Home › Forums › Skador och rehabilitering › Benhinneinflammation?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 juni, 2006 at 23:44 #876734Anonym anvandareMember
Gå in till närmaste homeopat och köp Calciumfosfat D30, (ska vara runda små piller som ligger i en glas burk)
Ta dessa varannan timme i 2-3 dagar, kostar ungefär 60-70kr helt ofarligt och fungerar grymt bra.(går inte att överdosera)För att dessa ska fungera till 100% får dom inte komma i kontakt med metall du sak helst inte ta i dom med dina händer heller (har någonting med fettet ifrån fingrarna att göra)
Tyckte själv att homeopat trams är ingenting för mig, men efter att testat i stort sett allt köpte jag en burk, tog 2 dagar sen va jag symtom fri.
Hade då gått i nästan ett år med ständig smärta i under armen.
(använde inga andra medeciner samtidigt)Har dock kommit tillbaka vid något tillfälle efteråt men 2 dagars behandling med Calciumfosfat så har det försvunnit.:emo-thumb :emo-thumb
2 juni, 2006 at 01:17 #876735Anonym anvandareMemberRiktigt kvalitetlöparskor med figursydda inlägg punkt.
2 juni, 2006 at 09:08 #876736Anonym anvandareMemberHenkeThePeak wrote:Riktigt kvalitetlöparskor med figursydda inlägg punkt.Håller med helt och fullt, ofta är smärta i längs skenbenet ett tecken på felbelastning. En sko med ett riktigt pronationsstöd och stadig hälkappa är att rekomendera.
11 juni, 2006 at 20:44 #876737Anonym anvandareMemberHar alltid minst 2 par skor igång med figur gjutna sulor osv.
Dock varit i utlandet på jobb nu i 3v och då inte hunnit med o promenera och nu är det helt borta.. vila räcker ibland.. gött det25 augusti, 2006 at 02:36 #876738Anonym anvandareMemberJag åkte på en benhinneinflammation när jag var i Thailand och tränade under Juli månad. Det smärtade rätt bra vilket sabbade min träning dom sista 2 veckorna. När jag kom hem till Sverige gick jag till läkare och fick Diklofenak, 3ggr/dagen i 10 dagar. Vilade och smärtan gick bort på nån vecka. Sen var jag ju så extremt sugen på att börja träna igen, så jag körde ett pass och joggade varje dag i en vecka på hårt underlag (asfalt) med mina nya ”flashiga” löparskor. Det var det dummaste jag kunde göra… för att inflammationen kom tillbaka och nu är jag tillbaka i samma tråkiga sits.
Så det är något ni INTE ska göra iaf , när smärtan är borta och ni tror att ni kan börja träna igen. Ta det otroligt lugnt och belasta inte benen i början. I värsta fall har jag hört att man kan utveckla någon ”kronisk” inflammation.. det vill man ju inte.
25 augusti, 2006 at 09:18 #876739Anonym anvandareMemberTed wrote:Jag åkte på en benhinneinflammation när jag var i Thailand och tränade under Juli månad. Det smärtade rätt bra vilket sabbade min träning dom sista 2 veckorna. När jag kom hem till Sverige gick jag till läkare och fick Diklofenak, 3ggr/dagen i 10 dagar. Vilade och smärtan gick bort på nån vecka. Sen var jag ju så extremt sugen på att börja träna igen, så jag körde ett pass och joggade varje dag i en vecka på hårt underlag (asfalt) med mina nya ”flashiga” löparskor. Det var det dummaste jag kunde göra… för att inflammationen kom tillbaka och nu är jag tillbaka i samma tråkiga sits.Så det är något ni INTE ska göra iaf , när smärtan är borta och ni tror att ni kan börja träna igen. Ta det otroligt lugnt och belasta inte benen i början. I värsta fall har jag hört att man kan utveckla någon ”kronisk” inflammation.. det vill man ju inte.
Ordet ”benhinneinflammation” är missvisande och ingen egentlig medicinsk diagnos. Det är inte en fråga om en inflammation.
25 augusti, 2006 at 12:21 #876740Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Ordet ”benhinneinflammation” är missvisande och ingen egentlig medicinsk diagnos. Det är inte en fråga om en inflammation.Vad är det fråga om då? och hur behandlar man nu denna icke inflammation på bästa sätt?
25 augusti, 2006 at 13:00 #876741Anonym anvandareMemberOfta är sk benhinneinflammation en tibialis posterior lesion (skada, ärrvävnad, adherenser) orsakat av ett för lågt longitudinellt fotvalv. När fotvalvet kollapsar vid belastning drar det i tibialis posterior. Behandlingen är att antingen stötta upp fotvalvet med inlägg eller att träna upp fotvalvet med olika övningar. Eventuellt kan man också kombinera det med tvärfriktionsmassage specifikt där lesionen finns.
25 augusti, 2006 at 19:22 #876742Anonym anvandareMemberHaskan wrote:Ordet ”benhinneinflammation” är missvisande och ingen egentlig medicinsk diagnos. Det är inte en fråga om en inflammation.Ordet benhinneinflammation är en egentlig medicinsk diagnos, periostit enligt ICD-10: M76.8, och åkomman definieras som periostit på mediala delen av tibia. Förstahandsbehandlingen är antiinflammatoriska LM i den akuta fasen, förutsatt att det handlar om periostit. Vanliga differentialdiagnoser är kompartmentsyndrom och stressfraktur. Jag säger varken att du (Milia) har det ena eller det andra, men jag gillar verkligen inte att yrkesverksamma sitter i detta forum och ställer diagnoser kors och tvärs. Vänligen bevara mig försvarstalet; jag vidhåller min ståndpunkt.
25 augusti, 2006 at 19:56 #876743Anonym anvandareMemberMBW wrote:Ordet benhinneinflammation är en egentlig medicinsk diagnos, periostit enligt ICD-10: M76.8, och åkomman definieras som periostit på mediala delen av tibia. Förstahandsbehandlingen är antiinflammatoriska LM i den akuta fasen, förutsatt att det handlar om periostit. Vanliga differentialdiagnoser är kompartmentsyndrom och stressfraktur. Jag säger varken att du (Milia) har det ena eller det andra, men jag gillar verkligen inte att yrkesverksamma sitter i detta forum och ställer diagnoser kors och tvärs. Vänligen bevara mig försvarstalet; jag vidhåller min ståndpunkt.Att jag kan ha uttryckt mig otydligt förnekar jag inte, men jag gillar verkligen inte att bli anklagad för något jag inte gjort.
Ett förtydligande:
Vad jag hävdar är att det inte finns något stöd i den vetenskapliga litteraturen att orsaken till sådana här besvär är orsakad av någon inflammation i benhinnan. Kan någon motbevisa mig med referenser till vetenskapliga studier kommer jag naturligtvis att omedelbart ändra uppfattning.10 mars, 2007 at 13:51 #876744Anonym anvandareMemberOm ni har någon som behandlar med laser på er ort så är det värt att pröva. Funkande för mig, kunde dock inte låta bli att belasta så jag får börja om. Nu går jag på laser plus käkar kalsium/magnesium tabletter
10 mars, 2007 at 16:53 #876745Anonym anvandareMemberOm ni har någon som behandlar med laser på er ort så är det värt att pröva. Funkande för mig, kunde dock inte låta bli att belasta så jag får börja om. Nu går jag på laser plus käkar kalsium/magnesium tabletter
10 mars, 2007 at 22:58 #876746Anonym anvandareMemberFör mig så funkar det fin fint att värma upp (gå saktare) i cs5-10min.
Men när jag ändå har fått ont så har det funkat med vila från promenader…27 mars, 2007 at 01:31 #876747Anonym anvandareMemberhar haft en rejäl inflammation när ja tävlade i löpning i yngre år!
blev 2 månaders vila, pronaxen antiinflammatorisk medicin sen gick de över till slut! ett tips är att inte hålla på å klämma å känna de gjorde jag utan lämna benet ifred:)
smärtlindrande krämer hjälper väl för stunden men botar är väl tveksamt, nåt som verkligen funkar är att spola benet med kallt och varmt vatten växelvis i duschen för att få igång cirkulationen i benet!lycka till!
27 mars, 2007 at 11:31 #876748Anonym anvandareMemberHar själv haft benhinneinflammation och fått vila från löpning i mer eller mindre 2 år! Det finns en del bra alternativ om man kör cardio på maskiner men inget går ju upp mot en joggingrunda i skogen… Har pw:at istället under läkningsprocessen och känner mig helt återställd nu. Inlägg i skorna är ett bra tips samt att införskaffa riktigt bra skor. Lycka till :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.