Home › Forums › Skador och rehabilitering › Bestående problem efter snabb viktnedgång??
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 maj, 2008 at 15:44 #581390Anonym anvandareMember
Jag har under Mars och April gått ner ca 20kg genom att äta väldigt lite (600~ kcal/dag). Under denna period var det givetvis lite problem med hälsa bland annat; yrsel, blåmärken, humörsvängningar och sömnproblem. Jag tog för givet att allt detta skulle försvinna när man väl börjar äta bättre, tyvärr är sömnproblemen kvar och det blir bara värre och värre.
Jag kan sova upp till 16 timmar i sträck vissa dagar, när jag väl vaknar upp är jag helt slut och har inte ens ork att laga mat så det slutar ofta med att jag inte alls äter när detta händer.
Även om jag haft bra sömn i 2-3 dagar kan jag helt utan anledning helt plötsligt bli otroligt trött och behöva gå och lägga mig, när jag väl vaknar upp några timmar senare kan jag få ett otroligt begär för mat.. inte för att jag är hungrig utan snarare att hela kroppen känns helt slut.Jag fortsätter att minska i vikt men nu i en lite bättre takt och på ett mer naturligt sätt. Försöker att äta runt 1560 kcal per dag, vilket blir 1000 mindre än mitt RMR.
Har någon kunskap om något liknande? Är 1 månad för lite för kroppen att återställa sig?
JakobP.
28 maj, 2008 at 15:44 #73141Anonym anvandareMember28 maj, 2008 at 16:39 #581391Anonym anvandareMemberShit, vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg…
En spontan fråga: varför i hela friden åt du så lite???? Det är inte konstigt att kroppens försvar sätter in, det är ju ren svält. Hela kroppen går ned på sparlåga, varken muskler eller hjärnan får material att arbeta med.
Varför? Är du sjuk, för om så är fallet att du inte haft möjlighet att äta pga magproblem eller något så kan du alltid lägga in dig för dropp? För jag kan inte tänka mig att någon svälter sig frivilligt? Vad är poängen? Är det att gå ned i fettvikt så är det HELT fel tillvägagångssätt… resultatet blir snarare det motsatta.Varför gör du så mot dig själv?
28 maj, 2008 at 17:47 #581392Anonym anvandareMemberJag är medveten om att det inte var så bra, började med att jag tänkte gå ner i vikt och drog in på kalorier, slutade med att jag ville se hur mycket det var möjligt att dra ner.. när jag såg att jag gick ner så pass mycket fortsatte jag. Att det är fel sätt är jag helt medveten om, att jag tappade muskelmassa vet jag också. Däremot tappade jag även väldigt mycket fett. Numera kan man skymta en haklinje, jag har minskat storleken på byxor med 5 storlekar bland annat.
Att kroppen inte skulle tycka om det under själva processen förstod jag, att det fortsätter efteråt tänkte jag mig inte, och det är vad jag frågar över. Men tack för ditt medlidande.
28 maj, 2008 at 18:20 #581393Anonym anvandareMemberJakob, jag tycker att du ska vända dig till en kunnig kostrådgivare, dietist eller PT för att lägga upp ett rimligt kostprogram och kanske träningsprogram, för om du tränar mycket är det viktigt att du äter mer än om du inte tränar för att gå ned i fettmassa.
Viktnedgång genom att sluta äta är relativt lätt i jämförelse med den stora utmaningen – att sedan försöka behålla sin idealvikt. Man måste se det ur ett livslångt perspektiv, även fast olika bantningsmetoder kan vara frestande eftersom man ser snabbt resultat. Men det fungerar inte i längden, och det är så synd om din kropp att du utsätter den för det. Det kan resultera i bestående men som skador på olika organ, magkatarr, migrän, skador på leder etc etc.
Så om du vill gå ned mer eller hålla vikten, boka genast in dig hos någon som kan hjälpa dig utifrån dina förutsättningar, vad du väger, hur mycket du tränar, hur aktiv du är på jobbet osv.Och du – lycka till!
28 maj, 2008 at 18:26 #581394Anonym anvandareMemberDet är ju underbart, mina poster har däremot inget med dietister eller liknande att göra. Dessutom är jag mycket medveten om att när jag väl nått min idealvikt är en diet på pizza och McDonalds fullt möjlig såvida jag köper en apparat från TV-Shop.
Jag är tacksam för dina svar InaIna78, men du förutsätter en väldigt massa saker om mig och min okunskap och går dessutom helt ifrån ämnet. Du säger att snabb viktnedgång kan resultera i bestående skador på organ och leder, samt leda till migrän. Kan du tipsa om vart jag kan hitta mer information om detta? Hur länge ska den så kallade svälten pågå för detta? Är det individuellt?
Är det någon som har koll på om sömnproblem (vilket tydligen kan förekomma vid undernäring) kan hålla i sig?
28 maj, 2008 at 19:51 #581395Anonym anvandareMemberUnder mina år med anorexi/bulemi i perioder har jag oxå haft trubblet med sömnproblem, åt alla håll – dvs vissa perioder sover jag NOLL trots nada mat varvat med ”ides-perioder” när jag kan sova i tre dygn…. Detta går över… MEN de uppkommer av att man stressar kroppen och det gör du fortfarande, andra har redan sagt att du borde lägga om det hela så jag säjer det inte igen…. Vill du snacka privat om ämnet kan du adda min msn: [mailto:vildkatta@live.se]
29 maj, 2008 at 06:15 #581396Anonym anvandareMemberHur ligger du till med vitaminer och mineraler? Underskott där med antagligen, eller kompenserar du? Låter som att du tömt kroppen helt på dina depåer av dessa, och nu inte fyller på?
Bara mina tankar i all hast, har ingen källa, det låter bara logiskt, jag har svårt att få i mig alla mineraler och vitaminer när jag ligger på kaloriunderskott.Och efter att ha sovit 16 timmar är jag också rätt jävla seg Brukar ställa klockan t.o.m på helger efter att ha blivit gammal nog att inse att sömn inte är så jävla coolt ;p
29 maj, 2008 at 09:44 #581397Anonym anvandareMemberJag vill bara påpeka för dig Jakob att detta är ett ”hälsoforum” och det du håller på med att inte att rekommendera för andra som vill leva ett bra och hälsosamt liv. Därför tycker jag inte att det egentligen hör hemma här, utan du behöver vända dig till någon professionell för att få den rätta hjälpen du behöver.
Jag skriver det inte för att klanka ned på dig eller dumförklara dig, utan för att träna hård styrketräning i kombination med att späka sig är LIVSFARLIGT!Jag kan inte på rak arm säga något speciellt ställe där du hittar mer info om näring och viktminskning, men googla på svält och träning exempelvis så kanske du hittar några artiklar eller forskning kring det. Eller om du söker på anorexi? Jag säger inte att du har det, men att banta ger ju i många fall samma konsekevnser i kroppen som anorexi.
Någon annan som har mer konkreta infokällor kanske? Jag vet att tidningen Fitness har skrivit en del om ämnet…
Men eftersom det finns många som jobbar med detta så tycker jag ändå att den bästa idén för dig vore att kontakta en sådan, så får du kostupplägg, träningsupplägg och annat utifrån hur du själv lever och är byggd, utifrån dina egna förutsättningar. Och de kan säkert också svara på alla frågor du har om viktnedgången och hur du mår efteråt och varför.
Lycka till.29 maj, 2008 at 10:47 #581398Anonym anvandareMemberGlöm inte den psykiska hälsan med. Alla sömnproblem går inte lösa genom att leta fysiska felkällor.
Lycka till!
29 maj, 2008 at 14:28 #581399Anonym anvandareMemberVad jag vet av andra som har gått ner i fett fort har snabbt gått upp igen.
29 maj, 2008 at 23:16 #581400Anonym anvandareMemberJakob, lyssna inte på olyckskorparna!
Börjar med att gratulera till din viktnedgång och faktiska prestation!:emo-thumb
Det du ska göra nu är att sätta fasta tidpunkter för dina måltider, 2-3 per dag räcker sålänge som dom är rätt sammansatta. Det är sant som sägs att en snabb fettförlust också borgar för en snabb fettuppgång…MEN det vet du om, alltså kan du ta hänsyn till det när din ”diet” är över. Jag rekommenderar att du tränar intervallträning 30minuter 3 dagar i veckan (personlig erfarenhet), det är den absolut effektivaste träningsformen för att hålla nere fettvikten! Utöver det kan du köra 3 gympass/annan idrott om intresse finns.Avslutningsvis- ta hjälp av proffisionella inom ämnet om du inte får bukt med dina besvär!
30 maj, 2008 at 07:57 #581401Anonym anvandareMemberRäven, rekommenderar du verkligen en människa att äta endast 2 gånger per dag??!!
Hur lyckas man med det undrar jag då, utan att få – näringsbrist, koncentrationsbrist, humörsvängningar, akuta sötsug, magkatarr, sömnsvårigheter, blodsockersvängningar, viktuppgång?
Jag är mycket nyfiken på ditt svar eftersom detta var ett av de konstigaste matråd jag någonsin sett, TVÅ gånger per dag??? Innefattar detta även dem som tränar hårt? Tydligen eftersom du skriver att han också ska träna… snacka om katabol muskelträning…
Hörde om en vän som fick ungefär samma råd av en äldre kvinna som själv gick på en ”fastekur” året runt, och hon tyckte att det bästa är att fasta måndagar, och sedan bara äta två gånger per dag och då efter klockan 4 på eftermiddagen. Och hon var INTE smal om man säger så….
Shit alltså, jag hade dödat min omgivning om jag var tvungen att bara äta 2 gånger om dagen!!!!! Då får man ju vräka i sig så man står sig, och hur nyttigt är det??? Är det det som kallas blodsockerblues?
30 maj, 2008 at 17:13 #581402Anonym anvandareMemberInaIna78 wrote:Räven, rekommenderar du verkligen en människa att äta endast 2 gånger per dag??!!Hur lyckas man med det undrar jag då, utan att få – näringsbrist, koncentrationsbrist, humörsvängningar, akuta sötsug, magkatarr, sömnsvårigheter, blodsockersvängningar, viktuppgång?
Jag är mycket nyfiken på ditt svar eftersom detta var ett av de konstigaste matråd jag någonsin sett, TVÅ gånger per dag??? Innefattar detta även dem som tränar hårt? Tydligen eftersom du skriver att han också ska träna… snacka om katabol muskelträning…
Hörde om en vän som fick ungefär samma råd av en äldre kvinna som själv gick på en ”fastekur” året runt, och hon tyckte att det bästa är att fasta måndagar, och sedan bara äta två gånger per dag och då efter klockan 4 på eftermiddagen. Och hon var INTE smal om man säger så….
Shit alltså, jag hade dödat min omgivning om jag var tvungen att bara äta 2 gånger om dagen!!!!! Då får man ju vräka i sig så man står sig, och hur nyttigt är det??? Är det det som kallas blodsockerblues?
Med 2-3 måltider menade jag tillagade mål, jag behöver bara se på mig själv hur jag äter.
Frukost
0600En ”sarekklådda” med 10%ig ost och hamburgekött +6dl lättmjölk, ca 40g protte11-12(1:a lagade målet)
lunch 300g tonfisk
2,5dl torrmängd fullkornspasta
6dl lättmjölk1600middag
samma som frukost1800(gainomax om träningsdag)
1900kvällsmål
samma som lunchDetta räcker till mansperson strax över 20år på 94kg, 170-180kg maxbänk.
Varför jag rekommenderade honom 2-3 måltider var dessutom mest för att han beskrev att han saknade hungerskänslor vissa dagar och tvärtom andra, därav vikten av att ändå hålla ”basen” med 2-3 ggr.
30 maj, 2008 at 18:24 #581403Anonym anvandareMemberräven wrote:Med 2-3 måltider menade jag tillagade mål, jag behöver bara se på mig själv hur jag äter.
Frukost
0600En ”sarekklådda” med 10%ig ost och hamburgekött +6dl lättmjölk, ca 40g protte11-12(1:a lagade målet)
lunch 300g tonfisk
2,5dl torrmängd fullkornspasta
6dl lättmjölk1600middag
samma som frukost1800(gainomax om träningsdag)
1900kvällsmål
samma som lunchDetta räcker till mansperson strax över 20år på 94kg, 170-180kg maxbänk.
Varför jag rekommenderade honom 2-3 måltider var dessutom mest för att han beskrev att han saknade hungerskänslor vissa dagar och tvärtom andra, därav vikten av att ändå hålla ”basen” med 2-3 ggr.
Vad som funkar för dig behöver inte nödvändigtvis vara det optimala för ngn annan. Regelbundet är bra att äta, men kroppen är värd att lyssna på och om man är hungrig (inte sugen utan HUNGRIG) så ät. Ät gärna mellanmål så att man håller blodsockret på en jämn nivå, frukt är prima som mellanmål men kan även kombineras om man behöver aningen matigare mellanmål.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.