Bänkpress – total ruptur

Home Forums Skador och rehabilitering Bänkpress – total ruptur

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #51275
    #123757

    Tjapp!

    Ja nu är det såhär att jag slet av mig bröstmuskeln för ett par dagar sedan och jag ska opereras i morgon. Jag har lite frågor och funderingar kring tiden efter operationen.

    1. Hur lång är rehabperioden?
    2. Hur lång tid tar det ungefär innan man kan lasta på som vanligt igen?
    3. Kommer fästet bli starkare eller svagare efter att operationen är gjord och det har läkt bra?
    4. Någon annan som slitit av sig bröstmuskeln/fäste eller någon annan muskelgrupp som vill svara på hur deras muskel mår idag efter rehab och så (Styrka, rörlighet etc)

    Jag förstår att det är lite olika för alla men jag har inte fått någon riktig information om detta än förutom att läkaren sa att det var en total ruptur! :( så jag vill höra mig för, kanske någon här på forumet har haft liknande skada i bröst eller annan muskelgrupp som vill svara.

    Hoppas någon orkar läsa och svara

    #123758

    Kan du berätta lite om händelsen, vikt på stången, din tidigare viktvana, vilken del av lyftet den gick av, tidigare besvär osv. Vore bra att veta.

    #123759
    räven wrote:
    Kan du berätta lite om händelsen, vikt på stången, din tidigare viktvana, vilken del av lyftet den gick av, tidigare besvär osv. Vore bra att veta.

    Jag körde 1or i bänkpress just denna dag och hade som mål att pressa 190kg. När jag hade värmt upp (några set på tom stång, 2x10x50kg, 10x80kg, 3x100kg, 3x120kg, 3x130kg) sen började jag köra singlar ifrån 140kg. Jag kom till 180kg och då jag lyfter ut stången och är påväg att sänka den mot bröstet efter att jag sänkt stången ca 1dm smäller det till och stången ramlar såklart ner i bröstet på mig.
    Tidigare ca 2 år sedan fick jag en rejäl muskelbristning i min högra bröstmuskel (det är den högra som jag skadat nu också) det tog ca 4 månader för den muskelbristningen att läka ut med rehab och allt vad det innebär.

    Just nu är jag bara less att det blev en total ruptur, har du haft liknande problem?

    #123760
    FaXtioN wrote:
    Jag körde 1or i bänkpress just denna dag och hade som mål att pressa 190kg. När jag hade värmt upp (några set på tom stång, 2x10x50kg, 10x80kg, 3x100kg, 3x120kg, 3x130kg) sen började jag köra singlar ifrån 140kg. Jag kom till 180kg och då jag lyfter ut stången och är påväg att sänka den mot bröstet efter att jag sänkt stången ca 1dm smäller det till och stången ramlar såklart ner i bröstet på mig.
    Tidigare ca 2 år sedan fick jag en rejäl muskelbristning i min högra bröstmuskel (det är den högra som jag skadat nu också) det tog ca 4 månader för den muskelbristningen att läka ut med rehab och allt vad det innebär.

    Just nu är jag bara less att det blev en total ruptur, har du haft liknande problem?

    Okej, då förstår jag. Jag har inga kunskapsbaserade teorier om varför din skada uppkom mer än att jag gissar på att du möjligen inte hade samma flexibilitet i ditt högra bröst efter din tidigare skada, sen var du ju uppe på rätt ansenliga vikter. För mig visar detta på hur ovärt det kan vara att maxa i just bänk som vanlig motionär. Jag önskar dig en lyckad återhämtning så gott som det nu går.

    Jag har själv tack o lov inte haft några allvarligare skador i brösten mer än någon mindre bristning för 7-8 år sedan.

    #123761

    Inget att tillföra tråden, men fy fan…min mardröm och jag tänker nog lite som räven. Knappt värt att maxa och riskera något sådant om man inte tävlar. Nu är jag iofs så långt ifrån de vikterna så jag tror inte det är någon risk för mig. Men nojjig blir man allt, en liten bristning har man ju åkt på och det är obehagligt bara det.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.