Home › Forums › Skador och rehabilitering › Betblockerare & träning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 november, 2005 at 03:47 #1044895Anonym anvandareMember
Hej!
Jag tränade hårt t.o.m. för 3år sedan då jag blev sjuk och fick börja äta blodtryckssänkande medecin så kallade betablockerare (Atenol)
Den gör så att pulsen inte kan gå upp särskilt mycket eftersom jag hadde problem med hjärtklappningar. Men nu har jag tänk ta upp träningen igen och köra stenhårtNågon som har några tipps på saker man kan tänka på när man tar medecin?
Jag vet inte om det är någon ide att jag t.ex. börja ta kreatin.
För tillfället så tar jag Protein, multivitamin och omega3 som kts.Mvh
11 november, 2005 at 03:47 #95232Anonym anvandareMember11 november, 2005 at 06:57 #1044896Anonym anvandareMemberPrata med din läkare!!!?
11 november, 2005 at 16:45 #1044897Anonym anvandareMemberläkare rekomenderar inte ens protein tillskott till någon, det enda läkare säger är att man ska äta bra mat.
11 november, 2005 at 17:26 #1044898Anonym anvandareMemberTycker också att du skall prate med din läkare angående betablockerare och fysiskaktivitet eller interaktioner med andra läkemedel som du eventuellt tar.
Nej, kosttillskott skall man nog inte förvänta sig att läkare kan något om, förmodligen inte så mycket om naturläkemedel heller, vilket nog hade behövts.Vad gäller betablockerare så blockerar de ju adrenalinet och noradrenalinets verkan på hjärtat så att det slår långsammare och pumpar mindre. Du få därför troligtvis lite mindre syre till musklerna vilket kommer göra att konditionen känns kass och att du tappar ork och snabbt får mjölksyra.
Detta är ju ingen anledning att avstå ifrån träningen för den kan säkert på sikt förbättra ditt blodtryck.Musklerna får då försöka sköta sin energiförsörjning genom anaerobenergiutveckling, dvs kohydrater blir energi och mjölksyra och kreatin används i större omfattning.
Vad som kanske kan hjälpa upp situtionen lite är om du tar extra kreatin och bikarbonat, vilket gör att du får mer energi tillgänglig och kan neutralisera mjölksyran snabbare.
Tyvärr kanske bikarbonat inte är det bästa alternativet eftersom det innehåller massor med salt (natriumbikarbonat) vilket ju kan höja blodtrycket.
Vad du kanske eventuellt kan testa istället är carnosin och/eller beta-alanin, men om eller hur effektivt det är är ganska osäkert, men det finns en chans att det fungerar.11 november, 2005 at 18:30 #1044899Anonym anvandareMemberokej tack så mycket för svaret, då vet jag allafall en riktning jag kan börja leta i
12 november, 2005 at 12:39 #1044900Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Vad gäller betablockerare så blockerar de ju adrenalinet och noradrenalinets verkan på hjärtat så att det slår långsammare och pumpar mindre.knappast så att betablock. gör att hjärtat pumpar mindre dock sänker det puls och blodtryck genom receptorblockering och har därmed en skyddande verkan på kardiovaskulära systemet…
ps. den medicin du äter heter väl atenolol inte antenol ds.
12 november, 2005 at 14:45 #1044901Anonym anvandareMemberHej, jo det stämmer att att den heter Atenolol. Ni verkar kunna mycket, jag är väldigt tacksamm för alla svar :emo-thumb
12 november, 2005 at 15:58 #1044902Anonym anvandareMemberReyky wrote:knappast så att betablock. gör att hjärtat pumpar mindre dock sänker det puls och blodtryck genom receptorblockering och har därmed en skyddande verkan på kardiovaskulära systemet…Betareceptorerna på hjärtat reglerar både frekvens och kontraktionsförmåga och volym vilket sänker blodtrycket.
Iofs minskar även det perifiera motståndet vilket också hjälper till.12 november, 2005 at 17:48 #1044903Anonym anvandareMemberTjena Vilsint. Jag har samma problem som dig. Jag k
12 november, 2005 at 18:42 #1044904Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Betareceptorerna på hjärtat reglerar både frekvens och kontraktionsförmåga och volym vilket sänker blodtrycket.
Iofs minskar även det perifiera motståndet vilket också hjälper till.läkare inom kardiologi? har själv arbetat på HIA nästan 2 år…
12 november, 2005 at 19:16 #1044905Anonym anvandareMemberVildsint wrote:Hej!Jag tränade hårt t.o.m. för 3år sedan då jag blev sjuk och fick börja äta blodtryckssänkande medecin så kallade betablockerare (Atenol)
Den gör så att pulsen inte kan gå upp särskilt mycket eftersom jag hadde problem med hjärtklappningar. Men nu har jag tänk ta upp träningen igen och köra stenhårtNågon som har några tipps på saker man kan tänka på när man tar medecin?
Jag vet inte om det är någon ide att jag t.ex. börja ta kreatin.
För tillfället så tar jag Protein, multivitamin och omega3 som kts.Mvh
Hej!
Jag äter Tenormin/Atenolol sedan 12 är tillbaka, har pacemaker sedan 6 år tillbaka och gjorde en hjärtoperation för tre år sedan. Jag tränar just nu mellan 10-12 timmar i vaeckan och äter en jävla massa proteinpulver och proteinrik mat. Kör även med kreatin emellan åt.
Jag skulle i alla fall ta kontakt med en läkare för att få en bedömning. Jag vet inte exakt vad ditt problem är men min läkare på Karolinska sjukhuset tyckte att jag kunde träna den mängd jag gör förutsatt att jag inte ”rusar” upp hjärtat från 0-100 på några sekunder.
Så…kör så det ryker.
mvh
Stefan
13 november, 2005 at 14:57 #1044906Anonym anvandareMemberReyky wrote:läkare inom kardiologi? har själv arbetat på HIA nästan 2 år…Nej, inte alls. Jag bara slog upp närmaste fysiologibok.
Jag har däremot ingen egen erfarenhet av medicinering av hjärtsjuka patienter, så hur det fungerar i praktiken kan jag ju inte direkt uttala mig om, men tt dömma av de senare linläggen så går det ju utmärkt och träna i alla fall.13 november, 2005 at 15:59 #1044907Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Nej, inte alls. Jag bara slog upp närmaste fysiologibok.
Jag har däremot ingen egen erfarenhet av medicinering av hjärtsjuka patienter, så hur det fungerar i praktiken kan jag ju inte direkt uttala mig om, men tt dömma av de senare linläggen så går det ju utmärkt och träna i alla fall.idag vet nästan patienterna mer än läkarna om sin åkommor. helt galet men kanske en naturlig utveckling..
i vilket fall som så har jag arbetat med ett flertal yngre, ffa dom med medfödda hjärtfel, som tränat och tävlat på elitnivå trots tung hjärtmedicinering och pacemaker. tycker dock ändå som andra säger här att det är bäst att konsultera sin läkare innan man rockar loss för häftigt…:bb3:13 november, 2005 at 16:33 #1044908Anonym anvandareMemberverkligen hyggligt
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.