Home › Forums › Skador och rehabilitering › Blir lätt övertränad se om mitt upplägg verkar bra
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 juni, 2008 at 18:17 #72713Anonym anvandareMember30 juni, 2008 at 18:17 #578881Anonym anvandareMember
Hej ville bara höra om ni kunde titta på mitt upplägg och kommentera.
Vill ha chans öka så bra som möjligt samtidigt som risken för överträning minimeras. Bör jag lägga om övningar splitta muskelgrupperna på annat sätt osv?Här följer ett exempel på hur jag tränar, varierar lite emellanåt
Träningsupplägg
Pass 1
Ben, 4 set knäböj, 3 set benpress, 3 set utfall, 4 set sittande bencurl, liggande bencurl 3 set. Vader: Stående vadpress 5 set, sittande vadpress 4-5 set.
Pass 2
Rygg: Stångrodd 3 set, Hantelrodd 3 set, Breda pulldowns 3 set, 1-2 set pullover. Biceps 5 set, Trapz 5, Nacke 5 set, hals 2-3 set, 4-5 set baksida axlar
Pass 3
Bröst Hantelpress plan 3 set, lutande flyes 3 set, lutande press 3, 1-2 set av tex cablecross. Axlar: Axelpress i någon form ca 4 set, lyft sida 4 set, lyft framsida 2 set.
Triceps 5 set, 2 set dips, 2 set tricepspress, 1 set pushdowns, Underarmar wristcurl 5 set, reversed wristcurl 5 set. + Något set mage.Mina träningspass tar cirka 60 absolut max 70 minuter. Tycker det är roligt att träna även mindre muskelgrupper, så de vill jag helst inte utesluta. Får väl prova mig fram vad kroppen klarar. Tränar inte så att jag misslyckas med sista repetitionen, men ska ärligheten fram så kör jag väl ofta att jag max klarar 1 gång till och någon gång lite förr.
Har svårt för att stanna långt innan failure, har dock läst om att det sliter på centrala nervsystemet. När man är där känns det ju bra och det är så djupt rotat att ta i.
Kör oftast så att jag tar maxvikten först och sänker efter det, annars känns det som om man bränner krutet för tidigt. Kör oftast runt 5-8 reps och ibland mer. Försöker att öka vikterna i stort sett varje pass och då är det svårt att inte hamna nära fail. Muskelgrupper som vader och underarmar är ju rätt sega och ska man få något resultat kan jag väl inte sluta tidigare. Exempelvis när jag tränar vader i nuläge tvingas jag stanna vid ungefär vanlig fail istället för att köra lite halva osv då det börjar att bränna. Tränar man ändå för hårt? Ska jag köra på som jag gör eller har du några förslag på förändringar. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.