Baksidan sönder igen fast vänster lår den här gången

Home Forums Skador och rehabilitering Baksidan sönder igen fast vänster lår den här gången

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hejsan.. i början av fotbollsäsongen så gick min baksida sönder i högerlår två gånger. ja fick ett träningsprogram och körde det både höger och vänster baksida lika mycket. så ja blev jämn stark. men nu i fredags gick vänster baksida sönder:( min fråga är vad kan det här beror på ?

Obalans i höften kan vara en gissning. Om höftens samtliga muskler inte är jämnstarka och har normal rörlighet uppstår problem. Du som spelar fotboll är säkert stark i framsida ben. Om du dessutom är kort i muskeln kommer din höft att tippa framåt. Då får baksidans muskler jobba hårt och dessutom i ett utsträckt läge, vilket gör dom mottagliga för skador. När man då ägnar sig åt extremt dynamisk och okontrollerad belastning, tex fotboll kommer oftast skadorna som ett brev på posten. Detta är bara en möjlig teori baserad på erfarenhet i stort eftersom jag inte har så mycket info om just dig

tack så mycket för ditt svar:) jag har funderar på att sluta med fotbollen och börja gymma seriöst. men rätt tråkigt att behöva göra det i 17 års ålder

jovisst_06 wrote:
    tack så mycket för ditt svar:) jag har funderar på att sluta med fotbollen och börja gymma seriöst. men rätt tråkigt att behöva göra det i 17 års ålder

Är kanske inte nödvändigt. Hitta en bra sjukgymnast, Naprapath, Kiropraktor eller liknande som kan kolla rörligheten i höften. Satsa 6-8 veckor på att få upp rörlighet och jämn styrka så ska det nog bli bättre

Spelar också fotboll, är dock 30 år. Har i år haft problem med bristningar i både baksidan av låren samt nu senast i vaden.
    Jag har funderingar på att kontakta sjukgymnast för att bli bra inför nästa säsong. Denna har jag gett upp.

Vad kan sjukgymnasten göra? Ställa en säker diagnos? Hjälpa till med program för träning av ben muskulaturen? Hjälpa mig med att få upp rörligheten i leder i anslutning till benet samt muskler runt i kring höften. Hur lång tid skulle det kunna ta att vara i full form igen utan ökad risk för att slå upp skadan igen?

Jag har även tillgång till laser samt massage. Är det något som underlättar?

Vad säger ni,Axon och Vincent. Ni verkar kunna en hel del om ämnena fast från olika håll. Vad gör ni för något?

Softcore wrote:
    Spelar också fotboll, är dock 30 år. Har i år haft problem med bristningar i både baksidan av låren samt nu senast i vaden.
    Jag har funderingar på att kontakta sjukgymnast för att bli bra inför nästa säsong. Denna har jag gett upp.

Vad kan sjukgymnasten göra? Ställa en säker diagnos? Hjälpa till med program för träning av ben muskulaturen? Hjälpa mig med att få upp rörligheten i leder i anslutning till benet samt muskler runt i kring höften. Hur lång tid skulle det kunna ta att vara i full form igen utan ökad risk för att slå upp skadan igen?

Jag har även tillgång till laser samt massage. Är det något som underlättar?

Vad säger ni,Axon och Vincent. Ni verkar kunna en hel del om ämnena fast från olika håll. Vad gör ni för något?

Vad en sjukgymnast kan göra är svårt att svara på.
    Utbildning, erfarenhet, kompetens och tur är alla faktorer som avgör.
    Om laser och massage är ett alternativ är svårt att svara på innan du har en diagnos och behandlingsplan, men massage är alltid bra i största allmänhet men inte alltid på en skada. Hur lång läktid beror på form av skada, skadans omfattning, ditt läkkött, hur väl du sköter din behandlig och tur.

Vad jag gör antar jag att du syftar på mitt jobb, jag jobbar som ordningsvakt:D
    Men är utbildad till personlig tränare och har tränat länge. Har även ett stort intresse och min kunskap i kombination med diverse skador hos mig och mina vänner har hjälpt mig att lära mig lite extra om många problem

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.