Home › Forums › Skador och rehabilitering › Biceps blir orkeslös, vad gör jag fel?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 april, 2011 at 21:51 #53102Anonym anvandareMember12 april, 2011 at 21:51 #131576Anonym anvandareMember
Som rubriken säger.
Är en 16 årig kille som kört seriös styrketräning sen i somras.
I höstas märkte jag problem med min biceps som helt la av i slutet på passen. Jag kör biceps cirka en timme i veckan, alltså ett pass där jag enbart tränar biceps. Har funderat fram och tillbaka men inte brytt mej så mycket. nu idag han jag köra 30 minuter innan jag fick ge upp, tycker att det är dags att få hjälp av erfarna styrketränare.
Jag kör ”cirkelträning” på passen, alltså har olika övningar som jag byter med. Den ena är bicepscurl med curlstång(?), den andra är Hammercurls, den tredje sitter jag upp på en bänk och lyfter hantlarna och vrider dom från hammerläge till ”vanligt” nån stans halvvägs. Brukar ha en fjärde station där jag kör olika situps och magövningar. Jag kör uppvärmning med lagom vikter(inte för lätt och inte tungt) och 10-12 reps.
sedan höjer jag vikter och kör 10 reps ungefär 4 varv. Efter det går jag upp i vikter och ner i reps med 2 varvs mellanrum. Jag går aldrig lägre än 6 reps. När jag kommit 30-45 minuter in i passen brukar jag bli helt matt i biceps, idag testade jag att spänna muskeln precis efter att jag gav upp, jag kunde utan problem klämma ihop biceps med handen.
Muskeln ger alltså bara upp och jag kan omöjligt ta i mer.
2-3 timmar efter passet känns det som en rejält grov träningsvärk.
dagen efter har jag också oftast något som liknar träningsvärk. Och detta efter 30 minuters träning.
Och jag kan inte tänka att det är underarmarna, jag har inga stora underarmar men de är medelstora om jag jämför med de i min storleksklass här hemma.
Jag tränar 4-5 dagar i veckan och är mer aktiv än de flesta i min ålder även när jag inte tränar.
Skulle våga säga att jag är en av de starkare i min skola och har sett stora resultat på alla muskelgrupper sen jag började träna. Jag gör alla övningar så korrekt man kan och fuskar inte.
Jag har aldrig känt något liknande det här i någon annan muskelgrupp, förutsättningarna för musklerna(vila, mat) innan passen är i stort sett identiska varje gång.
Hoppas jag gjort mej förstådd annars får ni hojta till.
behöver bara tips på vad som är fel och hur jag ska göra för att kunna träna hela passen.
jag kör för tillfället inga pwo:s eller andra pulver.
Min träningskamrat är rätt så identisk mej vad gäller vikter. Jag maxar lika mycket i Bicepscurl och Hammercurl som han men han har aldrig märkt av mitt problem.12 april, 2011 at 21:55 #131577Anonym anvandareMemberKlart man blir utmattad i bicepsen om man endast kör det på en pass. Det är en liten muskelgrupp vilket inte behövs mycket för att bli trött i. Om du vill göra biceps på ett pass så kan du lägga till mage och vader.
12 april, 2011 at 21:57 #131578Anonym anvandareMemberjojo, men detta är rätt så extremt.
jag kör triceps som ett eget pass och där har jag inga problem12 april, 2011 at 22:02 #131579Anonym anvandareMemberLåter som mina axlar släng in ett extra bicep pass i veckan o kör bra variation på vikt och reps gärna lite högre reps, låt inte muskeln bli van vid en o samma vikt, dno
12 april, 2011 at 22:08 #131580Anonym anvandareMembertänkte testa lite olika upplägg på passen, lite mer vila mellan stationerna.
röra om lite i grytan alltså, har hört att vissa har haft så med axlarna men det är aldrig något jag känt av13 april, 2011 at 14:42 #131581Anonym anvandareMemberBiceps är en jävligt liten muskel räcker med 3-4set… Triceps är en större muskel och behöver lite mer träning. Inte så chockande att du blir utmattad i biceps!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.