Home › Forums › Skador och rehabilitering › Bicepssena —> axelsmärta
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 maj, 2008 at 10:09 #58945Anonym anvandareMember7 maj, 2008 at 10:09 #345319Anonym anvandareMember
Hej
För ungefär 1.5 månad sen så fick jag känning i framsida axel efter ha kört lutande hantelpress tungt. Efter en vecka kändes det bättre och jag körde på som vanligt. Körde dips och det uppkom en kraftig smärta i höger framsida axel.
Smärtan var till en början endast lokaliserad till framsida axel men det började sedan kännas på baksida axel, ovansida axel och även stråla lite ner på utsida axel.
Efter 3 veckor med sporadiskt träning och smärta så gick jag till en sjukgymnast. Hon verkade duktig och hon sa att långa bicepssenan hade blivit lite skadad.Jag fick någon rehabövning och hon sa att kör på som vanligt bara det inte gör ont. Problemet är att det gör ont i stort sett allt man kör. Kanske inte precis när man kör utan senare på kvällen och dagen efter.
Jag har testat att vila nån vecka men så fort jag börjar lite smått med lätta lätta vikter så kommer smärtan tillbaka.
Käkat voltaren men det hjälper inte heller.Delar ni sjukgymnastens uppfattning att det är bicepssenan som är skadad eller kan det vara något annat i axeln?
Hur vanlig är skadan?
Ska jag köra rehab och träning på lätta vikter trots att det kanske gör ont?Börjar på att bli riktigt deppig då det aldrig går över.
12 maj, 2008 at 11:34 #345320Anonym anvandareMemberMåste säga att jag känner igen mig riktigt mycket med dina symtom. Har haft samma problem sedan 2 år tillbaka näst. Varit hos sjukgymnast och läkare. Även gjort en magnetröngten utan att hitta några fel… Börjar bli riktigt less på detta.
12 maj, 2008 at 16:01 #345321Anonym anvandareMemberpicko wrote:Måste säga att jag känner igen mig riktigt mycket med dina symtom. Har haft samma problem sedan 2 år tillbaka näst. Varit hos sjukgymnast och läkare. Även gjort en magnetröngten utan att hitta några fel… Börjar bli riktigt less på detta.Har dom misstänkt bicepssenan eller haft andra teorier om vad felet kan vara?
12 maj, 2008 at 22:39 #345322Anonym anvandareMemberDet finns en problematik som i mångt och mycket imiterar problem med bicepssenan och det är om en nerv som heter n.Axillaris blir irriterad. En av dess grenar mer eller mindre täcker bicepssenan. Vanligaste orsaken till att den blir irriterad är en låsning i nedre delen av nacken där den urspringer (C5-C6).
Dina övriga symptom (baksida axel, ovansida axel och utsida axel) innerveras från samma nivå, vilket stärker min misstanke om det är där du hittar roten till det onda.
Ta kontakt med någon (sjukgymnast/naprapat/kiropraktor) som kan manipulera eller mobilisera låsningen. Det brukar räcka långt.
David
14 maj, 2008 at 19:46 #345323Anonym anvandareMemberTack för alla svar.
Käkar en kur Voltaren nu, får se om det hjälper.
Tränar bara ben och mage undertiden, vill inte köra nåt som kan påverka skadan just nu.Personligen tror jag inte Voltarenkuren kommer hjälpa och då ska jag boka tid hos en naprapat.
20 maj, 2008 at 18:00 #345324Anonym anvandareMemberHar varit hos en Naprapat.
Det var en mycket smärtsam upplevelse…oj oj vad hon bände och knakade.
Iaf så kom hon fram till att det finns en inflammation eller överansträning i ac-leden.
Vidare är det trångt för senor och nerver på framsida axel samt att de muskler som sitter på baksida axel ner mot skulderbladet (rotatorcuffmuskler) är även de överansträngda.Får inte köra några pressövningar och ta det lugnt med axlar överhuvudtaget ett tag framöver.
Rotatorcuffövningar med låg belastning och många reps blir det.
Ska på återbesök om ett tag.
21 maj, 2008 at 18:44 #345325Anonym anvandareMemberVekar vara nått liknande problem som jag har. Hur länge ska du håla på med mjukgymnastik ?
21 maj, 2008 at 19:37 #345326Anonym anvandareMemberSå länge det inte är att lederna är uttöjda så kan man strecha
21 maj, 2008 at 21:34 #345327Anonym anvandareMemberNaprapaten sa till mig att undvika alla pressövningar i minst 2 veckor.
Under tiden köra övningar för rotatorcuffen 2-3ggr/vecka.
Rygg kunde jag köra bara inte det gör ont.
Skulle även lägga en del tid på att verkligen stretcha.
Jo det kostar ju. 400:- besök.
Jag ska ju dit iaf 1 gång till så totalt 800:- men jag tycker lätt det är värt en del pengar om problemen blir avhjälpta.
22 maj, 2008 at 18:47 #345328Anonym anvandareMemberKan man inte få en remiss till dom då ?
16 augusti, 2011 at 01:45 #345329Anonym anvandareMemberHar själv haft problem med mina biceps-senor nu ett par år. Började på vänster sida gjorde ont i 6 månader sen blev det bra lika länge. Kom tillbaka sen i 6 månader men precis när det började bli bra på vänster sida igen kom det på höger sida.
Gick till en läkare som sa att jag troligtvis fått ont på den sidan för att jag kompenserat med höger arm. Har nu snart haft ont i den i 1 år visst lite bättre än när det var som sämst i julas har det väll blivit men gör ändå ont i den. Det konstiga är att biceps är faktiskt en muskel jag aldrig tränat tung eller ostrikt ändå är de det enda jag har problem med. Inte kört någon biceps träning på 1år nu.
Har provat gå till sjukgymnast som kört ultraljud o lite sånt i 2-3 månader men märkte ingen skillnad. Kört ett par månader nu med jätte lätta vikter o massa reps för att se om det blir bättre men tveksamt. Tyckte det var på bättringsväg nu sissta månaden men ikväll var det nästan lite sämmre igen.
Några tipps vad fen man ska göra???
16 augusti, 2011 at 05:28 #345330Anonym anvandareMemberStretcha ofta,sen tänk på hur ni sover!!!!!
Hade problem med axel hela 2010,det visade sig vara mitt sovläge!!!
iom att man blivit bredare över axel så blev jag tvungen att utöka till minst 2 kuddar under huvudet! för tidigare låg jag på axel ibland när jag vände mig i säng.el rättare sagt hade armen utsträckt uppåt och sedan vände på mig.inget bra läge för axel,lite för mycket tänjning då! sen hade jag kört för mycket dips också,i fel sorts ställning! hade ju gym på jobbet,men saknades ställning för dips.så fixade till en egen,en gammal trapp maskin med handtag.men dessa var för breda,så kopplade in axlar alldeles för mycket där.rotatorcuff är en outstanding rehab övning!kör alltid 3-5 set som uppvärmning innan jag börjar träna.är ju extremt svag i denna övning,så känns lite pinsamt i början ,men men.Detta år börjat kunna köra pressar ordentligt igen! akta er för press bakom nacken med!!! inte så tunga vikter där.ja ja ,om nu detta kunde vara till någon hjälp vet jag ej,men men……..mvh bighulken. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.