Bänkpress – funderingar

Home Forums Skador och rehabilitering Bänkpress – funderingar

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

För ett antal år sedan fick jag återkommande problem med högeraxeln efter att ha kört bänk för tungt, och efter att ha fortsatt att köra trots smärta. Jag la så småningom av med bänkpress, och har sedan dess ägnat bröstpassen åt vanliga och lutande flies samt pullovers. Men nu har jag vågat testa lite med bänk igen, och enligt vad jag känner, så fungerar det bättre med förhållandevis smalt grepp och med armbågarna förhållandevis nära kroppen. Jag ser också till att ligga ganska långt upp/bak på bänken, för att inte behöva sträcka armarna så långt bakåt vid lyft ur och tillbaka i klykorna. Finns det logik i detta? Kanske tänker jag främst på kombinationen förhållandevis smalt grepp och armbågarna förhållandevis nära kroppen. Borde det inte påfresta axlarna MER med ett ganska smalt grepp?

Och: Vid vilket grepp kan man anses vara starkast i bänk? Hur pass mycket svagare blir man om man väljer ett smalare grepp? Individuellt, förstås, men… ändå.

Japp. Det var det hela. En bunt förvirrade funderingar, alltså… Kommer med nyfikenhet läsa eventuell respons.

Nej, påfrestningen på axlarna blir mkt större om du har ett bredare grepp och armarna i 90 grader från kroppen. Ett smalare grepp förflyttar dock en del av vikten till triceps, men det behöver ju inte vara något negativt. Styrkelyftare (tyngdlyftare eller vafan de är) använder ett smalare grepp och armbågarna närmare kroppen, de vill dessutom ha en så kort rörelsebana som möjligt, allt för att kunna lyfta tyngre (så länge det är ett godkänt lyft givetvis)

Tack för responsen! Då… fortsätter jag helt enkelt på den spontant inslagna vägen, utan att grubbla vidare. Det ”nya” utförandet känns betydligt bättre för axlarna. Eller rättare sagt – axlarna muttrar inte ett dugg. Ska även fortsätta med att träna rotatorcuffarna hyfsat regelbundet. Tänk, att jag tycks kunna bänka igen!

Läs [http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/shoulder_savers_part_i%3bjsessionid=46985D5B440099EF9042B08C77909471.hydra här] och [http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/bench_press_600_pounds_a_12_step_program%3bjsessionid=A375E7A64C5FAC41461AE7F512071B2F.hydra här] och titta på det [http://www.youtube.com/watch?v=DP3g-I9Sf9s här].

läs nya nr av body för bra tips ang. bänkpress

Jag har upplevt samma sak som dig när det gäller smalare grepp. Belastningen på min axel blev så stor en gång att den gick ur led. Det tog ett bra tag innan jag vågade bänka igen. Idag gör jag det med väldigt lätta vikter. Jag föredrar att träna bröstet med flyes i cable i stället eller press med hantlar. Ett smalare grepp och armbågarna nära kroppen känns mycket mer stabilt för min del.

Tack för all respons! För övrigt intressant, att det fanns andra som hade upplevt samma sak.

Undefined, dina länkar ledde till äkta kunskapsguld!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.