Axlar ur led

Home Forums Skador och rehabilitering Axlar ur led

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

För 6 år sedan halkade jag på ett halt golv och slog vänster axel ur led. Uppsökte aldrig läkare den gången. Efter ett par veckor var den ok igen men så en dag på gymmet när jag tränade sittande flyes och kom för långt bak så hoppade den ur led igen. Den har även gått ur led vid axelpress över huvudet. Efter dessa tre trauman kunde den hoppa ur led om jag stretchade för långt bak med armen eller om jag skulle sträcka mig efter något i baksätet på bilen. Jag genomgick en operation som i dagsläget har visat sig vara ganska lyckad. Rörligheten var något nedsatt ett antal år efteråt men idag är jag helt återställd.

För några månader sedan trillade jag i skidbacken och slog högeraxel ur led. Jag tog bättre hand om axeln den här gången. Hade den i band och i stillhet i en vecka, uppsökte ortoped och sjukgymnast och fick träningsråd. Jag tränar rotatorcuffen, biceps, triceps och hantellyft framåt och åt sidan. Nu har jag börgat lita på axeln så pass mycket att jag vågat köra lite bröstövningar med lätta vikter som jag har kontroll på.

Ni som har liknande erfarenheter; hur pass ”bra” kan man bli i axeln genom att träna? Hoppar den ur led igen är risken stor att den blir ännu mer instabil. Jag litar inte på den till 100% och är alltid försiktig med hur jag vrider armen och hur jag lyfter. De kritiska lägena är ju när armen befinner sig i ”spjutkastar-position” (om ni förstår hur jag menar?).

Har ni lärt er leva med era knepiga axlar? Har ni fler tips på träning som stärker axeln även i passivt tillstånd? Det är ju en sak att träna upp styrkan, men det hjälper väl föga om något skulle hända med armen när jag inte är beredd på det?

tjena:)

har oxå samma problem som du men så som jag ser det så e det inte farligt sökte inte heller läkare men den läktes inte bra vet nite om din gjorde det ..men nui till saken kör inte så mkt övningar på axel/axlar och gå till sjukgymnast så ger dom dej råd och en tygg bit typ vet inte vad den heter men så man klär den som en tröja men den hjälper att hålla axeln stabil :)

lycka till

Hej!

Jag kör rehab på min opererade axel nu.

Om det bara har hänt en gång har du goda chanser att träna upp den och att det itne händer igen, blir värre när det hänt två gånger. Det är iaf det jag har hört.
    Förstår att din hoppar ur led frammåt.
    En övning som jag gillar för axelstabilitet är Turkish Get Ups.

Att träna upp för oväntade situationer har jag inget tips för, mer att bli så stabil coh stark som möjligt, kanske hoppas att det drar ihop sig lite.

Det är nästan alltid stor risk att axeln hoppar ur led igen. Ju yngre man är när det händer desto större är risken. Från att vara runt 80-90 % för personer under 20 år så sjunker risken sakta. Är du mellan 25-30 kan du räkna med 50-60% risk.

Idrottare som använder armarna i sin idrott eller personer som arbetar med händerna över huvudet är i större risk de med.

Cristiian wrote:
    tjena:)

har oxå samma problem som du men så som jag ser det så e det inte farligt sökte inte heller läkare men den läktes inte bra vet nite om din gjorde det ..men nui till saken kör inte så mkt övningar på axel/axlar och gå till sjukgymnast så ger dom dej råd och en tygg bit typ vet inte vad den heter men så man klär den som en tröja men den hjälper att hålla axeln stabil :)

lycka till

Att jag inte gick till läkaren för sex år sedan när jag skadade min vänstra axel ser jag som ett stort misstag. Det hade förmodligen pesparat mig en hel del obehag. Totalt tror jag att den vänstra axel var ur led 10 ggr under de åren innan jag opererade den.

Jag rekomenderar alla att uppsöka läkare omedelbart ifall ni skulle råka ut för den här skadan. Man har tur om man kan få den på plats på egen hand.

När jag skadade min högra axel, i mars i år hade jag den till 90% i stillhet. Fixerad mot kroppen i en mitella i 7 dygn. På natten är risken störst att man vrider armen på något knepigt sätt och kan lätta få den ur led igen om inte skadan är riktigt läkt.

Guddi wrote:
    Det är nästan alltid stor risk att axeln hoppar ur led igen. Ju yngre man är när det händer desto större är risken. Från att vara runt 80-90 % för personer under 20 år så sjunker risken sakta. Är du mellan 25-30 kan du räkna med 50-60% risk.

Idrottare som använder armarna i sin idrott eller personer som arbetar med händerna över huvudet är i större risk de med.

Ja, det är siffror som känns bekanta. Jag är över 30 och är inte idrottsligt aktiv så jag ligger nog inte i den absoluta riskzonen. Risken ändå, som jag ser den är ju som sagt vid oförutsedda händelser. Om man ska kasta en boll och tar ut kastet för mycket, eller om man ska fånga en frisbee på stranden och slänger ut med armen i nån skumm vinkel, eller om någon på skojj drar i min arm utan att jag är beredd på det.

Jag ska testa Turkish Get Ups. Får väl Googla på det antar jag så jag vet hur man gör. Fler tips på bra övningar är varmt välkomna! :up: Kan även vara intressant att få ta del av andras erfarenheter av luxerade axlar och höra hur ni har klarat er.

Jag hade problem med en och samma axel från ca 8 års ålder. Dock aldrig ngn fullständig luxation men en hel del subluxationer. Störst problem hade jag när jag började med tyngdlyftning i ryck.
    Axeln har hoppat ur läget en antal gånger när jag har gjort den övningen och en gång ådrog jag mig också en partiell ruptur i infraspinatussenan.
    Jag har nu under snart 6 års tid arbetat regelbundet med olika övningar för att komma ifrån detta.

De muskler som jag har upplevt haft bäst effekt på axelstabiliteten har varit:

– Rotatorcuffen (Mest Subscapularis som motverkar utåtrotation i axeln, verkar som om många terapeuter glömmer denna i sina rehabprogram.)
    – Hela trapezius + Rhomboider
    – Lats
    – Serratus Anterior
    – Triceps
    – Bakre delarna av deltoideus
    – Magen

Någon vis man har sagt gällande axelrehab, att den viktigaste muskeln för starka axlar är magen och jag är helt klart beredd att hålla med.

Övningar som jag har upplevt ha god effekt på stabiliteten är:

– Handstående mot vägg
    – Ryckknäböjningar
    – Rodd liggande på bänk
    – Trapsdrag till hakan med bred fattning
    – Shrugs
    – Subscapularis (du ligger på mage med armen framför dig som om du skulle bryta arm med någon mitt emot, rotera inåt med exv. ett gummiband)
    – Sittande omvända flyes
    – ”plankan” fast med händerna i marken ca. 30-40cm framför ansiktet
    – Pulldowns med lite bredare än axelbred fattning och raka armar.

Vissa övningar är ju fö rsvåra att börja med men byggövningarna kan man ju börja med ganska tidigt och sedan lägga till de avancerade övningarna efter hand.

Jag har kommit upp och kört på 130kg i ryckknäböjning men det som jag har upplevt vara svårast är att fixera vikter med hög hastighet (uteslutande ryck där stången i vissa fall även har en viss bakåtkraft).

I övrigt tycker jag att det är viktigt att lära sig lyfta med latsen och trapezius som en slags stöttepelare när du kör lyft som anstränger axeln. När man har uppnåt en bra muskelbalans mellan fram och baksida av axelpartiet kan man också börja att stärka upp bröstmusklerna sålänge man håller dom mjuka och fina. Detta tycker jag också har hjälpt min axel ytterligare. Dock ska det tilläggas att jag inte har tränat brösten under ca 5 års tid för att få upp en bra balans.

Skulle kunna prata på om detta hur länge som helst då jag har ägnat mycket tid åt att lära mig vad som funkar för mig, de senaste 6 åren.

Hoppas att detta kan vara till nytta.

Emil Rinse wrote:
    Text.

Tack ! Ska testa övningarna :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.