktiv när man börjar lyfta armen ut från kroppen.

Om du hade tränat dagen innan hade jag sagt att du fått en bristning i den muskeln, men eftersom så inte var fallet så blir jag lite fundersam. Gjorde du någon form av lyft eller annan aktivitet igår som kan ha påfrestat axeln?

Om inte så kan det finnas en annan sak att betänka. Axillarisnerven täcker in det område du har känning av och kommer från nivå C5-C6 i nacken. Om du legat tokigt kan du fått en låsning där som kan reta nerven.

Med andra ord om det är det sistnämnda behöver du hjälp av ngon som kan få bort låsningen. Om det är en bristning så blir det tyvärr lite vila från tyngre aktiviteter för axeln. :(

David

Sjukgymnast wrote:
    Den smärta du beskriver är karakteristisk för problem med m.supraspinatus (liten rackare som ingår i rotatorcuffen). Den är mest aktiv när man börjar lyfta armen ut från kroppen.

Om du hade tränat dagen innan hade jag sagt att du fått en bristning i den muskeln, men eftersom så inte var fallet så blir jag lite fundersam. Gjorde du någon form av lyft eller annan aktivitet igår som kan ha påfrestat axeln?

Om inte så kan det finnas en annan sak att betänka. Axillarisnerven täcker in det område du har känning av och kommer från nivå C5-C6 i nacken. Om du legat tokigt kan du fått en låsning där som kan reta nerven.

Med andra ord om det är det sistnämnda behöver du hjälp av ngon som kan få bort låsningen. Om det är en bristning så blir det tyvärr lite vila från tyngre aktiviteter för axeln. :(

David

Tack för svaret. Har aldrig ont i nacken, men de behöver man kanske inte ha för Axillarisnerven.

En annan grej är det att ibland, observera ibland så får jag ont lite efter att jag har tränat i axeln. Gör dock inte ont när jag kör övningarna för då lägger jag av direkt. Utan smärtan kan komma någon timme efteråt, men är sen borta efter 1 dag.

Hmmm inte helt lätt….

En annan sak som skulle kunna vara inblandad är leden mellan nyckelbenet och skulderbladet (acromioclavicularleden = AC-leden). Om den hakat upp sig kan den ge smärtor i den region du beskriver. Såna problem kan förvärras av att ligga på den sidan en längre stund, t ex när man sover…

David

Sjukgymnast wrote:
    Hmmm inte helt lätt….

En annan sak som skulle kunna vara inblandad är leden mellan nyckelbenet och skulderbladet (acromioclavicularleden = AC-leden). Om den hakat upp sig kan den ge smärtor i den region du beskriver. Såna problem kan förvärras av att ligga på den sidan en längre stund, t ex när man sover…

David

Okej, det låter intressant. Måste man ha smärta i skulderbladet eller nyckelbenet då med? För det har jag inte, men nu mera ofta ont i axeln och är stel i den när jag stiger upp från sängen.

Mrcrowley wrote:
    Okej, det låter intressant. Måste man ha smärta i skulderbladet eller nyckelbenet då med?

Nej, smärtan kan ofta projiceras till det andra området utan skulderbladet eller nyckelbenet känns av. Vid test av rörlighet i AC-leden brukar den dock kunna ömma en del.

David

Sjukgymnast wrote:
    Nej, smärtan kan ofta projiceras till det andra området utan skulderbladet eller nyckelbenet känns av. Vid test av rörlighet i AC-leden brukar den dock kunna ömma en del.

David

Okej. Jag märkte för ca 2 månaders sedan en kula ovanför vänstra axeln. Något som jag inte har på den högra. Kan det ha blivit broskbildning? Först tänkte jag att de kunda ha något att göra med att den vänstra axeln är lite mindre och någon form av led syns då.

Hört talats om något liknande? Kan de ha någon med mina symptomer i axeln?

Tack

Mrcrowley wrote:
    Okej. Jag märkte för ca 2 månaders sedan en kula ovanför vänstra axeln. Något som jag inte har på den högra. Kan det ha blivit broskbildning? Hört talats om något liknande? Kan de ha någon med mina symptomer i axeln?

Det kan ha med dina symptom att göra. Det lär inte vara någon broskbildning, för det är lite av en modern myt att det kan bildas brosk på det sättet. Om kroppen kunde det skulle inte artros eller artrit vara något större problem.

Av din beskrivning så misstänker jag att ”kulan” är just AC-leden och att anledningen att den står ut mer än den andra är att den inte fungerar som den ska.

Sedan ska man också var på det klara med viss assymetri får man räkna med. Muskler kan du träna så de blir lika stora på båda sidor men skelettet däremot får vi leva med att det kan se lite olika ut på höger och vänster sida.

David

Sjukgymnast wrote:
    Det kan ha med dina symptom att göra. Det lär inte vara någon broskbildning, för det är lite av en modern myt att det kan bildas brosk på det sättet. Om kroppen kunde det skulle inte artros eller artrit vara något större problem.

Av din beskrivning så misstänker jag att ”kulan” är just AC-leden och att anledningen att den står ut mer än den andra är att den inte fungerar som den ska.

Sedan ska man också var på det klara med viss assymetri får man räkna med. Muskler kan du träna så de blir lika stora på båda sidor men skelettet däremot får vi leva med att det kan se lite olika ut på höger och vänster sida.

David

Jo det är väl så, min vänstra sida är ju mindre än den högra. Det är ju bara för mig att träna vänstern mer så klart. Men är skelettet annorlunda finns det ju inte mycket att göra nej. Men tycker du att jag ska gå till en ortoped eller naprapat för att kolla upp bulan? Eller hur kan man åtgärda det om det just är ac-leden?

Axeln är mycket knepig, det smärtade i den större delen av lördagen. Smärtan kom när jag vaknade men försvann senare under dagen. Nu har axeln varit bra i flera dagar. 👿

På den översta bilden kan man t.om se en ”knöl” mellan fästet till trapsen och axeln.

Mrcrowley wrote:
    Men tycker du att jag ska gå till en ortoped eller naprapat för att kolla upp bulan? Eller hur kan man åtgärda det om det just är ac-leden?

Det beror på vad som hänt med den. Om problemet är att den hakat upp sig så behöver du hjälp av någon som kan mobilisera eller manipulera. Om det däremot är så att ledkapseln skadats så är det ortopeden. Jag skulle börja med det första alternativet.

Mrcrowley wrote:
    På den översta bilden kan man t.om se en ”knöl” mellan fästet till trapsen och axeln.

Ja, det är AC-leden.

David

Sjukgymnast wrote:
    Det beror på vad som hänt med den. Om problemet är att den hakat upp sig så behöver du hjälp av någon som kan mobilisera eller manipulera. Om det däremot är så att ledkapseln skadats så är det ortopeden. Jag skulle börja med det första alternativet.

Ja, det är AC-leden.

David

Tack för svaret. Blir att gå till ortopeden, men vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Har ju inte ont där kulan är eller så, men får väl säga att jag undrar vad det är när jag inte har så på den västra axeln.

Sen har jag funderat lite på om det kan vara så att den syns mer på vänstra axeln pga att jag har mindre kött på den. Min tjej har två knölar på båda axlarna, lika så en kompis. Så det skulle ju kunna vara så att det syns inte på den högra för att den axeln är lite större.

Men ska som sagt söka ortoped vilket som, alltid bra att kolla upp det. Är röntgen enda sättet att utesluta vad det är för fel med ac-leden?

Tja!

Sorry om jag rör om det lite på tråden men jag har också fått problem med vänstra axeln på samma ställe som dina bilder beskriver, troligtvis överbelastning iom att jag bär ofta och tungt i lumpen. Ibland är det en jävla smärta. Men det konstiga efter att jag fått ont är att min vänstra traps inte syns längre när jag spänner den medans den högra ser helt normal ut. Ser jättedumt ut :S. Går det att fixa på något sätt ??

Mvh / Martin

Var hos vårdcentralen idag och vilken pajas till läkare jag fick. Han kände knappt på axeln utan att tyckte att jag skulle sluta med styrketräningen pga att det förstör kroppen bara. Sen frågade idioten om jag hade tagit anabola steroider någon gång. Då frågade jag varför han trodde det. Jo för då får man ofta problem med lederna sen så ser du ut att ha lite förstorade bröstkörtlar. Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

Vad ska jag göra nu? Ska jag gå till en Naprapat? Kan de på något sätt ”knäcka” rätt ac-leden om den ligger fel?

Tack på förhand

mvh

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.