- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Bicepsskada vid benträning
Hej,
I lördags när jag körde mitt benpass lyckades jag otroligt nog skada mig i biceps. Jag hade kört mina knäböj och skulle därefter köra mina set i benpressen. I sista setet när jag körde på 250kg, vilket är tungt för mig var skadan framme.
Jag låg med supinerat grepp om handtagen i benpressen och i och med att det var så tungt spände jag hela kroppen inklusive biceps. Vid sista repetitionen drog det till i biceps samtidigt som jag tryckte upp vikterna.
Jag avslutade passet lugnt med några maskin-benövningar.
På kvällen hade jag ont i armen och kände att det gärna ”drog” (krampade typ) i armen när man gjorde snabbare rörelser. Sedan dess har jag haft lite värk i armen utan att direkt ha väldigt ont. Jag ser ingen blånad eller liknande på armen. Smärtan/skadan verkar vara lokaliserad till utsidan av biceps.
Igår körde jag ett bröstpass som funkade helt ok. Jag har hållt mig ifrån att köra rygg och biceps tills idag. Efter att ha kört lite ben provade jag några lättare bicepscurls. Satt mig ner och körde först 10kg 20×2, sen 15kg, sen 20kg 8×2. Det funkade OK, men jag känner helt klart av skadan. Armen värker lite och det finns fortfarande tendenser till att det vill ”dra” i muskeln, lite som krampkänsla.
Någon som har några råd kring det här? Finns risk för att armen har en nedsatt förmåga, typ bristning eller ett muskelfäste? Ska man ta det lugnt, träna lätt, inte alls?
Tacksam för svar!
sträckning… ingen fara
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY