Axelsmärtan tillbaka

Home Forums Skador och rehabilitering Axelsmärtan tillbaka

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author

ibland kan det vara att man sover på axeln och då kan det bli såhär.
    Det är till att köra lite övningar för rotatorcuffen, stretcha axeln och köra lite lugna vikter för axeln, då brukar det lösa sig.

(om jag nu har rätt i chansningen att du sovit på axeln, vilket jag gjort några gånger själv och därför ag nu sover på rygg :p)

Mrcrowley wrote:
    Ska jag gå till en Naprapat? Kan de på något sätt ”knäcka” rätt ac-leden om den ligger fel?
    mvh

Naprapat/kiropraktor eller sjukgymnast med utbildning i manuell terapi. Om problemet är att den hakat upp sig så som kan man mobilisera eller manipulera den.

David

Sjukgymnast wrote:
    Naprapat/kiropraktor eller sjukgymnast med utbildning i manuell terapi. Om problemet är att den hakat upp sig så som kan man mobilisera eller manipulera den.

David

Berätta gärna lite hur behandlingen går till. Är det oftast en långdragen behandling?

Kan man fortsätta med styrketräning? Då menar jag så länge det inte gör ont när man utför övningarna. :)

Mrcrowley wrote:
    Berätta gärna lite hur behandlingen går till. Är det oftast en långdragen behandling?

Kan man fortsätta med styrketräning? Då menar jag så länge det inte gör ont när man utför övningarna. :)

Om det handlar om en låsning, bör det inte ta mer än ett par behandlingar med att få den rörlig. Behandlingen består av manipulation (=snabb impuls som ger ett knak) eller mobilisering =mera lirkande med leden). Däremot kan det eventuellt krävas en del specialträning därefter.

Så länge du inte får ont medan du gör övningarna eller inom de närmsta 24 timmarna därefter är det OK. Med andra ord, testa och se….

David

Sjukgymnast wrote:
    Om det handlar om en låsning, bör det inte ta mer än ett par behandlingar med att få den rörlig. Behandlingen består av manipulation (=snabb impuls som ger ett knak) eller mobilisering =mera lirkande med leden). Däremot kan det eventuellt krävas en del specialträning därefter.

Så länge du inte får ont medan du gör övningarna eller inom de närmsta 24 timmarna därefter är det OK. Med andra ord, testa och se….

David

Ska verkligen gå till en naprapat och se det ger några framtsteg.

Tack för alla bra svar. :)

På dina bilder ser det ju ut som du är helt bizzart framåt/nedåt roterad i axeln, dvs korta bröstmuskler/lats = sträckt supraspinatus. Ingenting som nån kan knäcka bort på 30 minuter. Stretcha bröst och lats varje dag i ett halvår kanske fixar det.

Jag måste bara påpeka, på den bild du lagt in i första inlägget så ser det ju ut som om du har ont precis där deltoideusmuskeln fäster på överarmen… man kan få inflammation där och då gör det ju ont.
    Tror dock att supraspinatusirritation är vanligare, men det sitter ju uppepå axeln så att säga och går inte ned så långt på överarmen.

Tycker för övrigt att den där läkaren verkar väldigt oproffsig, oftast kan de nog inte så mycket som de borde. Nej, sök upp en duktiga sjukgymnast eller naprapat istället, de vet vad som bör göras och varifrån problemet kommer.
    Lycka till!

/Ina

hoppas du får ordning på det där. Det är jävligt jobbigt att dras med permanenta skador på det viset. Värst är dom som ändå gör att man kan träna med lite ”djävlar anamma” för då gör man som regel det ändå och riskerar att dra på sig permanenta problem.

Jag har haft liknande inflammationer i axeln och måste säga att jag upplevt det som att akupunktur har funkat mycket bra för mig (akupunktur med ström i vill jag tillägga)
    Så har du inte testat det alternativet så rekommenderar jag det.

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.