Home › Forums › Skador och rehabilitering › Belastning vid excentrisk träning för rehab av sena
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 maj, 2011 at 01:18 #52770Anonym anvandareMember19 maj, 2011 at 01:18 #130155Anonym anvandareMember
Tjena!
Jag har haft lite problem med senfästet av quadricepssenan vid övre kanten av patella, efter att ha varit lite överambitiös med olympiska lyft. Möjligen en liten bristning eller inflammation. Symptomen har jag haft i snart ett halvår.
Nu försöker jag rehabilitera senan lite. Direktiven för rehab av senskador är bl.a. excentrisk träning. Men i min bok (”Skador inom idrotten” av Peterson & Renström, 2003) står det visserligen vilken hastighet man ska ha på repetitionerna och vilken frekvens träningen ska vara upplagd i men inte vilken volym och intensitet. Är det någon här som har några generella riktlinjer?Just nu kör jag ca. 4 x 3reps i bensparken. Jag hjälper då till med båda benen i den koncentriska fasen. Jag tror inte jag skulle klara fler än max 5 excentriska reps på den vikten.
19 maj, 2011 at 18:20 #130156Anonym anvandareMemberÖka repsen till 10-15. Kommer förmodligen att sänka vikten.
23 maj, 2011 at 14:08 #130157Anonym anvandareMemberFörst och främst, tack för svaret!
Hur resonerar du till just de repsen?
Jag resonerade som att man bör träna på en supramaximal belastning för koncentriska reps med tanke på att man dels är starkare excentriskt samt att senstrukturerna bör vara starkare än muskeln. Kör jag såpass höga reps så känns det som att jag skulle köra slut på muskeln utan någon nämnvärd belastning på senan. Enligt boken bör jag även ligga nära smärtgränsen vid övningarna, och om det inte gör lite ont så anser författarna att man tränar för lätt. Jag är dock väldigt öppen för alternativa metoder, men jag vill gärna veta vad du grundar din rekommendation på.Vad anser om antal set och träningsfrekvens?
23 maj, 2011 at 14:41 #130158Anonym anvandareMemberLite smärta vid rehabträning måste man acceptera, precis som de skriver i boken, dock är det inga stora smärtor vi talar om och heller inte smärta under längre perioder.
Vid hälseneinflammationer så brukar man tala om 15 reps i 3 set, något som skall göras varje dag! Detsamma gäller för din skada, benspark 15 reps i 3 set med en lagom belastning som inte är för lätt men samtidigt inte smärtar.
Du kan även prova motionscykel, det brukar vara väldigt bra för att komma tillbaka från skador/inflammationer i benen då man får en ordentlig blodgenomströmning, samma här, lätt belastning i 15-25min.
Har själv haft problem med inflammationer i muskelfästen, ett riktigt helvete att bli av med men det brukar ge med sig om man har tålamod i sin träning!
Lycka till!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.