Biceps/armbågssmärta

Home Forums Skador och rehabilitering Biceps/armbågssmärta

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

För ca 2 månader sedan körde jag chins utomhus i ett fotbollsmål, själva stången var inte helt rund utan mer fyrkantig. Efter detta fick jag sedan värk i området runt insidan av armvecket, ungefär runt den där lilla knölen man har vid sidan av armbågen som gör att armen domnar om man slår i den i något hårt. Smärtan är mest påtaglig vid bicepscurl eller vid chins där man har handflatorna mot ansiktet, vanliga chins med överhandsgrepp känns bättre även om det då kan smärta lite lätt när armen böjs, och om man trycker på detta område efteråt. Böjer jag inte armen med motstånd så har jag inte ont.

Jag har kört lite lätt bicepscurl med knappt hälften av den vikt jag vanligtvis kör och då och då testat på överhands-chins för att se hur det känns, känns då lite men smärtan är inte speciellt intensiv. Men är det bättre att vila helt från alla dragövningar 1 månad eller så, eller är lätt träning att rekommendera? Vet inte om detta är nån form av inflammation eftersom det fortfarande inte gått över. Är lite orolig att det ska bli något kroniskt, att bara kör pushövningar där smärtan inte känns och ben leder väl till obalans i längden.

Låter faktiskt som att det kan vara en överbelastning som brukar kallas golfarmbåge. Hur är smärtan om du tränar ”handledscurl” med handflatan upp? Kika runt lite kring denna diagnos och se om du tycker att det stämmer.

Kör jag handledscurl med armen fixerad känner jag ingen direkt smärta, inte heller om man gör en ”reversed” bicepscurl, utan smärtan känns när armen böjs och som mest när handflatan är emot kroppen/ansiktet.

Lokaliseringen av smärtan stämmer in på golfarmbåge, men jag har ju inte kronisk värk och inte heller vid lättare belastning eller som att öppna burkar och liknande, och inget som direkt strålar ner ända mot handleden som golfarmbåge kan göra.

Ok. i sådant fall låter det som att det är själva bicepsfästet på u-armen som är skadat. Träna endast på mycket lätta vikter (>25reps) på bicepsengagerande övningar. Undvik helt tunga chins ett tag framöver.
    Om du har tid är det bra att få en kontroll av sjukgymnast (du behöver ingen remiss. Ring till en privat idrottsinriktad med landstingsavtal så kostar det kring en hundring). Eller så går du till en naprapat om du har råd. Undersökningen är i huvudsak densamma.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.